Jump to content
Annons

Sjukt billig akustik behandling


Hermholtz

Recommended Posts

Hejsan,

Här kommer en mindre seriös tråd om enkel relativt fungerande akustik behandling :>

Min teori var att jag med något absorberande material skulle minska basen som reflekterades mot min vägg bakom högtalarna till stereon så för att få bort några resonanser och minska lite reflexer så satte jag mig och sydde ihop två kuddar av något konstigt flis material.

Se och häpnas!

201001171402.jpg

Lite skillnad blev det, behövde inte köra -1 på shelving filtret på förstärkaren någon mer.

Inte jätte mycket skillnad men enkelt och billigt. Flis matrialet hade jag fått av någon full snubbe någon gång så det var gratis! :>.

Har placerat arbetsbordet i ett hörn dock tyvärr, så den basfällan kommer jag fortfarante inte ifrån. Samt att det sitter en bokhylla monterad över högtalarna.

Så akustiken är fortfarande kass.

Resultatet var endå trots bords placeringen stimulerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tror att basminskningen i detta fall beror på att du kanske flyttade fram högtalarna (då dessa kuddar i teorin inte har någon effekt på lägre basfrekvenser).

Det har du helt rätt i, riktigt låg bas är väldigt svårt att stoppa. Kuddarna har troligtvis en omärkbar dämpning där.

Dock kan tänkas att en del rundstrålande bas i low mid och andra typer av reflektioner från väggen har minskat.

Nu har jag ingen subwoofer eller liknande bara basreflex fullrange högtalare och den basen som dom kan generera har vid vissa delar av frekvensspektrumet (efter akustikbehandlingen) minskat lite :-). Jag skulle nog inte märkt lika mycket skillnad om jag haft högtalare som klarat längre ner i basregistret tror jag.

egentligen skulle hela väggen bakom högtalarna varit som i ett deadend rum och ätit allt, det skulle varit awsome.

Kan nämnas att jag inte flyttat på högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...