Jump to content
Annons

Bärbar - är i7 värt 3000:- mer än i5?

Recommended Posts

Astor Q (oregistrerad)
Postat

Ska köpa mig en laptop för inspelning och mixning i Cubase5.

Har kikat runt lite och står egentligen i valet och kvalet mellan om jag ska satsa på en burk med i7-processor

för 3000 spänn mer än för en med samma specar och i5-prolle.

Är det någon som har några erfarenheter av detta? Uttnyttjar Cu5 quad core?

Har kikat på ett par olika Asus, HP och Sony. Har egentligen en budget på 10k, men funderar på om jag

ska tänja lite på den för en bättre processor 😉

Annons
Postat

Personligen hade jag inte tvekat på att köpa i7. Det är så pass sällan man byter ut datorn så slår du ut prisskillnaden över den tidsperioden så är det inte mycket att orda om. Det blir bra mycket dyrare att om ett par månader inse att du köpt för klen utrustning. Är det så att du klarar dig på lite så ger dessutom i7 dig något att växa i.

Postat

Viktigast är att datorn fungerar bra med ljudkort. En ”bra” dator med i5 är säkerligen bättre än en ”mindre bra” dator med i7 musikproduktionsmässigt.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

i9 kommer släppas andra kvartalet det här året dvs före midsommar. 🙂

Postat
i9 kommer släppas andra kvartalet det här året dvs före midsommar. 🙂

Jäpp! Om man står i begrepp att byta dator nu, så kan det alltså vara idé att försöka stå ut med den gamla burken några månader till i stället för att skaffa det som är gammalt om ett halvår...

Postat
Jäpp! Om man står i begrepp att byta dator nu, så kan det alltså vara idé att försöka stå ut med den gamla burken några månader till i stället för att skaffa det som är gammalt om ett halvår...

Ja, absolut men det beror på hur mkt man tänkt sig spendera, kan tänka mig att i9:an kommer kosta en del.

Postat (redigerat)

Hmm fasen oxå?! Väntar som en tok på att nya mac pro ska komma! Och det går en massa rykten som man inte vet vad man ska tro på.

Dels så är det sagt att det ska komma xeon hexacore i9. Men sen sägs det att det ska vara extremedition på i7 men med just hexacore.

Får ju hoppas att det är i9. Och att apple har första tjing på just dom. För då släpps dom tidigare.

Men i slutändan så kan man fundera ihjäl sig 10 ggr om. Blir ju ändå aldrig som man tänkt sig!

post-6091-1261103572.jpg

post-6091-1261103604.jpg

Fast som sagt. Bara en massa svammel och rykten!

Edit: Står lite här oxå: http://www.nordichardware.se/nyhet,17278.html

Schysst moderkort: http://nhw.se/index.php?news=1&action=more&id=17197 🙂 ...tre fyr... 😄

Redigerat av KillwithSkill
maart (oregistrerad)
Postat

förmodligen sjunker priserna på i7 när i9 kommer, så även om man inte känner behov av att ha det allra nyaste kan det vara värt att vänta.

Postat
förmodligen sjunker priserna på i7 när i9 kommer, så även om man inte känner behov av att ha det allra nyaste kan det vara värt att vänta.

Undrar im alla i9 kommer att vara hexacore? Ska vobbla efter info...

Astor Q (oregistrerad)
Postat

Äsch, det blev ju inte lättare att välja nu 😄

Frågan är ju då när och om i9:an kommer till laptops?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag köpte en stationär i5 och efter senaste trimmet jag gjort så har jag inte fått ett enda arr att ramla över 20% av CPU.

Senaste arret är över 40 kanaler audio och syntar och då får jag max 17% cpulast... galet.

Jag har svårt att se att jag över överskådlig framtid kommer att göra slut på processorkraft. Bör väl tillägga att jag kör Reason/Record...

EDIT: Glömde nämna att jag har tre Line 6 gitarrpluggar i arret... och ca 10 olika reverb( vad sjutton jag skall med det till.) Allt på 128 samples latency.

Redigerat av drloop
Postat
Jag har svårt att se att jag över överskådlig framtid kommer att göra slut på processorkraft.

Den typen av uttalanden har fått ätas upp flera gånger, både när det gäller RAM och när det gäller hårddiskar... 😄😠

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Den typen av uttalanden har fått ätas upp flera gånger, både när det gäller RAM och när det gäller hårddiskar... 😉😠

True true... 😛

Men så har du heller ingen aning om hur lång min överskådliga framtid är... 😄

Redigerat av drloop
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Den typen av uttalanden har fått ätas upp flera gånger, både när det gäller RAM och när det gäller hårddiskar... 😄😏

Så länge man sitter kvar på samma DAW och samma pluggar så blir det ju inte slöare. 🙁

Postat

Tänk på att en bärbar med Core i7 blir väldigt varm.

En i5 passar bättre i den tysta bärbara musikdatorn.

Å andra sidan, i7 är absolut en bättre CPU - men då skulle jag hellre rekommendera dig en stationär dator.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.