Marcanta Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 Tjena. TÀnkte införskaffa mig en kondensatormick för proffsig inspelning. I alla fall, vad jag vill ha den till Àr frÀmst sÄng, men det det skulle vara trevligt om jag kunde anvÀnda den till akustisk gitarr, blÄs, enskilda slagverk instrument/ljud(klocka, sked, kastrull bla bla) osv. Musiken jag gör Àr allt mellan metal och DnB. FÄr man nÄgonting dugligt för detta pris som funkar till proffsig inspelning? Hur stor skillnad Àr ljudet egentligen pÄ en som ligger runt 3000 och en som ligger runt 20.000? Brukar man anvÀnda dynamisk mikrofon t.ex. sm58:an för sÄng inspelning eller Àr det bara live det Àr bÀst anpassat? Tack för svar!
DivineCo Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 Det finns en betydlig skilnad mellan en dyr Neumann och en billig SP1 men under dÄliga inspelningsförhÄllanden Àr det inte sÀkert att en dyr mick Àr bÀst. För dÄliga rum rekomenderar jag Audio Technica 4033 eller Shure Sm7b. AT Àr mycket bÀttre pÄ det mesta men SM7 Àr grym pÄ allt som Àr ljudstarkt och eller nÀrmickat.
Jasi Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 Jag har hört mycket gott om Oktavas MK serie och AKG Vienna och Hamburg passar ocksÄ.. Kan inte sÄ mycket men vad jag sett sÄ verkar dem bra
Gilbert Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 Tjena. TÀnkte införskaffa mig en kondensatormick för proffsig inspelning. FrÄgor rörande vilken mick, ljudkort eller monitor man ska köpa Àr de absolut vanligaste frÄgorna i forumet. Ta en sökrunda sÄ hittar du hur mÄnga trÄdar som helst som diskuterar detta.
mietek Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 Ingen ide att köpa en konding i den klassen, inte nÀr sm7 Àr sÄÄÄ mycket bÀttre. NÀsta steg Àr en AT4047 men den Àr dyrare Àn sÄ..om du inte hittar beggad.
Gilbert Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 Ingen ide att köpa en konding i den klassen, inte nĂ€r sm7 Ă€r sÄÄÄ mycket bĂ€ttre. NĂ€sta steg Ă€r en AT4047 men den Ă€r dyrare Ă€n sĂ„..om du inte hittar beggad. Och du vet att en SM7 eller AT4047 passar hans röst? Oansvarigt att komma med liknande uttalanden nĂ€r det gĂ€ller sĂ„ngmickar. Som att sĂ€ga; âde slalompjĂ€xor jag har Ă€r jĂ€ttesköna, köp dom du medâ.
mietek Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 (redigerat) Eftersom de enda preferenser han nĂ€mnde var "Proffsig inspelning" för 2-4000, varför rekommendera nĂ„n halvdĂ„lig kondensator nĂ€r det finns sm7 som verkligen ĂR bra pĂ„ riktigt. Redigerat 7 januari 2010 av mietek
Gilbert Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 Eftersom de enda preferenser han nĂ€mnde var "Proffsig inspelning" för 2-4000, varför rekommendera nĂ„n halvdĂ„lig kondensator nĂ€r det finns sm7 som verkligen ĂR bra pĂ„ riktigt. PĂ„ vissa röster i vissa sammanhang! Vad som passar i detta fall vet vi inte innan han har provat de olika alternativen.
Claes Holmerup Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 Eftersom de enda preferenser han nĂ€mnde var "Proffsig inspelning" för 2-4000, varför rekommendera nĂ„n halvdĂ„lig kondensator nĂ€r det finns sm7 som verkligen ĂR bra pĂ„ riktigt. Det Ă€r ungefĂ€r lika genomtĂ€nkt som att sĂ€ga att det Ă€r onödigt att rekommendera röd fĂ€rg nĂ€r det finns svart... Det finns massor av mickar som man kan göra "proffsiga inspelningar" med. SM7 Ă€r bara en i mĂ€ngden.
Emil Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 Det Ă€r ungefĂ€r lika genomtĂ€nkt som att sĂ€ga att det Ă€r onödigt att rekommendera röd fĂ€rg nĂ€r det finns svart...Det finns massor av mickar som man kan göra "proffsiga inspelningar" med. SM7 Ă€r bara en i mĂ€ngden. SjĂ€lvklart Ă€r det sĂ„ att olika mikrofoner passar olika röster, och i det hĂ€r fallet kanske SM7 Ă€r helt rĂ€tt, eller helt fel. Omöjligt att veta. Men Mietek har trots allt lite av en poĂ€ng, det Ă€r inte sĂ€rskilt vanligt att de stora stjĂ€rnorna sjunger i exempelvis en RĂžde. Men James Hetfield, Eddie Vedder, Michael Jackson, Anthony Kiedis, Damien Rice, Chris Cornell, ja listan kan göras hur lĂ„ng som helst, har alla spelat in skivor med en Shure SM7 đ .
Claes Holmerup Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 SjĂ€lvklart Ă€r det sĂ„ att olika mikrofoner passar olika röster, och i det hĂ€r fallet kanske SM7 Ă€r helt rĂ€tt, eller helt fel. Omöjligt att veta. Men Mietek har trots allt lite av en poĂ€ng, det Ă€r inte sĂ€rskilt vanligt att de stora stjĂ€rnorna sjunger i exempelvis en RĂžde. Men James Hetfield, Eddie Vedder, Michael Jackson, Anthony Kiedis, Damien Rice, Chris Cornell, ja listan kan göras hur lĂ„ng som helst, har alla spelat in skivor med en Shure SM7 đ . ...och man kan rĂ€kna upp lika lĂ„nga listor med en hel drös artister som har spelat in skivor med helt andra mickar, sĂ„ egentligen sĂ€ger sĂ„dant ingenting annat Ă€n att den micken ansĂ„gs vara rĂ€tt vid det tillfĂ€llet, till den sĂ„ngaren, till den lĂ„ten etc. Jag tycker att det Ă€r vĂ€ldigt olĂ€mpligt att nĂ€mna en enda mick och pĂ„stĂ„ sĂ„ stensĂ€kert att den Ă€r bĂ€ttre Ă€n allt annat i prisklassen. Det Ă€r en sak att man sĂ€ger att man sjĂ€lv tycker att den Ă€r bĂ€st i sin prisklass, men att framhĂ„lla det som nĂ„gon sorts allmĂ€ngiltig sanning kan aldrig bli annat Ă€n fel.
Marcanta Postat 8 januari 2010 TrÄdstartare Postat 8 januari 2010 Om jag ska försöka vara mer specifik. Det Àr viktigt att micken kommer kunna ta upp skrik/growl eftersom jag Àr mycket bÀttre pÄ det Àn att sjunga rent. Men rent kommer det absolut ocksÄ bli mycket av om Àn inte lika mycket. Jag Àr ganska bred i olika typer av sÄng(sÀger inget om att jag Àr duktig pÄ det) men jag tror nog att det finns en del bas i sÄngen och jag sjunger nog ganska starkt nÀr det krÀvs. Men ocksÄ vÀldigt lÄgt och laid back nÀr det passar för stycket. Sen Àr planen ocksÄ att jag ska spela in mÄnga andra, sÄ kvinnosÄng vill jag ocksÄ kunna ta upp bra. Anyways... Jag var runt och kollade lite idag pÄ mickar och hann bara till tvÄ olika stÀllen innan klockan slog 18:00. Första musikaffÀren sÄ hade jag tur nog att fÄ en kille som visste vad han snackade om och var vÀldigt bra "service minded". Han nÀmnde dessa tre: SE Electronics, sE2200T SE Electronics, Z5600a II Audio Technica AT2050 Och för honom sÄ var det ingen tvekan om att Z5600a II var den jag skulle ta. Andra musikaffÀren jag drog till fick jag en mer oangagerad snubbe och visade lite snabbt dessa tre: Rode K2 Sonotronics Omega (prissÀnkt) SE Electronics. SE 2200a NÄ, om ni fÄr vÀlja o vraka hÀr, vilken tycker ni? Första försÀljaren tyckte att Z5600a II var det sjÀlvklara valet, för "den tar upp all typ av sÄng bra, och Àven bra för gitarr, strÄkar percussion" osv. Andra snubben berÀttade ingenting om varför mickarna var bra i frÄga men jag tÀnkte rent prismÀssigt att Sonotronics Omega frÄn början hade gÄtt pÄ 7500 men nu var nere pÄ 3500. Vet inte vad det betyder. Tack för svar!
Gilbert Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 Om du trĂ€ffar pĂ„ en försĂ€ljare som sĂ€ger att du âdefinitivt ska ha mikrofon XXXâ sĂ„ ska du gĂ„ vidare. Det finns ingen som vet vilken mick som passar din sĂ„ngröst och det finns bara ett sĂ€tt att ta reda pĂ„ det; testa testa testa! Jag tjatar mig blodig om detta i varannan micktrĂ„d som skapas (ca tvĂ„ i veckanâŠ) och det börjar bli tjatigt men man mĂ„ste ju uppenbarligen fortsĂ€tta dĂ„ det annars kommer folk med lagom seriösa förslag och idĂ©erâŠ
Claes Holmerup Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 En del av de du har fÄtt förslag om, finns med pÄ min testsite, sÄ att du kan hÀmta smakprov pÄ hur de kan lÄta - och höra ungefÀr vilken skillnad det Àr mellan dem.
CHAE Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 Allas Äsikter Àr vÀrda att beakta och alla har sin poÀng, men jag mÄste nog sÀlla mig till dem (Gilbert m fl) som sÀger "T E S T A !" SÄ om du kan, försök lÄna hem ett gÀng mikar och prova i din specifika hemmiljö. Det Àr dÄ man hör vilken mik som passar (inte bara för rösten som Àr givet), utan Àven för olika miljöer. Sedan mÄste jag ÀndÄ slÄ ett litet soft krocketslag för Studio Projects. Det Àr en bra "första"mik att lattja runt med. Nu vet jag inte om det bara Àr tur men de (bÄde B1:an och B3:an) har visat sig passa bÄde för min OCH andras röster. Men som sagt var; testa sjÀlv hemma. Dina öron ljuger aldrig. Lycka till med mikletandet! /CHAE
Magnetic Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 Tjena Glöm inte att kolla in Avant CK7. Riktigt bra och prisvÀrd! RÄkade se att Claes hÀr pÄ forumet sÀljer dessa pÄ www.holmerup.biz // Klas
Claes Holmerup Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 Tjena Glöm inte att kolla in Avant CK7. Riktigt bra och prisvĂ€rd! RĂ„kade se att Claes hĂ€r pĂ„ forumet sĂ€ljer dessa pĂ„ www.holmerup.biz // Klas Det kommer snart upp ett gĂ€ng Avant-mickar pĂ„ testsiten. Ska bara fĂ„ tiden att rĂ€cka till ocksĂ„ (inspelningarna blev klara för lĂ€nge sedan...). Helt klart trevliga mickar - och jag blev dessutom försvĂ„nad över hur robust shockmounten Ă€r till dem - bara en sĂ„dan sak. đ
Claes Holmerup Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 Sedan mĂ„ste jag Ă€ndĂ„ slĂ„ ett litet soft krocketslag för Studio Projects. Det Ă€r en bra "första"mik att lattja runt med. Nu vet jag inte om det bara Ă€r tur men de (bĂ„de B1:an och B3:an) har visat sig passa bĂ„de för min OCH andras röster. InstĂ€mmer! Studio Projects B1 tycker jag Ă€r bĂ€st i sin prisklass - men den ligger ju lite under den prisklassen som han var ute efter, sĂ„ den blir Ă€ndĂ„ lite fel... đ
CHAE Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 Det kommer snart upp ett gĂ€ng Avant-mickar pĂ„ testsiten. Ska bara fĂ„ tiden att rĂ€cka till ocksĂ„ (inspelningarna blev klara för lĂ€nge sedan...). Helt klart trevliga mickar - och jag blev dessutom försvĂ„nad över hur robust shockmounten Ă€r till dem - bara en sĂ„dan sak. đ Ooooh, spĂ€nnande! Ser fram mot det dĂ€r miktestet hörru đ Har nĂ€mligen funderat pĂ„ den dĂ€r CK-1:an och CK-7:an. NĂ„vĂ€l. SpĂ€nnande var ordet, sa Bull đ /CHAE
CHAE Postat 8 januari 2010 Postat 8 januari 2010 InstĂ€mmer! Studio Projects B1 tycker jag Ă€r bĂ€st i sin prisklass - men den ligger ju lite under den prisklassen som han var ute efter, sĂ„ den blir Ă€ndĂ„ lite fel... đ Umm, bĂ„de ja och nej. Jag hĂ„ller med dig, men jag sĂ„g att man ibland fĂ„r B1:an bundlad med en VTB-1 och dĂ„ kryper priset upp och dĂ„ hamnar det inom priset Ă€ndĂ„... đ /CHAE
mietek Postat 10 januari 2010 Postat 10 januari 2010 (redigerat) Eftersom billiga kondensatorer OFTAST fÀrgar mer Àn vad sm7 gör, pÄ ett negativt sÀtt sÄ varför Àr det vÀl mycket mer relevant att faktiskt tipsa om en bra mick i den klassen istÀllet för att köra med den eviga "leta upp nÄgot som passar din röst" . Han ville ju ha tips, finns inget jobbigare Àn det svaret nÀr man Àr ute efter riktiga tips hur rÀtt det Àn Àr. Och visst jag hÄller med om att trots att det finns nÄgra fÄ undantag i den priklassen som faktiskt hÄller mÄttet om man dessutom har turen att det rÄkar passa ens röst sÄ Àr sm7 sjukt mycket mer mÄngsidig Àn röde som bara kan lÄta pÄ ett sÀtt, jag t.ex hatar rödekaraktÀren hur prisvÀrd den Àn Àr. DÄ har du möjlighet att lÀgga till och forma, medans om du inte gillar karaktÀren pÄ nt1: surt! Redigerat 10 januari 2010 av mietek
mietek Postat 10 januari 2010 Postat 10 januari 2010 PĂ„ vissa röster i vissa sammanhang! Vad som passar i detta fall vet vi inte innan han har provat de olika alternativen. InstĂ€mmer! Studio Projects B1 tycker jag Ă€r bĂ€st i sin prisklass - men den ligger ju lite under den prisklassen som han var ute efter, sĂ„ den blir Ă€ndĂ„ lite fel... đ Jag tycker B1an Ă€r vĂ€rdelös, hade en men den fick stryk av adk a51 vilken dag och i vilket sammanhang som helst.
Gilbert Postat 10 januari 2010 Postat 10 januari 2010 Eftersom billiga kondensatorer OFTAST fÀrgar mer Àn vad sm7 gör, pÄ ett negativt sÀtt sÄ varför Àr det vÀl mycket mer relevant att faktiskt tipsa om en bra mick i den klassen istÀllet för att köra med den eviga "leta upp nÄgot som passar din röst" .Han ville ju ha tips, finns inget jobbigare Àn det svaret nÀr man Àr ute efter riktiga tips hur rÀtt det Àn Àr. https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=956328
Gilbert Postat 10 januari 2010 Postat 10 januari 2010 Sen fĂ„r du gĂ€rna förklara vad du menar nĂ€r du pĂ„stĂ„r att en sm7 fĂ€rgar mer (och âpĂ„ ett negativt sĂ€ttââŠ?) Ă€n en billig konding. En sm7:a kostar ca 4000kr sĂ„ om vi jĂ€mför med en âbilligâ ( i sammanhanget) kondensatormikrofon, t ex Röde NT2-A (ca 3000 kr) sĂ„ sĂ€ger jag att denna Ă€r mindre (ânegativtâ) fĂ€rgande Ă€n en sm7 som t ex hinner falla ca 15dB innan ca 18kHz. Visst kan en sm7 lĂ„ta toppen pĂ„ vissa röster i vissa sammanhang men att tipsa om mikrofoner för sĂ„ng utan att upplysa om vikten att prova och det faktum att det Ă€r omöjligt att veta huruvida en mikrofon passar en röst eller inte utan att först ha provat, Ă€r helt enkelt inte sĂ„ seriöst och ganska taskigt tycker jag.
mietek Postat 10 januari 2010 Postat 10 januari 2010 (redigerat) Det var ju precis det jag sa..du uppfattade det jag skrev tvÀrtom. Sa egentligen samma sak som du ang. fÀrgningen en sm7 kan du eqa efter smak, medans om du sitter med en röde har du den dÀr toppen som iaf jag avskyr. Men visst rÄkar den karaktÀren vara exakt det du Àr ute efter sÄ Àr ju det bra. Men du fÄr ju en mycket mer mÄngsidig mick för samma pengar i sm7an Redigerat 10 januari 2010 av mietek
Claes Holmerup Postat 10 januari 2010 Postat 10 januari 2010 Jag tycker B1an Àr vÀrdelös, hade en men den fick stryk av adk a51 vilken dag och i vilket sammanhang som helst. NÄgon annan tycker att det Àr precis tvÀrtom och en tredje tycker att en JJLabs-mick piskar de andra - och en fjÀrde tycker att SM7 Àr helkass... Helt enkelt en smaksak och inte nÄgon allmÀngiltig sanning.
mietek Postat 10 januari 2010 Postat 10 januari 2010 NÄgon annan tycker att det Àr precis tvÀrtom och en tredje tycker att en JJLabs-mick piskar de andra - och en fjÀrde tycker att SM7 Àr helkass...Helt enkelt en smaksak och inte nÄgon allmÀngiltig sanning. Precis, men den dÀr skitmicken hyllas ju i varenda trÄd och jag tycker det behövs lite motvikt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.