Jump to content
Annons

Transponera audiofil!

Recommended Posts

GIGAN (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej i julmössan 🙂

Jag håller på att jobba med en låt, i gammalt gott Genesis stuk.

Har fått gitarr från Cato som är bra, men jag upptäckte för sent att låten behövde höjas,

ett halvt tonsteg, för sångens skull. Finns det ngt prg där det går att transponera wavfilen,

utan att ljudet försämras. Skulle det funka med melodyne och isf vilken version krävs!

Tacksam för ljudklappar & svar!

GIGAN

Redigerat av GIGAN
Annons
Postat

Hej!

I reaper kan du pitcha hela spår hur enkelt som helst, helt steglöst dessutom. Jag testade programmet för ett tag sen och upptäcker nya smarta funktioner varje gång jag drar igång det. Testa gratis i 30 dagar å sen kostar en licens 60$.

Funktionen finns säkert i andra program också. 😄

GIGAN (oregistrerad)
Postat
  slejnard sa:
Hej!

I reaper kan du pitcha hela spår hur enkelt som helst, helt steglöst dessutom. Jag testade programmet för ett tag sen och upptäcker nya smarta funktioner varje gång jag drar igång det. Testa gratis i 30 dagar å sen kostar en licens 60$.

Funktionen finns säkert i andra program också. 🙂

Tack Slejnard 🙂

Ska kollla upp det.

Ngn annan som vet ev annat prg?

Postat

De flesta audioredigeringsprogram tror jag har en pitch funktion. Testa att ladda ner Audacity exempelvis. Helt gratis 🙂 Melodyne är en annan rekommendation. Kostar några kronor dock.

Lycka till!

Postat
  Citat
Ngn annan som vet ev annat prg?

Logic , Cubase , Sonar , Nuendo , Pro Tools , Ableton Live , FL Studio , Reaper , Soundforge , Bias Peak , Digital performer , Reason , Audobe Audition , Garageband är dom jag kommer på på rak arm.

GIGAN (oregistrerad)
Postat
  Piccazzo sa:
Logic , Cubase , Sonar , Nuendo , Pro Tools , Ableton Live , FL Studio , Reaper , Soundforge , Bias Peak , Digital performer , Reason , Audobe Audition , Garageband är dom jag kommer på på rak arm.

Hej Picazarro! Jag vet att det går att transponera i Cubase, vilket jag testat, men det låter skit.

Jag menade om det finns prg där det går att göra utan negativ påverkan på ljudet.

Postat
  Citat
  GIGAN sa:

Hej Picazarro! Jag vet att det går att transponera i Cubase, vilket jag testat, men det låter skit.

Jag menade om det finns prg där det går att göra utan negativ påverkan på ljudet.

Helt perfekt blir det aldrig, men Melodyne är nog det program där du får bäst resultat med pitchförändringar. Har visserligen inte testat alla program själv, men ändå... 😉

GIGAN (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
Helt perfekt blir det aldrig, men Melodyne är nog det program där du får bäst resultat med pitchförändringar. Har visserligen inte testat alla program själv, men ändå... 😉

Tack Claes 😄

Ska se om det finns ngn trial version av Melodyne.

Jag har bara goda erfarenheter av dina råd, så jag börjar där!

Postat
  GIGAN sa:
Hej i julmössan 🙂

Jag håller på att jobba med en låt, i gammalt gott Genesis stuk.

Har fått gitarr från Cato som är bra, men jag upptäckte för sent att låten behövde höjas,

ett halvt tonsteg, för sångens skull. Finns det ngt prg där det går att transponera wavfilen,

utan att ljudet försämras. Skulle det funka med melodyne och isf vilken version krävs!

Tacksam för ljudklappar & svar!

GIGAN

Om det låter skit i Cubase av att höja bara ett halvt tonsteg gör du nåt fel. Måste du pitcha alla spår, trummor t ex, och är du säker på att du använder rätt algoritm, dvs poly complex / MPEX 4 och inte någon av dom varianter som är gjorda för rytmiska ljud?

Postat

Pitch i Cubase har alltid låtit illa när jag gör det också. Däremot använde jag Ableton Live Lite och där fanns en funktion som funkade bättre. Inte perfekt men bättre i alla fall.

GIGAN (oregistrerad)
Postat
  nattvaktaren sa:
Om det låter skit i Cubase av att höja bara ett halvt tonsteg gör du nåt fel. Måste du pitcha alla spår, trummor t ex, och är du säker på att du använder rätt algoritm, dvs poly complex / MPEX 4 och inte någon av dom varianter som är gjorda för rytmiska ljud?

Hej!

Nej jag behöver absolut inte pitcha trummor, det är bara gitarrfiler.

Däremot är det fullt möjligt att jag använt fel algoritm.

Vet du vart går jag in för att göra den korrigeringen i SX3?

Postat
  GIGAN sa:
Hej!

Nej jag behöver absolut inte pitcha trummor, det är bara gitarrfiler.

Däremot är det fullt möjligt att jag använt fel algoritm.

Vet du vart går jag in för att göra den korrigeringen i SX3?

Högerklicka på ljudfilen, process -> pitch shift -> där väljer du algoritm, MPEX, kvalitet 4. Testa också formant mode, se till att time correction är ibockat.

GIGAN (oregistrerad)
Postat
  nattvaktaren sa:
Högerklicka på ljudfilen, process -> pitch shift -> där väljer du algoritm, MPEX, kvalitet 4. Testa också formant mode, se till att time correction är ibockat.

Tackar 😮

Ska prova det senare idag.

Återkommer med resultat.

Postat

Ett annat billigt program är Amazing Slowdowner, kostar ca 50 dollar, men värt.

Där kan du både höja och sänka pitch och göra samma med hastigheten 🙂

Tycker det funkar fint

GIGAN (oregistrerad)
Postat
  Umemagnus sa:
Ett annat billigt program är Amazing Slowdowner, kostar ca 50 dollar, men värt.

Där kan du både höja och sänka pitch och göra samma med hastigheten 🙂

Tycker det funkar fint

Låter intressant Umemagnus 🙂

Ska kika på det!

GIGAN

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.