Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har tänkt bygga en sånghörna i mitt lilla studentrum och har genom att läsa runt på forumet insett grundprinciperna för ett sådant bygge. Jag har några frågor som jag inte lyckats hitta någon annanstans på forumet, so here goes:

1. Jag mixar inte i min hemstudio utan spelar enbart in sång och elgitarr/elbas här, resten spelas in på World Studios i Malmö där vi även mixar och mastrar. Med andra ord har jag inga planer på att akustikbehandla mitt rum för mixning. Med andra ord; bygger sånghörnidén på att resten av rummet redan är akustikbehandlat eller funkar det i princip lika bra om resten av rummet är åt helvete?

2. Exakt hur sätter jag upp absortionsmaterialet på bästa sätt? Ska jag ha en basfälla vid golv och tak och sedan material på väggarna som främst absorberar mid/high frekvenser? Hur tänker ni?

Tänker jag rätt när jag tänker att den ytan som täcks med absortionsmaterial skall vara så stor att mickens upptagningsområde enbart "stöter på" absortionsmaterial, som enligt bilden:

hrna.jpg

3. Har ni tips på högkvalitativa färdiga absortionsmaterial som passar för ändamålet? I och med att det handlar om en såpass liten yta så känns det som jag kan lägga några tusenlappar på bra grejer.

Tacksam för alla tips!

Esaias

Redigerat av Esaias
Annons
Postat
bygger sånghörnidén på att resten av rummet redan är akustikbehandlat eller funkar det i princip lika bra om resten av rummet är åt helvete?

Ju bättre rummet låter från början ju bättre kommer resultatet att bli.

Ska jag ha en basfälla vid golv och tak och sedan material på väggarna som främst absorberar mid/high frekvenser? Hur tänker ni?

Låter vettigt, men för att komma till rätta med specifika basproblem så måste absorbenten vara placerad vid en yta som är relaterad till uppkomsten av denna resonans.

Tänker jag rätt när jag tänker att den ytan som täcks med absortionsmaterial skall vara så stor att mickens upptagningsområde enbart "stöter på" absortionsmaterial, som enligt bilden:

Viktigast är den yta som micken "ser" men även om micken är riktad så gäller detta bara i övre registret, i basen är alla mickar rundtagande och även om den inte var det så finns basen överallt i rummet så...

3. Har ni tips på högkvalitativa färdiga absortionsmaterial som passar för ändamålet? I och med att det handlar om en såpass liten yta så känns det som jag kan lägga några tusenlappar på bra grejer.

Billigast är att bygga själv (och det ända som funkar bra om det gäller basabsorbenter då man oftast måste stämma dem till önskad frekvens för att de ska bli effektiva). När det gäller klassiska porösa absorbenter så bör de vara så tjocka som möjligt, gärna med luftspalt, då de annars bara absorberar höga frekvenser. Partikelrörelsen är maximal en 1/4 våglängd ut från ytan och det är partikelrörelsen som porösa absorbenter försöker bromsa.

Postat

Tackar ödmjukast för det snabba svaret! Nu blir det väl fet noobvarning på mig här med mina frågor men det är smällar man får ta.

för att komma till rätta med specifika basproblem så måste absorbenten vara placerad vid en yta som är relaterad till uppkomsten av denna resonans.

Här hänger jag inte riktigt med, skall ytan så att säga spegla den yta där resonansen uppstår eller skall ytan som ger upphov till resonansen täckas med absorbent?

i basen är alla mickar rundtagande och även om den inte var det så finns basen överallt i rummet så...

Kan min SE electronics micskärm hjälpa till här?

Billigast är att bygga själv (och det ända som funkar bra om det gäller basabsorbenter då man oftast måste stämma dem till önskad frekvens för att de ska bli effektiva). När det gäller klassiska porösa absorbenter så bör de vara så tjocka som möjligt, gärna med luftspalt, då de annars bara absorberar höga frekvenser. Partikelrörelsen är maximal en 1/4 våglängd ut från ytan och det är partikelrörelsen som porösa absorbenter försöker bromsa.

Stämning av basfällor får jag nog läsa på mer om, likaså detta med partikelrörelse. Men tjocka porösa absorbenter med luftspalt kan jag iaf få tag på t.ex från Thomann eller?

Postat
Här hänger jag inte riktigt med, skall ytan så att säga spegla den yta där resonansen uppstår eller skall ytan som ger upphov till resonansen täckas med absorbent?

Basproblen kan i princip alltid härledas till stående vågor och SBIR (Speaker Boundary Interference Response) och för att komma till rätta med dessa så måste man ta reda på vilka ytor som ”är med i spelet” för att veta var man ska placera en absorbent för att den ska göra någon nytta.

Kan min SE electronics micskärm hjälpa till här?

Nej.

Stämning av basfällor får jag nog läsa på mer om, likaså detta med partikelrörelse.

Sök på ”helmholtz” i forumet så hittar du massor med trådar.

Men tjocka porösa absorbenter med luftspalt kan jag iaf få tag på t.ex från Thomann eller?

Kanske, eller så bygger man själv, finns några trådar med bra uppslag.

Postat

Jag inser nu att det är mycket som spelar in som jag har dålig koll på. Om jag istället frågar så här: skulle en hörna där jag sätter basfällor vid golvet, mid/high absorbenter på väggarna, eventuellt absorbenter även i taket över micken + micskärm kunna ge ett betydligt torrare sångljud även om det skulle gå att göra ännu bättre?

Postat

Det man kan förvänta sig av ett sånghörn är att man slipper en del reflektioner som kommer för tidigt. Rummet kommer att låta lite större (positivt) p g a detta och det kommer att låta aningen torrare (i det övre registret).

Postat

Det låter ju som ungefär vad jag är ute efter, mindre fula rumsreflektioner och torrare ljud framförallt vad gäller midfrekvenserna. Gött!

Postat (redigerat)

Skulle men inte kunna ta hjälp av en diffosur, för att inte skicka tillbaka frekvenserna mot micken?

Jag hoppar in med en fråga med, hur funkar ett mindre rum på ca 2m2. Det är en större garderob.

img74782.jpg

Fast det är nu fullt med kläder och hänger med.

Mått: B*h*L / 125*245*140

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)

En diffusor sprider inkommande ljud jämt, även tillbaka mot källan (förutsatt att den fungerar som den ska) så om man inte vill ha några reflektioner inom en viss tid så måste även en diffusor vara en bit bort. Även om man skulle vilja (av någon anledning) ha tidiga reflexer så vill man ändå inte stå för nära en diffusor då det låter ganska märkligt om man står närmare än ca 3 gånger våglängden för designfrekvensen för diffusorn (ofta ca. 2-3 meter).

Redigerat av Gilbert
Postat
Jag hoppar in med en fråga med, hur funkar ett mindre rum på ca 2m2. Det är en större garderob.

img74782.jpg

Oftast inte så bra... Ju mindre rum desto värre på alla vis.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.