Jump to content
Annons

Placering av stärkare och trummor


evilrocker

Recommended Posts

En som sak som jag funderat på mer och mer nu när jag börjat få lite bättre koll på ljud och mixning

är hur man bäst placerar alla stärkare och trummor i replokalen. Vi har alltid kört som så att pa för sången står längst ut,

sen kommer en gitarrstack på varsin sida innanför dom (två gitarrister) och sen trummisen i mitten. Sen placerar vi basriggen

antingen jämte trummisen på ena sidan eller vid en av dom andra väggarna. Är detta ultimat för att inte bygga upp ljudkrockar osv?

kommer ihåg att vi testade att ha gitarrstärkarna mot trummisen en gång men kommer inte ihåg hur det var. Hur kör ni? Vad funkar bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenna!

Jag tror så här....

Normalt så möblerar människor de rum de befinner sig i.

De vill ha balans i möblemanget.

Kanske av praktiska skäl etc....

Men när det kommer till en replokal, då handlar det massor mer om att få till ett bra ljud så man faktiskt kan repa där!

Jag hade börjat med det besvärligaste först.

Bas!!

Du känner antagligen till fenomenet med så kallad "one note bass" som uppstår av stående vågor i basregistret på ett rum.

Töm rummet på allt!

Ställ in basstärkaren och lira. Flytta runt basstärken tills ni hittar en punkt där man faktiskt hör alla toner som spelas samt att frekvenskurvan är jämn och att det inte sticker iväg någon stans.

Ett par knep finns...

Vill man ha ett tjockt fylligt ljud utan allt för mycket ton så placerar man oftast basstärken inne i ett hörn av rummet.

Tack vare reflexerna mot väggar så ökar både spridningen och amplituden kraftigt.

Dock ska man veta att det inte gör det frekvensrakt.

Det finns en spot i rummet för varje instrument! Det gäller bara att hitta dom!

Kasta ur alla äggkartonger och häng upp ett lite tjockar tyg på nån vägg. Upp med ett par roxullabsorbenter i taket så kommer detta ta hand om det värsta flutterekot.

Hoppas det gett nåt att jobba med!

Peace!

/Cruncha'

Edit: Meningsförståelse..

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp har redan byggt några absorbenter som ska in.

Ska testa det med basriggen 🙂

Men sen känns det ju bra för oss (sångare/gitarrist, leadgitarrist, basist) att trummor, gitarrer och sång kommer från samma håll.

Tråkigt för trummisen dock som sitter jämte alla dessa och antagligen inte hör så mycket av varken gitarr eller sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp har redan byggt några absorbenter som ska in.

Ska testa det med basriggen 😄

Men sen känns det ju bra för oss (sångare/gitarrist, leadgitarrist, basist) att trummor, gitarrer och sång kommer från samma håll.

Tråkigt för trummisen dock som sitter jämte alla dessa och antagligen inte hör så mycket av varken gitarr eller sång.

Jupp hajjar..!

Fast...

Sätt trummisen där han låter bäst! Då kommer han garanterat höra vad ni andra spelar oxå.

Alternativt, kör Inear till han/hon med en ambiencemic uppsat på lämpligt ställe.

Jag antager att han/hon redan kör med proppar så då blir det ju en positiv förändring dessutom.

Likadant med gitarrstärk etc.

När ni väl hittat "platserna" för dom så kommer alla höra det dom behöver.

Värre är det dock med sång.... Detta oftast beroende på allt för klen ljudanläggning. ...., men det är ju bara en kostnadsfråga! Hi hi hi!!

Take care!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...