Mandel Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 Hej! Jag har fÄtt i uppdrag att spela in ett band, helt akustiska instrument, country/folkmusik. Jag efterstrÀvar att fÄ sÄ bra akustik som möjligt, utan att ha tillgÄng till en riktigt akustikbehandlad studio. Jag Àr tyvÀrr ganska dÄligt insatt i akustikbehandling och vad för typer av rum som brukar vara bra.. varje gÄng man söker i Àmnet sÄ finner man ganska avancerade diskussioner angÄende special-material, RT60, siffror och annat som sÀkert Àr vÀldigt viktigt nÀr man bygger sin egen studio. Jag undrar om det gÄr att vara sÄ generell, sÄ man kan frÄga: 1. Vilka typer av golv, tak, och vÀggar brukar lÄta bÀst? trÀ? 2. Kan ett rum vara för torrt? SÄ de slukar för mycket frekvenser och rumsljud? 3. Kan man tÀnka: I ett rum dÀr bandet lÄter bra, sÄ lÄter Àven inspelningen det? 4. Rummets storlek? SmÄ trÄnga rum, mitt emellan, eller aulor? 5. Vilka typiska fÀllor ska man akta sig för? GÄr det att vara sÄ hÀr generell? Jag söker som sagt tips för oss som precis har börjat undersöka det hÀr med akustik för inspelning! vÀnliga hÀlsningar /Mandel
GĂ€st Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 (redigerat) 1. Vilka typer av golv, tak, och vĂ€ggar brukar lĂ„ta bĂ€st? trĂ€? Man burkar ofta ha trĂ€ som yttersta lagret, men sedan finns det flera olika alternativ och beroende pĂ„ vad du vill ha för ljud. Lite svĂ„rt att sĂ€ga sĂ„ 2. Kan ett rum vara för torrt? SĂ„ de slukar för mycket frekvenser och rumsljud? Ja det kan det, men det Ă€r nog inte vanligt att det Ă€r dovt/torrt. DĂ„ behöver du massa material som tar vara pĂ„ energin och det Ă€r inte sĂ„ vanligt i ett vanligt rum.3. Kan man tĂ€nka: I ett rum dĂ€r bandet lĂ„ter bra, sĂ„ lĂ„ter Ă€ven inspelningen det? Kort svar. Nej. Du kan nog fĂ„ det lĂ„ta bra men du riskerar massa lĂ€ckage i mikar, svĂ„rt att mixa osv. Du fĂ„r mindre möjligheter. DĂ€rför brukar man skĂ€rma av eller liknande vid inspelning av helt band samtidigt. 4. Rummets storlek? SmĂ„ trĂ„nga rum, mitt emellan, eller aulor? Beror helt pĂ„ vad du ska göra. 5. Vilka typiska fĂ€llor ska man akta sig för? Det finns massor. Beror pĂ„ rum, vinklar, typ av material, massa saker. GĂ„r det att vara sĂ„ hĂ€r generell? Jag söker som sagt tips för oss som precis har börjat undersöka det hĂ€r med akustik för inspelning! vĂ€nliga hĂ€lsningar /Mandel En annan sak Ă€r att. Om du Ă€r ny pĂ„ detta sĂ„ kommer du förmodligen inte kunna fĂ„ nĂ„gon kanon inspelning första gĂ„ngerna, Ă€ven om du har super akustik. Det hĂ€nger lika mycket pĂ„ att mixa och fixa som pĂ„ akustiken. En sak rĂ€cker inte. Men det Ă€r bra att du letar fakta. Klart det finns rum som Ă€r mer lĂ€mpade Ă€n andra. Men ta en lokal/rum du har tillgĂ„ng till sedan Ă€r det bara att mĂ€ta upp det och börja bygga. Det du vill göra Ă€r att ta reda pĂ„ vilka frekvenser som skapar problem i rummet sedan akustikbehandla efter det. Och sedan skapa det ljudet du Ă€r ute efter, Ă€r det ett rum som du ska speciellt för trummor kanske du vill ha mera diffosurer samt abbsorbenter som tar mera pĂ„ de lĂ€gre registren. LĂ€ttra att hjĂ€lpa om du har ett rum. đ Om du inte redan lĂ€st. https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377 Redigerat 13 januari 2010 av GĂ€st
Mojje Cruncher Andersson Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 Hej!Jag har fÄtt i uppdrag att spela in ett band, helt akustiska instrument, country/folkmusik. Jag efterstrÀvar att fÄ sÄ bra akustik som möjligt, utan att ha tillgÄng till en riktigt akustikbehandlad studio. Jag Àr tyvÀrr ganska dÄligt insatt i akustikbehandling och vad för typer av rum som brukar vara bra.. varje gÄng man söker i Àmnet sÄ finner man ganska avancerade diskussioner angÄende special-material, RT60, siffror och annat som sÀkert Àr vÀldigt viktigt nÀr man bygger sin egen studio. Jag undrar om det gÄr att vara sÄ generell, sÄ man kan frÄga: 1. Vilka typer av golv, tak, och vÀggar brukar lÄta bÀst? trÀ? 2. Kan ett rum vara för torrt? SÄ de slukar för mycket frekvenser och rumsljud? 3. Kan man tÀnka: I ett rum dÀr bandet lÄter bra, sÄ lÄter Àven inspelningen det? 4. Rummets storlek? SmÄ trÄnga rum, mitt emellan, eller aulor? 5. Vilka typiska fÀllor ska man akta sig för? GÄr det att vara sÄ hÀr generell? Jag söker som sagt tips för oss som precis har börjat undersöka det hÀr med akustik för inspelning! vÀnliga hÀlsningar /Mandel Hej Mandel! Kul att du ska göra en akustisk inspelning. Jag har ett par tankar och tips att bidra med i din frÄgestÀllning och tar dom per punkt. 1. Alla ytor lÄter bÀst! Det Àr mer en smaksak och dÀr i finns inget generellt. Man brukas sÀga sÄ hÀr. HÄrda ytor sÄ som betong, glas etc., ger ett slammrigt ljud medans trÀfaner eller liknande, gör ljudet varmare och inte sÄ klangigt. 2. Absolut!! Ett helt torrt rum Àr riktigt obehagligt att vara i och spela i. Ta dom gamla replokalerna som exempel dÀr tappra försök gjorts genom Ären för att "dÀmpa" rummet med resultatet att man fÄr stora problem med allt för starka basfrekvenser. Att spela in i sÄna hÀr rum hörde i och för sig tidiga 80-talet till! Lyssna pÄ tidiga skivor med Björn Shifs eller Janne Lucas och ABBA för den delen. Snustorrt trumljud!!! 3. Spot on mannen!!! Om bandet eller instrumentet lÄter bra i ett rum sÄ kan du ge dig den pÄ att Àven din inspelning kommer göra det! Kruxet ligger i att veta vad som faktiskt Àr "bra". Jag tycker du ska gÄ pÄ intuition hÀr. Inte fasen tycker nÄn att en flygel lÄter bra i ett sovrum!? Hajjas? 4. SmÄ rum lÄter ofta burkiga och livlösa. Mellanstora rum runt 25m2 ger din inspelning karaktÀr. Aulor och ishallar brukar oftast lÄta bÀst. Och dÄ menar jag nÀrmickat. Det blir ju inga reflexer som spökar! 5. Allt i en inspelning Àr en fÀlla kan man sÀga. Det viktigaste tycker jag nÀr man spelar in akustiskt Àr att inte lyssna sig blind pÄ de separata instrumenten. Till exempel en baskagge, nÀr hela bandet spelar i ett litet rum. Du kommer aldrig tycka att det lÄter bra nog. Försök att fÄn det tidigt i ditt tÀnk. Detta Àr live, det ska lÄta live! Hoppas jag fattat din frÄgestÀllning rÀtt och du fÄtt lite kött pÄ benen!! Slutligen... Be bandet vara noga förberedda och vÀl inrepade. Det vinner hela produktionen pÄ! Peace!!! /Cruncharn'
Demonproducenten Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 pÄ frÄga tre svarar vi ja Ä pÄ frÄga fem basfÀlla
Ken KĂ€ngström Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 pĂ„ frĂ„ga tre svarar vi ja Ă„ pĂ„ frĂ„ga fem basfĂ€lla Ăven avstĂ€mda basfĂ€llor? Ăr det för att de nyper fler frekvenser Ă€n den man huvudsakligen Ă€r ute efter?
Demonproducenten Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 (redigerat) nej lite mer allvar nu 1. Vilka typer av golv, tak, och vÀggar brukar lÄta bÀst? trÀ? det beror pÄ (kul svar va?) rent generellt skulle jag svara "en blandning i ett inte för litet rum" men det Àr enklare att svara pÄ vad som lÄter sÀmst: ett för litet betongrum om vi bortser frÄn materialet en liten stund sÄ tror jag man kan sÀga att ett möblerat rum funkar bÀttre Àn ett tomt om rummet inte Àr akustikbehandlat men Äterigen "det beror pÄ" - vad Àr du ute efter för sound? 2. Kan ett rum vara för torrt? SÄ de slukar för mycket frekvenser och rumsljud? bara det slukar jÀmnt över frekvenserna sÄ Àr ett heltorrt rum bÀttre Àn ett slamrigt rum inte för att det ger ett fantastiskt ljud utan för att det ger minst problem 3. Kan man tÀnka: I ett rum dÀr bandet lÄter bra, sÄ lÄter Àven inspelningen det? ja, kort, sÄ kan man tÀnka sen tillkommer förstÄs aspekten hur du mickar för mycket rum kan förstöra Àven om rummet i sig fÄr det att klinga bra 4. Rummets storlek? SmÄ trÄnga rum, mitt emellan, eller aulor? en aula sÀrskilt om den Àr ljudbehandlad ju mindre desto svÄrare om vi utgÄr frÄn obehandlat 5. Vilka typiska fÀllor ska man akta sig för? undvik att lyssna Ä ratta ljud i samma rum som det spelas i om du mÄste vÀlja - hellre för lite rum Àn för mycket (micka hellre nÀra Àn lÄngt ifrÄn om du Àr osÀker pÄ rummets duglighet) att man dÀmpar bort den jobbiga diskanten i rummet men inte basen - stÀll in en soffa tillÀgg: stÄ inte tre meter ifrÄn en ljudkÀlla Ä förvÀnta dig att det lÄter likadant dÀr som om du mickar upp den - hÄll för ena örat Ä lyssna med det andra dÀr du tÀnkt sÀtta micken, det Àr nÀrmare sanningen Redigerat 13 januari 2010 av Demonproducenten
Demonproducenten Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 Ăven avstĂ€mda basfĂ€llor?Ăr det för att de nyper fler frekvenser Ă€n den man huvudsakligen Ă€r ute efter? det var ett försök till humor
Ken KĂ€ngström Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 det var ett försök till humor đ Nu fattade jag skĂ€mtet. Borde jag bleka hĂ„ret (jag inte har)?
Jasi Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 1. Flytande golv, men typ har nÄn Neopren pads och nÄn regel Ä skapar mellan rum mellan riktiga golvet och golvet ovanpÄ, spÄnskiva eller likn., regelverk med isolering 100mm vanligast, nÄn skiva, sen typ sÄna golv/tygmattor som man brukar limma pÄ. Har bilder pÄ sÄnt. 2. SÄ lÀnge man vet vad man vill ha för frekvensgÄng i registret sÄ kan man anpassa sig till det. 3. Oftast, beror pÄ vad man gillar i situationen. Mycket reverb/lite reverb 4. Lagom stora rum, sÄ sakerna fÄr plats enligt mig. 5. I akustik... Att vÀlja fel sorts material.... T.ex cellplast Àr dÄligt enligt vissa.
Demonproducenten Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 đNu fattade jag skĂ€mtet. Borde jag bleka hĂ„ret (jag inte har)? nÀÀ tribals rĂ€cker đ
Demonproducenten Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 1. Flytande golv, men typ har nĂ„n Neopren pads och nĂ„n regel Ă„ skapar mellan rum mellan riktiga golvet och golvet ovanpĂ„, spĂ„nskiva eller likn., regelverk med isolering 100mm vanligast, nĂ„n skiva, sen typ sĂ„na golv/tygmattor som man brukar limma pĂ„. Har bilder pĂ„ sĂ„nt. 2. SĂ„ lĂ€nge man vet vad man vill ha för frekvensgĂ„ng i registret sĂ„ kan man anpassa sig till det. 3. Oftast, beror pĂ„ vad man gillar i situationen. Mycket reverb/lite reverb 4. Lagom stora rum, sĂ„ sakerna fĂ„r plats enligt mig. 5. I akustik... Att vĂ€lja fel sorts material.... T.ex cellplast Ă€r dĂ„ligt enligt vissa. gick du in pĂ„ ĂŒberkurs nu eller Ă€r det jag som tĂ€nker för basic om vad han frĂ„gar efter?
Jasi Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 gick du in pĂ„ ĂŒberkurs nu eller Ă€r det jag som tĂ€nker för basic om vad han frĂ„gar efter? det Ă€r ganska basic enligt mig ^^
Mojje Cruncher Andersson Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 gick du in pĂ„ ĂŒberkurs nu eller Ă€r det jag som tĂ€nker för basic om vad han frĂ„gar efter? +1 ????????
Demonproducenten Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 det Àr ganska basic enligt mig ^^ jag utgick frÄn vad han skulle tÀnka pÄ om han skulle spela in i ett icke akustikbehandlat rum dÄ kÀnns flytande golv inte sÀrskilt basic men jag kanske fattade fel han kanske vill bygga ett studio rum
GĂ€st Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 (redigerat) Alla har ju svarat ungefĂ€r lika pĂ„ ett eller annat vis. Kan man dra slutsatsen att; Det bĂ€sta Ă€r att ha ett rum att utgĂ„ ifrĂ„n annars blir det svĂ„rt. Med ett mellanstort rum (20m2/50m2). Har det flyttande golv samt tjocka reglage sedan tidigare Ă€r det en fördel. Men sĂ„ mycket mer kan man vĂ€l inte leta efter?. Kanske dumt att ha runda rum eller massa knepiga vinklar för det blir svĂ„rare att fĂ„ det rĂ€tt. Men behöver inte. Vad mer kan man leta efter dĂ„. BetongvĂ€ggar sĂ„ att man kan regla sjĂ€lv. Rum under marken/kĂ€llare för isoleringens skull. Ej stora fönster och massa dörrar överallt đ. För det billigaste och enklaste lösning för en hemmaplure Ă€r vĂ€l en kĂ€llarlokal med tjocka vĂ€ggar, golv, tak. Sedan utgĂ„ frĂ„n det. Redigerat 13 januari 2010 av GĂ€st
trombonisten Postat 13 januari 2010 Postat 13 januari 2010 Heja, vilka idiotsvar du fick!!! Men nu Ă€r det ju sĂ„ det blir om du frĂ„gar lite snett. Vad som du glömde berĂ€tta Ă€r om du a) letar efter ett rum som redan finns, eller đ tĂ€nker bygga ett rum HĂ€r utgĂ„r jag frĂ„n att det Ă€r a) du tĂ€nker pĂ„ i första hand. Huvudtipset Ă€r att hitta ett lite större rum, kanske en skolaula eller en kyrka. LĂ„ter orkestern bra dĂ€r Ă€r det en utmĂ€rkt början för att spela in akustiska instrument. Men det Ă€r en frĂ„ga du mĂ„sta stĂ€lla allra först -- hur vill du att resultatet skall lĂ„ta. Börja dĂ€rför med att lyssna pĂ„ ett gĂ€ng skivor som lĂ„ter ungefĂ€r som det Ă€r tĂ€nkta att bli i slutet. Vet du inte hur du vill att resultatet skall bli sĂ„ kommer du inte kĂ€nna igen det nĂ€r du nĂ€rmar dig. NĂ€r du hittat nĂ„gra exempel, stĂ€m av med bandet ocksĂ„. De kanske vill lĂ„ta helt annorlunda. NĂ€r du bestĂ€mt det ljud du vill ha sĂ„ kan du börja fundera pĂ„ hur du skall uppnĂ„ det ljudet vid inspelning. En bra början Ă€r dĂ„ att göra ungefĂ€r som pĂ„ skivan. Kanske har de spelat in allt spĂ„r för spĂ„r i en superdĂ€mpad lokal, kanske Ă€r det inspelat live i en rökig pub med en enda mick. // gunnar
Mandel Postat 13 januari 2010 TrĂ„dstartare Postat 13 januari 2010 Hej! Vilket fantastiskt forum med sĂ„ mĂ„nga svar pĂ„ en gĂ„ng! Det var definitivt en hjĂ€lp pĂ„ vĂ€gen. Jag Ă€r inte en total rookie pĂ„ att mixa, iaf inte denna typen av musikstil (bluegrass). Har hĂ„llt pĂ„ och spelat in mitt eget band i cirka 2 Ă„r nu, men av nĂ„gon mĂ€rklig anledning inte tĂ€nkt pĂ„ att akustiken ska ha sĂ„ stor betydelse nĂ€r man nĂ€r-mickar instrument. men men.. man lĂ€r sig med tiden. HĂ€r Ă€r en lĂ€nk till mitt band som jag sjĂ€lv spelat in med ytterst billig och blygsam utrustning i vanliga vardagsrum och sovrum: www.myspace.com/lechatmortmusic Musiken jag ska spela in Ă€r liknande musik, men jag vill ta steget denna gĂ„ng och tĂ€nka nogrannant i akustiken. Jag Ă€r inte ute efter att bygga ett rum, utan söker bland lokaler jag sjĂ€lv har tillgĂ„ng till, tex aulor eller andra mellan stora rum pĂ„ ex Kulturskolor eller föreningslokaler.. DĂ€rför vill jag ha lite hum om storlek, trĂ€vĂ€ggar vs betong vs gips osv.. Jag Ă€r oerhört tacksam för era inkomna svar och Ă€ven era fortsatta svar som jag följer med spĂ€nning đ Kanske ni fĂ„r en bĂ€ttre ide nĂ€r ni hör mina inspelningar jag redan gjort? Alla lĂ„tar pĂ„ myspace Ă€r inspelade i olika rum.. mvh /Mandel
GÀst Postat 14 januari 2010 Postat 14 januari 2010 Men ha en plan b med. Det blir kanske inge bra nÀr de spelar alla av nÄgon anledning. Eller att ljudet i aulan bra men blir inte bra i inspelningen, sÄnt hÀnder med. Bara sÄ du tÀnkt igenom det. Förresten vad Àr det för utrustning du kommer anvÀnda?
Mandel Postat 14 januari 2010 TrÄdstartare Postat 14 januari 2010 Men ha en plan b med. Det blir kanske inge bra nÀr de spelar alla av nÄgon anledning. Eller att ljudet i aulan bra men blir inte bra i inspelningen, sÄnt hÀnder med. Bara sÄ du tÀnkt igenom det. Förresten vad Àr det för utrustning du kommer anvÀnda? Fasttrack ultra ljudkort med runt 6-8 kanaler för inspelning, kommer anvÀnda neumann tlm 102, Blue babybottle, SE 2200, ADK 51 tror jag den heter, Röde NT2.. har en extern preamp ocksÄ.. GA pre73.. fÄr vÀl se vem jag sÀtter den pÄ..
Guitar Nilsson Postat 14 januari 2010 Postat 14 januari 2010 LÀckage mellan mickar behöver inte nödvÀndigtvis vara nÄgot negativt. Micken framför en tex en stÄbas kan samtidigt vara avstÄndsmik till baskaggen. LÀgg ner vÀldigt mycket tid pÄ att hitta rÀtt mickplaceringar. StÄbasen Àr volymsvag sÄ den mÄste man gÄ vÀldigt nÀra-
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.