Jump to content
Annons

EWQL Symphonic Choirs


brojd

Recommended Posts

Var lite nyfiken på att veta hur smidigt Symphonic Choirs är att arbeta med (Play Engine varianten först och främst, men även NI-versionen om info är relevant för Play Engine).

Så om någon använder sig av det eller har erfarenhet av programmet så vore det snällt om ni kunde svara mig på följande funderingar:

Är det snabbjobbat när man väl kommit in i det? (Hur lång tid tar det att programmera in en mening på 8-10 ord på engelska och få den låta trovärdig)

Hur resurskrävande är det om man gasar på lite med en full kör i 3-4 stämmor?

Och slutligen: Är det inspirerande att jobba i och ger en nya idéer eller är det något man bara tar fram när man vet exakt vad man vill göra?

Sten och rull / Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte Choirs hyfsat nyligen och inte använt det speciellt mycket än. Men kan försöka svara.

Du kan välja mellan Engelska, Fonetisk och ett språk som heter Votox i Wordbuilder. Har bara provat engelska men kan tänka mig att fonetisk är mer avancerat och att det går att göra mer detaljerade fraser med det. Ibland funkar dock engelska fint. Handlar mycket om att behöva dela upp ord i stavelser, annars spelar den första stavelsen när man håller ner tangenterna och andra stavelsen kort när man släpper dem.

Om man skriver "Death to all, we will fall, down to hell, where de mons (uppdelat pga två stavelser) dwell" så är det bara ordet dwell som den inte fattar utan det låter typ "drnell". Jag tycker att körerna låter realistiskt ibland och ibland inte. Funkar dock jättebra i arrangemang! Själva soundet på körerna är jävligt bra. Finns ju flera olika körer att välja mellan också + några solosångare, fast de är rätt värdelösa. Låter inte verkligt och man kan inte koppla ihop det med wordbuilder.

Hur mycket minne har du? Jag har inte testat att köra så många samtidigt men samplingarna är ganska tunga att ladda in, iaf om man kör med multis (vilket man måste om wordbuilder ska funka). Har dock aldrig känt att det tyngt min dator när jag testat det. Jag sitter på 4 gb ram.

Sista är svår att besvara då jag som sagt aldrig riktigt jobbat med det. Men man kan ju säga som så att känner man att det är värt pengarna så är det bara att tuta och köra. Finns inga andra körer i samma klass (vad jag vet). Enda jag kan komma på som kommer i närheten är VSL Viennas soprankör även om den bara har de klassiska oh och ah. Måste dock nämnas att jag tycker att PLAY Engine suger. Känns som att det är rätt buggigt och instabilt även om man har senaste versionen av PLAY. Både jag och en annan som köpte East West-grejer samtidigt som jag (dock andra produkter) har haft liknande problem. Vet dock att det finns många nöjda användare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för info! 😱

Sitter du på PC eller MAC? (kan spela roll i stabilitetsfrågan gällande PLAY)

Jag använder en kombination av macbook (3gb ram) och macpro (8gb ram)

Var lite nyfiken på det kräver märkbart med CPU också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...