Jump to content
Annons

Varför försämras ljudkvaliten när jag mixar ner till mp3?

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

När jag ska mixa ner till mp3 eller wave så försämras ljudkvaliten sjukt mkt. Vilka inställningar ska jag ha??

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)
När jag ska mixa ner till mp3 eller wave så försämras ljudkvaliten sjukt mkt. Vilka inställningar ska jag ha??

Om det blir mycket dåligt ljud när du bränner ner dina låtar till wave eller mp3 då är det dina bristande kunskaper i mixning som det beror på och inte filformatet du väljer.

Redigerat av DieHard
Postat

Till wave det väl inte bli nån skillnad alls?

Ang MP3 så finns det många olika kvaliteer. Och när jag laddat hem gratis-rippare för att konvertera till MP3 så har flera av ripparna inte kunnat prestera bättre än 128 kbps, och då hör jag en rejäl försämring av ljudet. Till slut hittade jag en som heter Express Rip, och den kan göra om till MP3 på 320 kbps, det blir f-n så mycket bättre.

Men wave, det ska ju vara en exakt kopia?

Postat

mina kunskaper i mixing, ja dom e nog inte de bästa änu...men jag har ju ett ljud i studion ich ett annat på stereon i köket??

Postat

haha .. ja jag va lite otydlig...men är det verkligen så att de e mina kunskaper som suger?? njaa de tror jag inte...hihi

Det jag menade är att exempelvis reverbet förstärkss när jag skall spela låten i köket på stereon...eller..det känns så..är det ett misstag jag gjort i mixen??

Postat

Hör du någon skillnad på hur .wav-filen låter och hur ditt projekt låter i din sequencer/inspelningsprogram om du lyssnar på båda versionerna i studion?

Postat

jag har inte testat det ännu..ska pröva i morgon...pallar inte gå in i studion nu...

Postat (redigerat)
mina kunskaper i mixing, ja dom e nog inte de bästa änu...men jag har ju ett ljud i studion ich ett annat på stereon i köket??

detta är det vanliga problemet att alla högtalare låter olika

när man mixar måste man kunna sina högtalare så att man vet ungefär hur det ska låta för att låta ungefär lika i andra

medan man mixar kan man skifta högtalare för att se hur mixen reagerar

sen kan du även jämföra med andra låtar som du tycker låter bra

mixningen i sig måste sen vara balanserad mellan olika frekvenser så inget sticker ut extrem

sen kan det ju uppstå andra problem när du exporterar till wav eller mp3...

edit: sen förändrar ju även akustiken extremt mycket

Redigerat av spass
Postat (redigerat)
Det jag menade är att exempelvis reverbet förstärkss när jag skall spela låten i köket på stereon...eller..det känns så..är det ett misstag jag gjort i mixen??

Då är akustiken i ditt " Mix " rum inte bra.

Så antigen får du fixa akustiken eller lära dig hur ditt rum låter.

Mp3 256kb brukar låta ungefär som mina Aiff bouncar gör , m.a.o som det ska.

För övrigt har detta INGET med mixologi att göra , Mixologi tråder handlar om mixar man gjort på Tidningen Studios Mix-serie.

Så nästa gång kolla ite nogrannare vart du placerar dina trådar.

Ladda upp egna mixar

Posta dina egna mixar från Mixologi-serien här. Mixarna kan bifogas till inlägget.

Stor högst upp . först av allt.

Redigerat av Piccazzo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.