Jump to content
Annons

Samma ackordföljd ?


ticcitocc

Recommended Posts

Är det helt galet att ha samma ackordföljd i vers som refreng ? Jag har gjort en låt precis som spelas på piano endast än så länge. Jag har samma ackordföljd bara att jag flyttar upp ackordet en bit på pianot om ni tänker 😆 De två lägsta tonerna i ackordet blir de två högsta. Bör jag köra versen med annan ackordföljd ?

Alltid roligt att veta vad folk tycker 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många klassiska låtar är gjorda så och jag har själv skrivet ett antal låtar enligt den principen. Ibland brukar jag dock ha en brygga med andra ackordvändor i mellan.

Ett ex som blev en världshit är "save tonight" med EagleEyeCherry.

Enkel regel: låter det bra så är det bra

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan väl funka om det är tillräckligt intressant. Det går ju inte säga generellt att "det här är bra" och "det här är dåligt", det är ju olika från fall till fall. Men visst kan det funka att veva tre ackord genom en hel låt (kolla exempelvis Lasse Winnerbäck som ofta lyckas väldigt väl med detta). Indisk musik bygger ju ofta på ett enda ackord som harvas i flera minuter och detta kan vara helt magiskt. Eller "Tomorrow never knows", en av Beatles bästa låtar i mitt tycke, som bara innehåller ett C och ett C11. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här t.ex. innehåller samma ackord i vers och refräng. Om det funkar får du själv avgöra... 😉

Edit: Haha, nej det gör den inte alls förresten! (Men nästan). Jag har visst bara dåligt minne. 😆

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns miljoner hits med samma ackordföljd i vers och refräng.

Några exempel:

"Save tonight" - Eagle Eye

"With or without you" - U2

"Born in the USA" - Bruce Springsteen

"Learning to fly" - Tom Petty

"What's up" - 4 Non Blondes

Följande låtar har samma ackord i Vers och Refräng, men variation i Bridge/Prechorus:

"I Wish" - Stevie Wonder

"One of us" - Joan Osborne

Det finns som sagt mängder... så kör hårt! 😆

(Edit: Tog lite tid att skriva mitt inlägg så det blev lite upprepningar)

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt sjysst låt Henke ! Tack för tipset om Eagle Eye Cheery , audiorent ! När jag införskaffat ett nytt ljudkort så ska det börja spelas in, då får ni väll se om det duger 😕 Jag behöver nog mycket hjälp med mixning och liknande i början så det är bra att det här forumet är där det är 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter kanske cliché och många här har redan snuddat på det, men det enda svaret som egentligen finns är:

Lita på dig själv!

Du är din egen konstnär, och bara du avgör vad som är rätt och fel i dina egna låtar; ta gärna emot tips och idéer om hur du kan göra en låt, men i slutändan är det bara du som avgör hur det ska låta.

För, jag antar iallafall att du innerst inne gör musik för din egen skull?

.. och ja, själv anser jag att det kan fungera alldeles utmärkt med att ha samma ackordföljd fast med olika "grepp" i både vers och refräng. Michael Jackson har väl gjort flertalet hits där han använder samma basgång på fyra takter genom hela låten? :rolleyes:.. T.ex. Bad.. 😛

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter kanske cliché och många här har redan snuddat på det, men det enda svaret som egentligen finns är:

Lita på dig själv!

Du är din egen konstnär, och bara du avgör vad som är rätt och fel i dina egna låtar; ta gärna emot tips och idéer om hur du kan göra en låt, men i slutändan är det bara du som avgör hur det ska låta.

För, jag antar iallafall att du innerst inne gör musik för din egen skull?

.. och ja, själv anser jag att det kan fungera alldeles utmärkt med att ha samma ackordföljd fast med olika "grepp" i både vers och refräng. Michael Jackson har väl gjort flertalet hits där han använder samma basgång på fyra takter genom hela låten? :rolleyes:.. T.ex. Bad.. 😛

/Daniel

Jag som precis skulle läxa upp er allihop och så kommer du och tar orden ur munnen på mig 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter kanske cliché och många här har redan snuddat på det, men det enda svaret som egentligen finns är:

Lita på dig själv!

Du är din egen konstnär, och bara du avgör vad som är rätt och fel i dina egna låtar; ta gärna emot tips och idéer om hur du kan göra en låt, men i slutändan är det bara du som avgör hur det ska låta.

För, jag antar iallafall att du innerst inne gör musik för din egen skull?

.. och ja, själv anser jag att det kan fungera alldeles utmärkt med att ha samma ackordföljd fast med olika "grepp" i både vers och refräng. Michael Jackson har väl gjort flertalet hits där han använder samma basgång på fyra takter genom hela låten? :rolleyes:.. T.ex. Bad.. 😛

/Daniel

Jag håller med... lita på dig själv, gör vad du känner är rätt, och om det låter bra så är det bra... och allt det där som låter tjusigt.

Men som nybörjare är det nog skönt att få konkreta tips ibland. Då kan det vara bra att studera lite hur andra har gjort, och få idéer utifrån det. Eller kanske bekräftelse på att man förstått. Man behöver ju inte stjäla eller kopiera för det, eller ens bli en mindre originell kompositör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Präsis. Allt handlar om dynamik, melodi och variation. Som sagts så finns det många mästare på det här, Petty är en. "Free falling" känns som en klockren treackordslåt som bara bygger på fingertoppskänsla i dynamiken.

"Save tonight" uppfattar jag personligen som en re-make av Iggy/Gardiners "The passenger", som oxå är ett bra exempel, även om dom här faktiskt blir rätt tjatiga.

Och Slaptap - ALLA Status Quo låtar bygger på tre ackord och samma groove.

😏

(Utom "In the Army now" burr....!!!)

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLA Status Quo låtar bygger på tre ackord och samma groove.

😠

Men i någon låt har de bara två, och sen har de blixtrat till i ett fåtal andra låtar och verkligen briljerat med sin tekniska kompetens genom att lägga in ett FJÄRDE ackord. Tycket det är svårslaget. Mycket mäktigt... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, vilket forum ! *njuter*. Här blir man minsann varmt om händertagen. 😏

Jag håller på med en melodi till versen nu. Refreng intro och till och med outro är klart. Får se vad det kan bli av detta första försök sen 😆

Tack så mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

En av världens _absolut_ bästa låtar, "Show must go on" med Queen, har ju samma keyboard-riff nästan hela låten igenom. Visserligen så ändrar dom tonart några gånger, men ändå.

Nej, man ska aldrig hänga upp sig på vad det är för ackord egentligen. När jag började lyssna på Hanoi Rocks tänkte jag många gånger, "Oj, det där lät fräckt, måste kolla vilka ackord det är". Men det var nästan alltid precis samma fyra ackord (t ex C, F, G, Am, om låten gick i C/Am), om än lite finurligt arrangerade, och med precis rätt melodier på. Med Magnus Uggla och Queen däremot tycker jag ofta att det är tvärtom. "Killer Queen" är ett lysande exempel, låter ju som en enkel popdänga, men innehåller nog ett 20-tal olika ackord i a f? "Something" med Beatles är samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ändå ett intressant fenomen. Jag led av samma-ackord syndromet under en väldigt lång tid. Av ngn anledning så lyckades jag bara hitta ackord som kändes som härlig brygga-refräng kombinationer. Ett tips (beroende på hur låten är som sagt) är att låta refräng-ackorden (om de nu är desamma som under versen) vara längre, dvs varje ackord får dubbelt med utrymme ... mycket bra till rock/emo etc. Då kan man ta ut tonerna 🙂 ... eller skrika, whatever you wanna call it 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Hammagrella skriver om att det hänger på arrangemang etc är så sant som det är sagt. Titta på en The Police första hitar, som fick mig att börja digga dem, "So Lonely". C G Am F är ackordsföljden men det är arrangemanget som gör det! Tillknäppt, sparsmakat reggae-stuk på versen och sen fullt ställ med punkpop-vräk på refrängerna! Sicken låt, i all sin enkelhet!!!

Någon annan nämnde U2:s "With Or Without You". Den bygger på samma intervall som ovanstående men här tror jag tonarten är D, alltså D A Hm G. U2 har ju samma uppställning som Police (sång, gitarr, bas och trummor) men här är arrangemanget mer komplext och lite keyboards ligger och smyger i bakgrunden. Lyssna på låten, så förstår Du kanske följande resonemang. När jag pratat med andra glada musikanter om denna låt, har vi ofta samma erfarenhet. Det är först när man själv ska spela den som man egentligen upptäcker hur otroligt enkelt den är uppbyggd. först blir man förvånad över att det bara var fyra ackord i denna långa låt. Sen blir man förvånad över hur oerhört "simpelt" alla instrument spelar. Hemligheten ligger i arrangemanget som , i all sin enkelhet, är fantastiskt samt den fina produktionen av Lanois och Eno.

OFF TOPIC: Jag såg en sammanställning i Melody Maker i början av 80-talet där en läsare hade fått ihop till 37 låtar som var gjorda enligt ackordsintervallen ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den erfarenhet jag har är att av de 50 låtar jag gjort (fått släppa på skiva)har INGEN kommit och sagt "Kan du göra det lite krångligare typ mer taktbyten/fräckare harmisar" dock har det hänt ett tiotal gånger att man fått förenkla.

Om det va till någon hjälp.... nej det kan nog inte va FÖR enkelt.

"I´m a big big girl in a big big world" är väl bevis nog på det?" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, Tormentor!

U2 har gjort en låt som heter "Bad". Den är uppåt 4 -5 minuter lång. Den bygger på två ackord hela låten fram tills slutet då det dyker upp två nya ackord. Låten är fantastisk. Det kan vara lärorikt att kolla in hur de har byggt upp låten.

T o m en sån grupp som brukar "krångla till det" så mycket som Rush, har t o m gjort en låt som innehåller ett enda ackord. Den finns på "Presto" och heter "Scars". Hela den låten lyfter tack vare sångmelodin och arrangemanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att det ska finna ett band: Talking Heads som i början av 80talet gjorde låtar med ett ackord i. 🙂

Tänk på melodin i första hand. Om den är bra kvittar det vilka ackord du använder. Utifrån melodin kan du sedan bestämma om du ska ha två, tre eller åtta ackord. OK, det krävs ju att du vet hur man bygger ackord eller att du lär dig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...