Jump to content
Annons

Steve-o

Recommended Posts

tja!

fick en gammal Cort-bas av en kompis, dock Àr volym/tone ratt "gnisslig" och trög.

Kan man anvÀnda lite 5-56 och "mjuka" upp rattarna?

+

det rasslar lite nÀr jag sÀtter i telesladen, gÄr det Àven att smörja lite Àven dÀr med 5-56?

Tacksam för snabbt svar!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
tja!

fick en gammal Cort-bas av en kompis, dock Àr volym/tone ratt "gnisslig" och trög.

Kan man anvÀnda lite 5-56 och "mjuka" upp rattarna?

+

det rasslar lite nÀr jag sÀtter i telesladen, gÄr det Àven att smörja lite Àven dÀr med 5-56?

Tacksam för snabbt svar!

Jag skulle inte anvÀnda 5-56 utan hellre elektronikspray.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skulle inte anvÀnda 5-56 utan hellre elektronikspray.

Är inte 5.56 bĂ€ttre pĂ„ att smörja en gammal knastrande pot? Tror inte det Ă€r fel iaf. Rasslar det bara nĂ€r du sĂ€tter i telesladden sĂ„ sĂ€tt i den med stĂ€rkaren avstĂ€ngd;) Rasslar det annars ocksĂ„ kanske den bör lödas om om det inte Ă€r i sladden problemet Ă€r.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror det funkar hur bra som helst. Jag har anvÀnt bÄde 5-56 och WD-40 till elektronik genom Ären.

556 kan stÀlla till det för vissa plastkomponenter

dessutom har som jag förstÄtt det sÄ Àr 556 rÀtt fett - Ä fett samlar smuts

det finns andra liknande sprejer som Àr bÀttre lÀmpade Àven om 556 sÀkert kan lösa pot problemet i detta fallet

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Riktig elektronikspray Àr sÀkert bÀttre. Men sÄnt har man ju inte nÀr man behöver det!

Min Fender combo har rattar och telejack uppĂ„t, dĂ€r rĂ„kade jag vĂ€lta ikull en mugg sockerdricka, rejĂ€lt med sockerdricka försvann ner dĂ€r, jag hade precis börjat spela pĂ„ en krog/bensinmack i Alfta. StĂ€rkaren blev tvĂ€rtyst. Panik. Slog förstĂ„s av, sjöng ett par lĂ„tar till backtraxen utan elgitarr och snackade med krögaren som ocksĂ„ var mackĂ€gare. Han hĂ€mtade en flaska WD-40 spray i den stĂ€ngda mackavdelningen, jag pös i rejĂ€lt runt pottarna och ner i teleingĂ„ngarna. Sjöng typ en halvtimme till utan gitarrkomp, sen slog jag nervöst pĂ„ Fendercombon, den gick som vanligt igen! 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fast 556 och WD40 Àr nog bÀttre pÄ glappande slÀpvagnskontakter. BÄda 2 innehÄller olja och kommer snarare att förvÀrra problemet med en knastrande potentiometer dÄ den kommer att glegga ihop med damm och annan skit. En knastrande pot beror oftast pÄ att det blivit oxid, eventuellt utslitet. BÀttre dÄ med en torr elektronikspray som löser upp oxiden utan att lÀmna en fet hinna efter sig (vilket maximerar kontaktytan).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Med tanke pÄ att 5-56 Àven funkar som glidmedel sÄ skulle jag hellre anvÀnda elektronikspray i det hÀr fallet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Man bör inte förvÀxla smörjande och glidande...5-56 Àr inget min fru vill ha i underlivet, inte en vanlig onsdag iallafall!?

😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Man bör inte förvÀxla smörjande och glidande...5-56 Àr inget min fru vill ha i underlivet, inte en vanlig onsdag iallafall!?

😆 NĂ€ man vet ju aldrig vilka sjuka böjelser vissa har.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...