Jump to content
Annons

Transponera audiofil!


GIGAN (oregistrerad)

Recommended Posts

GIGAN (oregistrerad)

Hej i julmössan 🙂

Jag hÄller pÄ att jobba med en lÄt, i gammalt gott Genesis stuk.

Har fÄtt gitarr frÄn Cato som Àr bra, men jag upptÀckte för sent att lÄten behövde höjas,

ett halvt tonsteg, för sÄngens skull. Finns det ngt prg dÀr det gÄr att transponera wavfilen,

utan att ljudet försÀmras. Skulle det funka med melodyne och isf vilken version krÀvs!

Tacksam för ljudklappar & svar!

GIGAN

Redigerat av GIGAN
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej!

I reaper kan du pitcha hela spÄr hur enkelt som helst, helt steglöst dessutom. Jag testade programmet för ett tag sen och upptÀcker nya smarta funktioner varje gÄng jag drar igÄng det. Testa gratis i 30 dagar Ä sen kostar en licens 60$.

Funktionen finns sĂ€kert i andra program ocksĂ„. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Hej!

I reaper kan du pitcha hela spÄr hur enkelt som helst, helt steglöst dessutom. Jag testade programmet för ett tag sen och upptÀcker nya smarta funktioner varje gÄng jag drar igÄng det. Testa gratis i 30 dagar Ä sen kostar en licens 60$.

Funktionen finns sĂ€kert i andra program ocksĂ„. 🙂

Tack Slejnard 🙂

Ska kollla upp det.

Ngn annan som vet ev annat prg?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ngn annan som vet ev annat prg?

Logic , Cubase , Sonar , Nuendo , Pro Tools , Ableton Live , FL Studio , Reaper , Soundforge , Bias Peak , Digital performer , Reason , Audobe Audition , Garageband Àr dom jag kommer pÄ pÄ rak arm.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Logic , Cubase , Sonar , Nuendo , Pro Tools , Ableton Live , FL Studio , Reaper , Soundforge , Bias Peak , Digital performer , Reason , Audobe Audition , Garageband Àr dom jag kommer pÄ pÄ rak arm.

Hej Picazarro! Jag vet att det gÄr att transponera i Cubase, vilket jag testat, men det lÄter skit.

Jag menade om det finns prg dÀr det gÄr att göra utan negativ pÄverkan pÄ ljudet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Picazarro! Jag vet att det gÄr att transponera i Cubase, vilket jag testat, men det lÄter skit.

Jag menade om det finns prg dÀr det gÄr att göra utan negativ pÄverkan pÄ ljudet.

Helt perfekt blir det aldrig, men Melodyne Ă€r nog det program dĂ€r du fĂ„r bĂ€st resultat med pitchförĂ€ndringar. Har visserligen inte testat alla program sjĂ€lv, men Ă€ndĂ„... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Helt perfekt blir det aldrig, men Melodyne Ă€r nog det program dĂ€r du fĂ„r bĂ€st resultat med pitchförĂ€ndringar. Har visserligen inte testat alla program sjĂ€lv, men Ă€ndĂ„... 😉

Tack Claes 😄

Ska se om det finns ngn trial version av Melodyne.

Jag har bara goda erfarenheter av dina rÄd, sÄ jag börjar dÀr!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej i julmössan 🙂

Jag hÄller pÄ att jobba med en lÄt, i gammalt gott Genesis stuk.

Har fÄtt gitarr frÄn Cato som Àr bra, men jag upptÀckte för sent att lÄten behövde höjas,

ett halvt tonsteg, för sÄngens skull. Finns det ngt prg dÀr det gÄr att transponera wavfilen,

utan att ljudet försÀmras. Skulle det funka med melodyne och isf vilken version krÀvs!

Tacksam för ljudklappar & svar!

GIGAN

Om det lÄter skit i Cubase av att höja bara ett halvt tonsteg gör du nÄt fel. MÄste du pitcha alla spÄr, trummor t ex, och Àr du sÀker pÄ att du anvÀnder rÀtt algoritm, dvs poly complex / MPEX 4 och inte nÄgon av dom varianter som Àr gjorda för rytmiska ljud?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Pitch i Cubase har alltid lÄtit illa nÀr jag gör det ocksÄ. DÀremot anvÀnde jag Ableton Live Lite och dÀr fanns en funktion som funkade bÀttre. Inte perfekt men bÀttre i alla fall.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Om det lÄter skit i Cubase av att höja bara ett halvt tonsteg gör du nÄt fel. MÄste du pitcha alla spÄr, trummor t ex, och Àr du sÀker pÄ att du anvÀnder rÀtt algoritm, dvs poly complex / MPEX 4 och inte nÄgon av dom varianter som Àr gjorda för rytmiska ljud?

Hej!

Nej jag behöver absolut inte pitcha trummor, det Àr bara gitarrfiler.

DÀremot Àr det fullt möjligt att jag anvÀnt fel algoritm.

Vet du vart gÄr jag in för att göra den korrigeringen i SX3?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Nej jag behöver absolut inte pitcha trummor, det Àr bara gitarrfiler.

DÀremot Àr det fullt möjligt att jag anvÀnt fel algoritm.

Vet du vart gÄr jag in för att göra den korrigeringen i SX3?

Högerklicka pÄ ljudfilen, process -> pitch shift -> dÀr vÀljer du algoritm, MPEX, kvalitet 4. Testa ocksÄ formant mode, se till att time correction Àr ibockat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Högerklicka pÄ ljudfilen, process -> pitch shift -> dÀr vÀljer du algoritm, MPEX, kvalitet 4. Testa ocksÄ formant mode, se till att time correction Àr ibockat.

Tackar 😼

Ska prova det senare idag.

Återkommer med resultat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Ett annat billigt program Àr Amazing Slowdowner, kostar ca 50 dollar, men vÀrt.

DĂ€r kan du bĂ„de höja och sĂ€nka pitch och göra samma med hastigheten 🙂

Tycker det funkar fint

LĂ„ter intressant Umemagnus 🙂

Ska kika pÄ det!

GIGAN

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...