Jump to content
Annons

Plötslig distortion i Sonar 7

Recommended Posts

FreddySafari (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Någon som råkat ut för något liknande strul? Enormt tacksam för tips!

Jo, jag har en ny PC med bra prestanda (quad, win7 64bit), Sonar 7 och ett PCI-ljudkort "M-audio delta 44".

Jag kan idag bara spela in ca 20-30sec problemfritt, efter det får jag någon högfrekvent distortion som bara blir kraftigare och kraftigare. Det orsakas inte av för hög signalingång.

Det måste vara internt problem. CPU och HD arbetar hur lugnt som helst, dvs finns massor av kraft kvar.

Har försökt med "allt"!!

Senaste drivrutinerna för ljudkortet

Bytat PCI-plats på ljudkortet (inga konflikter).

Provat Driver-mode "ASIO" och WDM - samma sak/problem.

Ändrat storlek på "Buffersize"

Kört "Wave-profiler" massor av gånger.

Kopplat bort det interna ljudkortet (kanske det stör)

Kollat all övrig utrustning (mixerbord, kablar mm). Samma problem oavsett om jag spelar in gitarr, sång, keyboard.

Har du något tips så hojta gärna till.

// Fredrik

Annons
alex30free (oregistrerad)
Postat

hej, har du provat att spela in med interna ljudkortet och plocka bort M-audio!?!

Postat
Provat att instalera om Sonar? Hade ett liknande problem i Cubase, en ominstaltion löste det i mitt fall

Åh fan, kan det vara så "enkelt"?!?! Uppstod din dist också efter X antal sekunder? Jag menar ljudet är perfekt en bra bit in i låten, sen plötsligt börjar det att "väsa" / "knastra".

Som svar till er andra:

Vill gärna utnyttja det externa ljudkortet. 24 bit 96k plus att jag har mina LINE out/in i den externa boxen.

Det kvittar om jag har effekter igång eller kör "rent".

Stort tack för era svar. Ska prova att installera om Sonar.

En annan fundering dock. Om jag ev. ska satsa på ett nytt ljudkort. Vilket är bäst, PCI eller firewirekort? Har någon ett bra tips? Måste finnas win7 64bitars "drivisar"....

/F

Postat (redigerat)

Nu var det väldigt länge sedan dett hände mig så minns inte exakt hur problemet bettede sig.

Men något liknande det du beskriver, Kunde spela in ibland längre bitar och ibland ingening alls knappt innan detta oljud dök upp. Ingen aning vad det berode på men kan inte tänka mig att det skulle ha någonting med ljukortet att göra eftersom det funkade hur bra som helst sen.

En annan fundering dock. Om jag ev. ska satsa på ett nytt ljudkort. Vilket är bäst, PCI eller firewirekort? Har någon ett bra tips? Måste finnas win7 64bitars "drivisar"....

PCI är väll det allra snabbaste egentligen och där med det bättre.

Men jag skulle rekomendera M-Audios Fire Wire serie, finns i olika storlekar beroende på hur många in och ut du behöver, och funkar fint i den "Lilla studion"

Redigerat av LinusLarsson016
Postat
Som svar till er andra:

Vill gärna utnyttja det externa ljudkortet. 24 bit 96k plus att jag har mina LINE out/in i den externa boxen.

96KHz... Där kanske en del av problemet ligger. Ganska onödigt dessutom...

Har du kollat energisparfunktioner, stängt av virusidioti och annat onödigt i Windows o s v?

Postat (redigerat)
96KHz... Där kanske en del av problemet ligger. Ganska onödigt dessutom...

Har du kollat energisparfunktioner, stängt av virusidioti och annat onödigt i Windows o s v?

Ok, så det spelar mindre roll att gå ner till 48000 eller rent av 44100kHz?

Känns bara så "sunkigt" att behöva gå ner i prestanda när man lagt så mycket pröjs på en ny PC.

Funderar starkt på att inhandla Sonar 8,5 nu. Det ska ju vara anpassat för Win7.

Något tips var man hittar det till bra pris? Drygt 4900:- på Thomann

Ska prova det där med Virusidioti och energisparpucko ikväll.... 😳

/F

Redigerat av FreddySafari
Postat
Ok, så det spelar mindre roll att gå ner till 48000 eller rent av 44100kHz?

Känns bara så "sunkigt" att behöva gå ner i prestanda när man lagt så mycket pröjs på en ny PC.

Funderar starkt på att inhandla Sonar 8,5 nu. Det ska ju vara anpassat för Win7.

Något tips var man hittar det till bra pris? Drygt 4900:- på Thomann

Ska prova det där med Virusidioti och energisparpucko ikväll.... 😳

/F

Om musik som inte ska användas i film (eller ev vissa radioproduktioner), så förlorar du kvalité om du kör något annat än 44,1 kHz då du måste sample rate-konvertera och i o m detta förlorar den (i teorin men troligtvis inte i praktiken) ”kvalité” du "vunnit" på att använda högre samplingsfrekvenser.

http://www.lavryengineering.com/documents/...ling_Theory.pdf

Postat
Om musik som inte ska användas i film (eller ev vissa radioproduktioner), så förlorar du kvalité om du kör något annat än 44,1 kHz då du måste sample rate-konvertera och i o m detta förlorar den (i teorin men troligtvis inte i praktiken) ”kvalité” du "vunnit" på att använda högre samplingsfrekvenser.

http://www.lavryengineering.com/documents/...ling_Theory.pdf

Strålande! Tack! Ganska logiskt när man tänker efter..... eller jag tror det iaf 😳 En (digital) konvertering innebär ju ytterligare en bearbetning och därmed förändring(försämring?) mot orginalljudet.

Hur som helst får man ändå sig en tankeställare, det finns ju ljudkort med ännu högre frekvens typ 192kHz. Why? Meningslöst det med? Ännu "längre ifrån" 44,1......

/F

Postat
Hur som helst får man ändå sig en tankeställare, det finns ju ljudkort med ännu högre frekvens typ 192kHz. Why? Meningslöst det med? Ännu "längre ifrån" 44,1......

Som Lavry själv säger:

"While this article offers a general explanation of sampling, the author's motivation is to help

dispel the wide spread misconceptions regarding sampling of audio at a rate of 192KHz. This

misconception, propagated by industry salesmen, is built on false premises, contrary to the

fundamental theories that made digital communication and processing possible." *

Så är det nog framförallt tillverkarindustrin som vill få oss att tro att vi "måste" ha nya prylar...

* http://www.lavryengineering.com/documents/...ling_Theory.pdf

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.