debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Säger ni dammsugit eller dammsugat? Jag helt ensam säger det förstnämnda men ALLA jag vet säger det sistnämnda.
Pico Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Tråkigt att behöva lägga till ett M där, men aja.. halta då för fan! 😳
Dingbats Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Säger ni dammsugit eller dammsugat? Jag helt ensam säger det förstnämnda men ALLA jag vet säger det sistnämnda. Dammsugit såklart, annars är man dum i huvet.
debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Jag säger det inte... 😳 Jag tror majoriteten säger dammsugat. Precis som majoriteten verkar säga gråt där det heter grät.
Dingbats Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Jag tror majoriteten säger dammsugat.Precis som majoriteten verkar säga gråt där det heter grät. Jag tror du har fel eller hör fel.
Gote Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Grinade heter det väl? Eller, nej, vänta nu. Det betyder ju skrattade på skånska... 😳
debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Grinade heter det väl? Eller, nej, vänta nu. Det betyder ju skrattade på skånska... 😳 Mina föräldrar sa bägge gråt... T.ex. "Hon gråt när hon berättade det." Jag hade bara att vänja mig av med min uppfostran av det ordet, till grät.
Pico Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Hur många här säger bägge och hur många säger båda? 😳 Två i rad nu... debatt nämnde dammsugit/dammsugat, och så nämner du nu bägge/båda. Båda gångerna (!) satt jag och funderade just ikring dem.
Gote Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Hur många här säger bägge och hur många säger båda? Jag använder bägge uttrycken.
debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Hur många här säger bägge och hur många säger båda? Jag varierar.
debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 (redigerat) Hur många här säger sopebil istället för sopbil? Redigerat 8 mars 2010 av debatt
Pico Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Hur många här säger sopebil istället för sopbil. Vet inte om jag någonsin hört någon säga sopebil.
Gote Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Vet inte om jag någonsin hört någon säga sopebil. Nope, inte jag heller. Förresten, hur många här säger "heller" och hur många säger "iheller"? xD
debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Vet inte om jag någonsin hört någon säga sopebil. Jag vet en massa som alltid slänger in ett e i substantiv om de innehåller två snarlika konsonanter. Antagligen för tydlighetens skull. Ett annat fenomen är att mina släktingar inte säger reumatism, utan alltid reumatismen även när det inte ska vara i bestämd form! 😊
Dingbats Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Nope, inte jag heller. Förresten, hur många här säger "heller" och hur många säger "iheller"? xD Jag brukar säga "helle" och "elle".
debatt Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Nope, inte jag heller. Förresten, hur många här säger "heller" och hur många säger "iheller"? xD Vad är iheller?? Jag har aldrig varken hört eller sett det förut! 😊
Recommended Posts