Jump to content
Annons

Vad ska man köpa härnäst för att få bra inspelnings ljud? (gitarr)


sosper

Recommended Posts

Hejsan det är så att jag undrar vad jag behöver för att få shysst ljud till inspelning av gitarr... jag har ett ljudkort som jag är mycket nöjd med.. (M-audio fast track pro) men vad behöver jag för att få ett shysst inspelning ljud? Pre-amp kanske? jag har ingen aning så jag frågar er som vet. tack så mycket 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan det är så att jag undrar vad jag behöver för att få shysst ljud till inspelning av gitarr... jag har ett ljudkort som jag är mycket nöjd med.. (M-audio fast track pro) men vad behöver jag för att få ett shysst inspelning ljud? Pre-amp kanske? jag har ingen aning så jag frågar er som vet. tack så mycket 😆

Pre-amp har du väl i ljudkortet, oavsett om det är för att spekla in akustisk gitarr med mikrofon eller elektrisk gitarr via "line-in".

Har du en akustisk gitarr så behöver du en hyfsad mikrofon, men det är ännu viktigare att ha någorlunda bra akustik.

Är det en elektrisk gitarr lär du behöva någon form av "förstärkaremulator" (typ guitar rig, amplitube osv).

Någon mer än det behöver du nu inte just nu, och när du behöver det kommer att du att veta om det....

Sedan kan du ju köpa hur mycket prylar som helst, men av döma av din fråga tror jag inte det är nödvändigt just nu.

Spelar du bra och har en bra låt/produktion är det nog ingen som kommer att klaga på vilken pre-amp du använt...

Jo, en bra gitarr är ju inte så dumt förstås

Link to comment
Dela på andra sajter

Pre-amp har du väl i ljudkortet, oavsett om det är för att spekla in akustisk gitarr med mikrofon eller elektrisk gitarr via "line-in".

Har du en akustisk gitarr så behöver du en hyfsad mikrofon, men det är ännu viktigare att ha någorlunda bra akustik.

Är det en elektrisk gitarr lär du behöva någon form av "förstärkaremulator" (typ guitar rig, amplitube osv).

Någon mer än det behöver du nu inte just nu, och när du behöver det kommer att du att veta om det....

Sedan kan du ju köpa hur mycket prylar som helst, men av döma av din fråga tror jag inte det är nödvändigt just nu.

Spelar du bra och har en bra låt/produktion är det nog ingen som kommer att klaga på vilken pre-amp du använt...

Jo, en bra gitarr är ju inte så dumt förstås

Jag pratar om elgitarr, förlåt mig. jag har en bra gitarr tror jag runt 10.000kr klassen, det är en Schecter C1-Classic med Seymour Duncan JB [bridge], Seymour Duncan '59 [neck] mickar sen så har jag en mikrofon (Shure Pg58 Mick) och ett ljud kort (M-Audio fast track pro) och min förstärkare är en line 6 spider 3... och jag använder mig utav programmen Reaper för att klippa och redigera och mina "Pre-amps" program är Amplitube och Guitar Rig men när jag spelar in så brusar det riktigt mycket , jag kan liksom inte "riffa." jag vet inte vad det beror på jag kanske behöver köpa något mer? tack så mycket för hjälpen ! 🙁

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratar om elgitarr, förlåt mig. jag har en bra gitarr tror jag runt 10.000kr klassen, det är en Schecter C1-Classic med Seymour Duncan JB [bridge], Seymour Duncan '59 [neck] mickar sen så har jag en mikrofon (Shure Pg58 Mick) och ett ljud kort (M-Audio fast track pro) och min förstärkare är en line 6 spider 3... och jag använder mig utav programmen Reaper för att klippa och redigera och mina "Pre-amps" program är Amplitube och Guitar Rig men när jag spelar in så brusar det riktigt mycket , jag kan liksom inte "riffa." jag vet inte vad det beror på jag kanske behöver köpa något mer? tack så mycket för hjälpen ! 🙁 Nu råkade jag posta två gånger, förlåt mig.

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

Noice gate ska väl inte behövs, nåt måste ju vara fel med guran eller anslutningen.

Det är nog inte fel på guran iaf, för jag har nämligen 3 stycken och jag har testat min polares också (4 olika el gitarrer) men anslutningen vet jag inte hur du menar, men jag har kopplat Ljudkortet till datorn Via USB sen gitarren till ljudkortet VIA gitarr kabel.. men jag vet inte. tack så mycket för försöket! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

'vad kan en gitarr pedal göra då? 🙂

Det går mig veteligen inte att uppnå samma resultat med mjukvara när det gäller elgitarrsound, det handlar om volym!

Så med en gitarrpedal, som låter bra får du bäst resultat om du mickar förstärkaren.

Att du inte fått till ett bra sound handlar förmodligen om teknik och det finns massa att lära om det t.ex. här på forumet i olika trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratar om elgitarr, förlåt mig. jag har en bra gitarr tror jag runt 10.000kr klassen, det är en Schecter C1-Classic med Seymour Duncan JB [bridge], Seymour Duncan '59 [neck] mickar sen så har jag en mikrofon (Shure Pg58 Mick) och ett ljud kort (M-Audio fast track pro) och min förstärkare är en line 6 spider 3... och jag använder mig utav programmen Reaper för att klippa och redigera och mina "Pre-amps" program är Amplitube och Guitar Rig men när jag spelar in så brusar det riktigt mycket , jag kan liksom inte "riffa." jag vet inte vad det beror på jag kanske behöver köpa något mer? tack så mycket för hjälpen ! 😛 Nu råkade jag posta två gånger, förlåt mig.

Det brusar så att du inte kan riffa!

Brusar det i lyssningen eller blir det massa brus på inspelningen?

Blir bruset när du kör ett speciellt ljud i dina pluggar eller eller även vid rent ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går mig veteligen inte att uppnå samma resultat med mjukvara när det gäller elgitarrsound, det handlar om volym!

Så med en gitarrpedal, som låter bra får du bäst resultat om du mickar förstärkaren.

Att du inte fått till ett bra sound handlar förmodligen om teknik och det finns massa att lära om det t.ex. här på forumet i olika trådar.

vad för gitarr pedal ska jag köpa då? 😆 finns det o få tag för runt -2000?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla mickarna på gitarren du använder. Ändra mickläge osv. När man lajnar in i ett ljudkort av bättre standrad borde det inte generera brus. Kolla oxå den där muttern vid uttaget på gitarren om den struvat sig lös.

Ang. pedal eftersom du lajnar in i ljudkortet kan jag rekommendera Line6 PodFarm. Deras Förstäkrar/Effekt Bibliotek (plug-in).

Vill du ha hårda grejer kan du gå och pröva Line6 FloorPad i nån musikaffär. ligger på runt 2,500kr tror jag och har 50-60+ effekter.

Fördelen med plugin biblioteket är att där har dom oxå massa klassiska försärkar toppar. PodFarm är faktiskt jävligt bra vad än dom gamla rävarna här på forumet säger om plugins 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
jag brukar lajna in , jag testade micka up men det lät inte så bra tyckte jag

Kanske är just att den inte funkar bra att lajna med bara? Om du redan har mjukvara räcker det med att bara plugga in i ljudkortet för att få ett bra ljud. Lät inte bra när du micade upp? Kanske bara inte lärt dig hur man gör för att få ett bra ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
den fixar gitarrljudet direkt utan problem

du spelar in det du hör - that´s it

Det gör väl en Spiderstärkare också, spelar in det man hör. 😄 Gäller ju allt. Har bara spelat på en sån i butik och kan man inte ratta till ett bra ljud med den är det bättre lära sig det än att tro lösningen ligger på att skaffa en pedal. Dock tycker jag det finns roligare stärkare att använda än en Spider. Men det är ju en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör väl en Spiderstärkare också, spelar in det man hör. 😄 Gäller ju allt. Har bara spelat på en sån i butik och kan man inte ratta till ett bra ljud med den är det bättre lära sig det än att tro lösningen ligger på att skaffa en pedal. Dock tycker jag det finns roligare stärkare att använda än en Spider. Men det är ju en smaksak.

Håller med. De flesta moderna gitarrstärkare kan prestera både rena och skitiga och vråldistskitiga ljud utan pedaler. Du ska inte behöva ha så jäkla högt på mastern heller, bara du gasar på med gain enuff, det är väl skitigt du vill ha det antar jag. Håller du på och joxar med stärkarn o gitarren nån dag så hittar du nog bättre ljud än i nån hittepå mjukvara. 🙂

Dag två börjar du testa olika ställen att sätta micken och att ställa in gainen på ljudkortet perfekt. Sen jävlar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. De flesta moderna gitarrstärkare kan prestera både rena och skitiga och vråldistskitiga ljud utan pedaler. Du ska inte behöva ha så jäkla högt på mastern heller, bara du gasar på med gain enuff, det är väl skitigt du vill ha det antar jag. Håller du på och joxar med stärkarn o gitarren nån dag så hittar du nog bättre ljud än i nån hittepå mjukvara. 😄

Dag två börjar du testa olika ställen att sätta micken och att ställa in gainen på ljudkortet perfekt. Sen jävlar!

jag testade ladda ner amplitube metal, och det lät bra för vissa låtar (metal så klart) men jag letar efter något o spela rock ljud så som green day... men det är väldigt svårt guitar ger mig inte det ljudet vad jag har märkt inte något jag har heller.. har ni något VST plugin som ni kan rekomendera? och det kanske är så att jag måste lära mig mer av rattning o så, har bara haft kortet i 1 vecka ;P 🙂 tack ska ni ha! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar lajna in , jag testade micka up men det lät inte så bra tyckte jag

Klart att det går att få helt ok ljud med mjukvara, det är många plattor som spelas in så idag. Med programvara kan man ju lättare testa massa olika ljud, ändra sig senare o.s.v. Visst kanske känslan kan vara lite annorlunda, och den mest inbitne gitarraudiofilen kanske har synpunkter med förmodligen inte de som lyssnar på din musik.

Du måste givetvis ha ett ljudkort med HI-Z ingång - kanske du råkat stoppa sladden i en ingång som bara tar line-signal?

Om jag var du skulle jag testa med en line-box, det finns sådana för ett par hundringar.

Har du någon störningskälla närra gitarren (CRT skärmar, dimmers o.s.v)?

Brusar det så fort du sätter in sladden, när du vrider upp volymen på gitarren eller oavsett om något är inkopplat eller inte?

Jag har "lajnat" i åratal utan problem med brus så det skall inte vara något problem. Du måste givetvis ha ett ljudkort med HI-Z ingång, en hel kabel och se till att det inte finns massa störande magnetfält nära gitarren/sladden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det går att få helt ok ljud med mjukvara, det är många plattor som spelas in så idag. Med programvara kan man ju lättare testa massa olika ljud, ändra sig senare o.s.v. Visst kanske känslan kan vara lite annorlunda, och den mest inbitne gitarraudiofilen kanske har synpunkter med förmodligen inte de som lyssnar på din musik.

Du måste givetvis ha ett ljudkort med HI-Z ingång - kanske du råkat stoppa sladden i en ingång som bara tar line-signal?

Om jag var du skulle jag testa med en line-box, det finns sådana för ett par hundringar.

Har du någon störningskälla närra gitarren (CRT skärmar, dimmers o.s.v)?

Brusar det så fort du sätter in sladden, när du vrider upp volymen på gitarren eller oavsett om något är inkopplat eller inte?

Jag har "lajnat" i åratal utan problem med brus så det skall inte vara något problem. Du måste givetvis ha ett ljudkort med HI-Z ingång, en hel kabel och se till att det inte finns massa störande magnetfält nära gitarren/sladden.

Jag satt och klurade och donade hela dagen idag och jag fick fram ett sånt här ljud i clean och metal.. Kan jag vara nöjd med det?

😮 tack så mycket
Link to comment
Dela på andra sajter

F**n vilket slöseri.. Sitter du med en så pass bra gitarr och försöker spela in med "låssasförstärkare".. Tycker att du borde skaffa en hyfsad riktig förstärkare och en hyfsad bra mic.. som förstärkare rekomenderar jag endera en Marshall Class 5 Combo för ca 5 papp eller en

sen lägga ca 900 spänn på en
Link to comment
Dela på andra sajter

F**n vilket slöseri.. Sitter du med en så pass bra gitarr och försöker spela in med "låssasförstärkare".. Tycker att du borde skaffa en hyfsad riktig förstärkare och en hyfsad bra mic.. som förstärkare rekomenderar jag endera en Marshall Class 5 Combo för ca 5 papp eller en
sen lägga ca 900 spänn på en

oj precis sådanna tips har jag letat efter länge det ska jag värkligen göra!! 🙂 jag har en shure pg58 mick men det är absolut inte samma sak som sm57 va? men jag tror att jag ska byta ut en förstärkare till någon av dem du sa före Micken eftersom pg58 räcker nog ett litet tag till. 🙂 tack så mycket! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kör jag, men det finns nackdelar.

Samma nackdel som att spela in sång med effekt.

med ett ljud utan massa effekter typ chorus, delay, reverb etc så tycker jag det ger samma förutsättningar som att micka en förstärkare eller - som du säger spela in sång

du fångar ljudet å lägger på nämnda effekter efteråt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör väl en Spiderstärkare också, spelar in det man hör. 😮 Gäller ju allt. Har bara spelat på en sån i butik och kan man inte ratta till ett bra ljud med den är det bättre lära sig det än att tro lösningen ligger på att skaffa en pedal. Dock tycker jag det finns roligare stärkare att använda än en Spider. Men det är ju en smaksak.

Zoom g2.1u Multieffect är det någonting som kan komma till hjälp? och sen så tänkte jag fråga det är ju en Pedal på den här multieffecten fungerar den pedalen som en Wah wah pedal på typ "Amplitube/guitar rig"? 😄

post-21876-1263940617_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fokusera på det du verkligen behöver och se till att lägga de pengar som behövs för att få bra kvalitet. Mina samlade erfarenheter säger klart och tydligt att det är bättre att köpa en pryl som gör en grej bra istället för att köpa något som gör 75 saker halvdant. Kort sagt: mycket bättre att köpa separata pedaler än multieffekter.

Logiken säger att en multieffekt med 75 effekter för 2k (bara ett höftexempel) ger ca 27 spänn per effekt, köper du ett chorus för 2k så har du ett väldigt bra chorus som du kan leva med i framtiden och som du slipper bli förbannad på.

Själv beaktar jag filosofin: "Köp så pass bra kvalitet så att jag inte behöver fundera på om det är utrustningen som spökar när jag inte får till mitt ljud." Har du inte råd - köp inte. Det sparar så sjukt mycket tid att kunna utesluta prylarna för att konstatera att det är jag som rattar som suger 😮 (inte menat som en förolämpning, detta kommer som sagt från egna erfarenheter)

Checklist: Bra gura - bra kabel - (bra fx) - bra stärkare - bra mick - bra kabel - bra preamp - bra ljudkort - stabil dator - bra lyssning - bra akustik.

Har du allt detta så är det bara att lära sig prylarna innan du köper något mer.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...