Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2010 del 1


SadamJR

Recommended Posts

hm. jag har två böcker av dostrojevskij som jag inte läst... funderar på att ta tag i dem. Det är "idioten" och "bröderna karamazov". Brott och straff har jag redan läst. Försökte läsa idioten en gång, men det hände inget och var jättetråkigt... Är bröderna karamazov bra?

Bröderna karamazov är betydligt bättre. Innehåller en av världslitteraturens märkligaste gestalter, smerdjakov, som plötslit bara dör utan någon anledning alls. Verkar helt enkelt som om författaren tröttnar på honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 29,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Fidden

    3583

  • Overkill

    3568

  • Dingbats

    3047

  • Neosus

    2990

Kanske det stod nåt i stil med: "Jag funderar på att skaffa en sampler."

En annan gång stod det att du hade intresse att inskaffa en "groove box".

Hur går det med låten förresten?

Fast du ville ha texten först, eller?

Även om du inte sätter musik till texter, skrev du.

Det var rörigt det där.

Själv har jag tänkt skaffa en cello. Dock inte sagt vilket år. Börjar nog med att hyra en... Se om det är nåt för mig.

Och när ska man ha råd att köpa en elgitarr?

Hepp!

Blir förmodligen rörigt för att du vänder på allt jag har sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bröderna karamazov är betydligt bättre. Innehåller en av världslitteraturens märkligaste gestalter, smerdjakov, som plötslit bara dör utan någon anledning alls. Verkar helt enkelt som om författaren tröttnar på honom.

Mycket action är det oxå, och ett jävla drag.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha 🙂

tja det är nog faktiskt bäst att vi startar en separat OS-tråd ändå, så slipper vi plåga memphis och andra som lider av sportallergi 😛

😆 Vad är det jag ser?? Ni funderar skarpt på att skona oss osportsliga dödliga?? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har hag aldrig sagt, tror jag. Det är dock lite synd att kreativ sampling inte tyx intressera så många längre. Nu mera verkar det mest handla om att mangla loopar.

Va menas med "kreativ sampling"?

Jag använder btw sällan loopar, känns så fejk och oproffsigt att inte göra saker själv, -Tycker jag alltså- dock kan jag lyssna på loopar för att få inspiration och idéer.

Händer att jag klipper ner loopar till mindre delar och använder det som effekter.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Va menas med "kreativ sampling"?

Jag använder btw sällan loopar, känns så fejk och oproffsigt att inte göra saker själv, -Tycker jag alltså- dock kan jag lyssna på loopar för att få inspiration och idéer.

Händer att jag klipper ner loopar till mindre delar och använder det som effekter.

Så täntke jag också förut, tills jag insåg att det är samma "fel" att använda ljud som andra har

skapat. Försökte skruva allt ljud själv, men det blir lite löjligt tillsist.

Jag använder ofta loopar som jag skruvar till, som utfyllnad. Sen lägger man "vanligt" handknackat komp ovanpå.

Har också släppt att jag inte skall använda ett ljud mer än en gång 🙂

vad tror DU att kreativ sampling är? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Så täntke jag också förut, tills jag insåg att det är samma "fel" att använda ljud som andra har

skapat. Försökte skruva allt ljud själv, men det blir lite löjligt tillsist.

Jo, jag har varit inne i de banorna också men insett snabbt att det e jävligt svårt att skruva till egna ljud som blir bra.. 🙂

Men det är ändå inte samma sak tycker jag.

Kompositionsmässigt så hjälper ju inte andras ljud, man måste ju ändå använda ljuden för att skapa melodierna, beaten, men loopar däremot gör ju jobbet åt en.

Men visst, enkla hi-hat takter kan man ju slänga in för att spara tid men jag ser det som mer kreativt att göra det själv, samt känns bättre ju mer jag gjort helt själv i en låt.

Har också släppt att jag inte skall använda ett ljud mer än en gång 😆

Intressant tankegång där Emu. Inte använda ett ljud mer än en gång. Det ger ju variation till låtarna och man fastnar inte i samma ljudbild hela tiden men sedan vill man ibland att låtarna ska påminna om varandra.

Och vissa ljud e ju så jäkla grymma att man vill återanvända dom ofta. 😛 Bra kul idé.

vad tror DU att kreativ sampling är? 😛

Alltså, jag tänkte att "kreativ sampling" kanske betydde något speciellt iomed att de disskuterade någon gammal sampler-maskin om jag förstod det rätt. Typ något speciellt sätt att använda samplingar eller nått, vad vet jag.

Men visst, själva uttrycket allmänt fattar jag ju vad det innebär. xD

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Va menas med "kreativ sampling"?

Jag använder btw sällan loopar, känns så fejk och oproffsigt att inte göra saker själv, -Tycker jag alltså- dock kan jag lyssna på loopar för att få inspiration och idéer.

Händer att jag klipper ner loopar till mindre delar och använder det som effekter.

T ex att folk ger sej ut själva och spelar in ljud som de sedan med hjälp av en sampler använder i sin musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

såg inglorious basterds nu. Bra film. Gillar quentins sätt att tänka xD

såg den igår, fett bra 😄 jag såg nyss a serious man (av coen), den var helt ok. såg up in the air (regisserad av reitman som gjorde juno och thank you for smoking och så är clooney med) tidigare idag, den rekommenderas starkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...