BBenjaminz (oregistrerad) Postat 17 december 2009 Postat 17 december 2009 (redigerat) Vilken Preamp i 3000 kr klassen kan ni tipsa om? Det ska vara lÄgt brus o bra ljudkvalité.. Sedan vill jag veta om de finns nÄgra HD(High definition)-preamp/ljudkort för inspelning, i just HD Redigerat 17 december 2009 av GÀst
engson Postat 17 december 2009 Postat 17 december 2009 Claes sa: Line Audio Design 2MP. đ +1 pĂ„ Line Audio Behöver du fler Ă€n 2 sĂ„ finns en större modell med 8.
Hisson Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 engson sa: +1 pÄ Line AudioBehöver du fler Àn 2 sÄ finns en större modell med 8. Ytterligare +1 pÄ Line Audio om du letar efter en ganska ofÀrgad men vÀlljudande preamp. Om du vill ha ett mer fÀrgat alternativ sÄ kan du titta pÄ Golden Age Project Pre 73. Jag har sjÀlv ett antal av bÄda varianterna och anvÀnder 2MP för exempelvis trumöverhÀng, piano, pukor och GAP 73:an för sÄng, elgitarr, bas, virvel, baskagge. BÄda tvÄ gÄr dock att anvÀnda till det mesta.
bassman Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 BBenjaminz sa: Vilken Preamp i 3000 kr klassen kan ni tipsa om? Det ska vara lÄgt brus o bra ljudkvalité..Sedan vill jag veta om de finns nÄgra HD(High definition)-preamp/ljudkort för inspelning, i just HD HÄller med övriga om Line Audio. Mycket lÄgt brus och "cleant" ljud. HD-ljud? RÀtta mig om jag har fel, men High Definition handlar vÀl om bildkvaliteten och inte ljudet. Sen vet jag inte om det kanske Àr högre samplingsfrekvens och större bitdljup pÄ HD-material Àn SD-material. I vilket fall som helst tror jag du kan fÄ den ljudkvaliteten pÄ i stort sett alla nya ljudkort som Àr avsedda för musikinspelning.
Gilbert Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 BBenjaminz sa: Sedan vill jag veta om de finns nĂ„gra HD(High definition)-preamp/ljudkort för inspelning, i just HD NĂ€stan alla ljudkort som sĂ€ljs idag kan spela in i 24bit / 44,1 kHz eller högre (varför man nu skulle vilja detâŠ*) Enda undantaget jag kan komma pĂ„ Ă€r Yamaha Audiogram som bara kan spela in i 16 bitar. * https://www.studio.se/index.php?showtopic=23577 https://www.studio.se/index.php?showtopic=23577
BBenjaminz (oregistrerad) Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 Har nu köpt Line Audio Design 2MP, men mÄste ha ett hyffsat ljudkort för runt 1500 kr. NÄgot tips?
hegobald Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 Ja det dĂ€r med HD dĂ„ det gĂ€ller ljudkort vet jag inte vad det Ă€r??? đ Men förklara hur du tĂ€nkt anvĂ€nda ljudkortet och hur mĂ„nga kanaler du behöver sĂ„ fĂ„r du nog hjĂ€lp ska du se. BBenjaminz sa: Har nu köpt Line Audio Design 2MP, men mĂ„ste ha ett hyffsat ljudkort för runt 1500 kr. NĂ„got tips?
BBenjaminz (oregistrerad) Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 Det finns ju hemmabio-receivers med HD-ljud, o dÄ tÀnkte jag att det kanske finns ljudkort med HD-inspelning. Nog om det. Jag ska rappa, sÄ jag behöver egentligen bara en kanal. GÀrna sÄ bra ljud som möjligt sÄ klart. Kan strÀcka mig upp till 2000 kr.
hegobald Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 DÄ klarar du dig gott med ett ljudkort frÄn Creatives X-Fi serie.. T.ex deras X-Fi Titanium som klarar av att spela in med 2 lineingÄngar (stereo) 24 bitar med 96 Khz upplösning. GÄr utmÀrkt att koppla in line audios preamp ocksÄ.. Ta en titt pÄ http://www.soundblaster.com/products/produ...17791&nav=1 BBenjaminz sa: Det finns ju hemmabio-receivers med HD-ljud, o dÄ tÀnkte jag att det kanske finns ljudkort med HD-inspelning. Nog om det.Jag ska rappa, sÄ jag behöver egentligen bara en kanal. GÀrna sÄ bra ljud som möjligt sÄ klart. Kan strÀcka mig upp till 2000 kr.
BBenjaminz (oregistrerad) Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 (redigerat) Ska kolla in det. Tack för tipset. Sedan har jag kollat pÄ ESI Jul@, Audiophile 192.. Àr de nÄnting o ha? Redigerat 19 december 2009 av BBenjaminz
Gilbert Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 hegobald sa: DÄ klarar du dig gott med ett ljudkort frÄn Creatives X-Fi serie.. T.ex deras X-Fi Titanium som klarar av att spela in med 2 lineingÄngar (stereo) 24 bitar med 96 Khz upplösning. GÄr utmÀrkt att koppla in line audios preamp ocksÄ..Ta en titt pÄ http://www.soundblaster.com/products/produ...17791&nav=1 Va? Creative X-Fi för musikproduktion?... Skulle inte ta den med tÄng.
Magnetic Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 (redigerat) Gilbert sa: Va? Creative X-Fi för musikproduktion?... Skulle inte ta den med tĂ„ng. Tjena Har ett Soundblaster X-Fi i datorn förutom mitt ESI-kort som jag anvĂ€nt för att prova att mixa i surround med. MĂ„ste erkĂ€nna att det lĂ€t lĂ„ngt bĂ€ttre Ă€n vad jag trodde det skulle göra och ASIO drivrutinerna funkade bra. NĂ„gon annan som vĂ„gar erkĂ€nna... đ±đ // Klas Redigerat 19 december 2009 av Magnetic
DieHard (oregistrerad) Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 hegobald sa: DĂ„ klarar du dig gott med ett ljudkort frĂ„n Creatives X-Fi serie.. Nej för i helvete! A:Jag vill ha en bra gura. B:Men gĂ„ pĂ„ Rusta och köp en gura. Den rĂ€cker gott och vĂ€l. đ±
hegobald Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 (redigerat) Vad Ă€r det för dumheter du och Gilbert svamlar om? đ Klart att jag skulle rekomendera annat ljudkort för seriös musikproduktion. SjĂ€lv föredrar jag RMEs prylar.. Men behovsanalysen var att snubben(?) skulle ha kortet för utrustning till hans hembio och bara behövde spela in pĂ„ 1 kanal.. DĂ„ Ă€r just ett X-Fi kort perfekt.. ASIO2 drivis klarar 24 bitar 96Khz och har stöd för bĂ„de SPDIF in/ut samt 7:1 ljud i 96Khz ut.. Thats it. đ Föresten sĂ„ har han ju den viktigaste komponenten redan externt.. Line Audios preamp.. Ett @Julia kort bara bara 2 kanaler sĂ„ det funkar inte alls i ett surroundsystem.. DieHard sa: Nej för i helvete! A:Jag vill ha en bra gura. B:Men gĂ„ pĂ„ Rusta och köp en gura. Den rĂ€cker gott och vĂ€l. đ Redigerat 19 december 2009 av hegobald
BBenjaminz (oregistrerad) Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 Ska INTE ha kortet till en hemmabio-anlÀggning. Ska ha kortet till datorn för "musikproduktion" med Line Audio Design MP2.
hegobald Postat 19 december 2009 Postat 19 december 2009 Och 1 kanal?! Tja dĂ„ kan du ju anvĂ€nda ett @Julia kort.. 2 kanaler in/out klarar 24 bitar och 96 Khz vilket Ă€r vĂ€l vad jag förstĂ„r det du menar med HD-ljud.. Annars Ă€r det mer vanligt att man jobbar med 24 bitar och 44,1 Khz i studiosamanhang.. đ BBenjaminz sa: Ska INTE ha kortet till en hemmabio-anlĂ€ggning. Ska ha kortet till datorn för "musikproduktion" med Line Audio Design MP2.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.