carlt Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 (redigerat) Jag undrar om inte detta platsar bÀttre under lÄtkritik men jag vet inte hur jag ska klÀmma in ett helt album dÀr? I brist pÄ bÀttre vetande sÄ provar jag dÀrför "AllmÀnt" istÀllet. Hoppas ingen blir upprörd. Hursomhelst sÄ bestÀmde jag mig nyligen för att göra i ordning en slags skiva med lo-fi gitarrpop som inte krÀver en massa omtagningar om jag spelar fel - allt för att frÀmja skaparglÀdjen. Det blev tio lÄtar med diverse instrumentala teman grundade i olika experiment, ofta med fokus pÄ att lÄta gitarren agera som ett keyboard och att skapa syntetiska ljud frÄn ett organiskt instrument. Ladda ner albumet genom att klicka pÄ bilden: Nu finns skivan Àven pÄ Spotify: klicka hÀr! Redigerat 8 mars 2010 av carlt
Hellpig Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Flyttade trÄden till Musik Ä Sajttips, kÀndes mer relevant.
carlt Postat 23 januari 2010 TrÄdstartare Postat 23 januari 2010 Det var mer relevant förstÄs. Tack!
Snirkhoff Postat 10 februari 2010 Postat 10 februari 2010 (redigerat) Bra skiva! Skön musik, perfekt pÄ natten. Edit: BerÀtta gÀrna lite om hur du spelat in den, hur lÄng tid det tagit och vilken utrustning du anvÀnt dig av o.s.v.. Redigerat 10 februari 2010 av Snirkhoff
Dingbats Postat 10 februari 2010 Postat 10 februari 2010 Skön skiva mÄste jag sÀga. Jag vill ocksÄ gÀrna höra mer om hur den kom till. Men varför varför varför 128 kbit, och varför Àr inte artistnamnet taggat?
debatt Postat 10 februari 2010 Postat 10 februari 2010 Men varför varför varför 128 kbit, och varför Ă€r inte artistnamnet taggat? Vad betyder det? đ Taggat alltsĂ„...
Dingbats Postat 10 februari 2010 Postat 10 februari 2010 Vad betyder det? đ Taggat alltsĂ„... Att nĂ€r man lĂ€gger in skivan i sitt musikbibliotek sĂ„ stĂ„r det vilken artist det Ă€r.
carlt Postat 10 februari 2010 TrĂ„dstartare Postat 10 februari 2010 Jag hade för mig att mp3:orna var taggade korrekt men dĂ„ har jag missat det. đ€Ș Hursomhelst, kul att ni har lyssnat och verkar ha tyckt om vad ni hörde. Sprid gĂ€rna vidare till kompisar om ni kĂ€nner nĂ„gon som kan vara intresserad. AngĂ„ende inspelningen Allting Ă€r gjort med en lajnad Squier Stratocaster direkt in i ett ESI MAYA44 ljudkort. Jag sket i förstĂ€rkarsimuleringar helt och hĂ„llet till fördel för ett mjukare lo-fi ljud för att jag framförallt ville göra det riktigt simpelt. En del effekter sĂ„som delay, reverb och bitrcrush anvĂ€nds förstĂ„s utöver den obligatoriska EQ:n och kompressorn. En tanke var att allting skulle vara helt gratis mjukvarumĂ€ssigt sĂ„ jag har enbart anvĂ€nt pluggar och program som Ă€r fria med undantag för DAW:en Reaper som Ă€r nagware. Kjaerhus anvĂ€nde jag en del och GVST ocksĂ„. Jag upptĂ€ckte att MDA pluggarna Ă€r rĂ€tt kul att leka med trots sin avsaknad av GUI. Allra roligast var dock E-phonic LO-FI som stĂ„r för rĂ€tt mycket av bitcrushandet. Jag satte Reapers metronom till ett tempo pĂ„ mĂ„fĂ„ och spelade in en improviserad rytmgitarr baserat pĂ„ ett ungefĂ€rligt sound som jag hade tĂ€nkt ut. Sedan la jag pĂ„ en bunt fler spĂ„r ovanpĂ„ det hĂ€r grundlĂ€ggande rytmspĂ„ret. DĂ€rför blev allt ganska flytande och spontant vilket var nice rent skaparglĂ€dje-mĂ€ssigt. Det lĂ„ter ibland nĂ€stan som att allting jammar fast med fokus. En annan grej jag provade var att anvĂ€nda datormusen och klipp o klistrandet nĂ€stan som ett instrument - och att inte ha nĂ„gra bekymmer med att hacka runt i gitarrerna. DĂ€rmed vĂ€xlade jag ganska fritt mellan att spela in en ny gitarr och att klippa till en befintlig vilket blev mycket roligare dĂ„ komponenterna nĂ€stan gĂ„r ihop till ett nytt instrument - olikt att sitta och spela in en typisk gitarr enligt en trum/bas grund. Dessutom har jag experimenterat lite med att tĂ€nka pĂ„ gitarren som ett slags keyboard. Statiskt utan vibrato med andra intervall och sĂ„ vidare. Hela grejen med att fĂ„ en organisk gitarr att lĂ„ta mer syntetisk roade mig nĂ€r jag spelade in den hĂ€r skivan. Generellt sĂ€tt kanske det tog nĂ„gon vecka att fĂ„ ihop allt men det Ă€r utstrött över hela 2009. Till slut snabbmastrade jag allting med en ungefĂ€rlig masterbuss som jag tyckte var okej för samtliga lĂ„tar. Lite amatörmĂ€ssigt helt klart men eftersom min lyssning Ă€ndĂ„ kĂ€nns lite begrĂ€nsad med E-MU PM5:or utan sub sĂ„ struntade jag i att lĂ€gga för mycket energi pĂ„ mastring. Dessutom Ă€r mina öron inte skickliga nog för att göra en ordentlig mix. Jag kĂ€nner mig dock nöjd Ă€ven om jag vet att jag om fem Ă„r kommer att höra en massa saker jag kunde ha gjort bĂ€ttre.
carlt Postat 23 februari 2010 TrÄdstartare Postat 23 februari 2010 Skivan finns nu pÄ Amazon och snart Àven Spotify. Klicka hÀr!
Anjou Postat 23 februari 2010 Postat 23 februari 2010 Hatten av, det hÀr var det bÀsta jag hört pÄ lÀnge! GrÀsligt vackert, musikaliskt och berÀttande.
carlt Postat 5 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 5 mars 2010 Hatten av, det hĂ€r var det bĂ€sta jag hört pĂ„ lĂ€nge!GrĂ€sligt vackert, musikaliskt och berĂ€ttande. Tack sĂ„ mycket! đ UtsĂ€tt gĂ€rna familj och bekanta för musiken alt. lĂ€nken http://ceruleancrayons.tk
Ken KÀngström Postat 5 mars 2010 Postat 5 mars 2010 Sitter och lyssnar igenom din platta tillsammans med ett par folköl. Mysigt mÄste jag sÀga!
carlt Postat 8 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 8 mars 2010 Sitter och lyssnar igenom din platta tillsammans med ett par folköl. Mysigt mĂ„ste jag sĂ€ga! Folköl passar nog bra. đ Nu finns skivan pĂ„ Spotify: klicka hĂ€r!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.