besa72 Postat 22 december 2009 Postat 22 december 2009 Jag har lÀnge kört med ett Soundblaster Audigy 2 kort och har i nulÀget ingen möjlighet att byta sÄ jag undanbeder mig "köp det hÀr istÀllet" kommentarerna. Jag har alltid kört med ASIO Full duplex eftersom jag vill kunna spela och lyssna samtidigt. Nu har jag upptÀckt att man kan ha mycket roligt med pluggar om man kör pÄ ASIO Creative, eftersom latencyn med Full duplex blir för lÄng. SÄngen kan jag till exempel fÄ reverb pÄ direkt vi VST pluggar om jag klickar i monitorknappen pÄ spÄret, men nÀr jag sedan spelat in fÄr jag klicka bort monitorn igen för att höra vad jag spelat in. Men det mest irriterande Àr att jag hör mig sjÀlv "i tvÄ" nÀr jag kör direkt med monitorn. Jag hör förmodligen mig sjÀlv via line in och sedan hur jag lÄter i monitorn. En kompis har ett Steinberg CI2 och dÀr finns en ratt dÀr man kan vÀlja om man vill höra input, mix eller "output" (vet inte vad det heter). Nu till frÄgorna: 1. Vad anvÀnder ni andra? Full duplex eller inte duplex. För med full duplex funkar vÀl inte monitor knappen? 2. Problemet med att jag hör bÄde insignalen och monitorsignalen. Finns det nÄgon instÀllning som gör att man bara hör monitorsignalen? 3. Om jag vill spela gitarr med dist via ex GuitarRigpluggen och samtidigt sjunga med en vanlig reverbplugg pÄ ett annat spÄr, vad behöver jag för ljudkort dÄ? Funkar ex ett M-Audio Delta Audiophile 2496? 4. Jag kan vÀlja mellan ASIO Creative, ASIO multimedia och tvÄ andra ASIO som heter nÄgon med Soudblaster och nÄgra siffror (har det pÄ en annan dator sÄ jag kan inte kolla det just nu). ASIO Creative ger ingen mÀrkbar latency men det gör de andra. Skall jag köra med ASIO Creative, eller skall jag prova nÄgot av de andra alternativen och greja med instÀllningarna för att fÄ det att funka? Det jag tÀnker hÀr Àr att kanske nÄgra av problemen ovan försvinner om jag vÀljer en annan drivrutin.
DieHard (oregistrerad) Postat 22 december 2009 Postat 22 december 2009 Du ska sjÀlvklar köra med asiodrivrutinerna för allra minsta latens som Àr möjligt. Duplex finns det ingen anledning anvÀnda sig av alls.
laxlaxlax Postat 22 december 2009 Postat 22 december 2009 Testa ocksÄ att anvÀnda drivrutinerna frÄn asio4all.com. Tycker de funkar bÀst ( lÀgst latency ) pÄ audigy-kort.
Claes Holmerup Postat 23 december 2009 Postat 23 december 2009 Om det finns en ASIO-driver för just det ljudkort man anvÀnder, sÄ Àr det som regel bÀst att anvÀnda den - och inte de mer generella Multimedia-varianterna. Om det inte funkar bra eller om det inte finns riktiga ASIO-drivers till ljudkortet, sÄ Àr ASIO4ALL som sagt ett alternativ. Nackdelen med att anvÀnda det till ett ljudkort som det finns riktiga drivrutiner till, Àr att om det finns vissa specialfunktioner i ljudkortet, sÄ kan ASIO4ALL inte hantera dem, medan den specifika ASIO-drivern för kortet förstÄs har alla funktioner tillgÀngliga.
GÀst Postat 23 december 2009 Postat 23 december 2009 ...Nu har jag upptÀckt att man kan ha mycket roligt med pluggar om man kör pÄ ASIO Creative, eftersom latencyn med Full duplex blir för lÄng. SÄngen kan jag till exempel fÄ reverb pÄ direkt vi VST pluggar om jag klickar i monitorknappen pÄ spÄret, men nÀr jag sedan spelat in fÄr jag klicka bort monitorn igen för att höra vad jag spelat in. Men det mest irriterande Àr att jag hör mig sjÀlv "i tvÄ" nÀr jag kör direkt med monitorn. Jag hör förmodligen mig sjÀlv via line in och sedan hur jag lÄter i monitorn. En kompis har ett Steinberg CI2 och dÀr finns en ratt dÀr man kan vÀlja om man vill höra input, mix eller "output" (vet inte vad det heter).... Det hÀr mÄste vÀl vara ett problem med att du har monitoring pÄ Àven i mjukvaran/drivisen för kortet. Jag föredrar att ha monitoringen direkt frÄn kortet för att slippa latencyn (det du kallar reverb). Monitoring Àr ju rÀtt bra att ha pÄ i Cubase tex för att kunna stÀlla rÀtt nivÄ för signalen. Lösningen Àr dÄ att stÀlla kanalens utgÄng till "No bus" medans du spelar in. /Jocke
Limpan Postat 23 december 2009 Postat 23 december 2009 Full duplex betyder att du kan spela in och upp samtidigt, och det Àr sjÀlvklart sÄ pÄ alla nya ljudkort du köper nu. Den ASIO-drivrutinen avsedd för ditt kort (Creative ASIO) har förstÄs full duplex ocksÄ.. Den drivrutinen som heter "ASIO full duplex" Àr bara en generell drivrutin som inte Àr anpassad till just ditt ljudkort, och du kan som sagt inte fÄ nÄgon vettig latency med detta val. AnvÀnd avsedd asio-drivrutin för ditt ljudkort, och lÀs pÄ om ljudkortets funktioner för direct monitoring sÄ ska det nog lösa sig! =)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.