Jump to content
Annons

Studio mick för hemmainspelning


Posselito

Recommended Posts

Hej =)

Jag har länge velat ha en egen studio mic hemma för att spela in sång och gitarr.

Jag har kollat lite på internet och hittat en som jag tycker har ett bra pris och har fått bra omdömen

Det är en JJlabs BMC2

JJlabs Mick

Hur gör jag för att koppla in den i datorn?

Jag har hittat ett ljudkort som jag tror ska funka

Ljudkort

Funkar det att koppla micken till ljudkortet och sen vidare till datorn via usb och spela in?

Tacksam för hjälp =)

Johannes

Redigerat av Posselito
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som sagt, så är det ett midiinterface som du länkade till, så där är det tvärnit.

Vad du måste ha för att en kondensatormick ska fungera, är ett ljudkort som har en mikrofoningång där du kan få ut 48V fantommatning - eller om du har ett ljudkort med lineingång, så kan du koppla in micken genom en micpreamp som i sin tur kopplas till ljudkortets line in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett budgetalternativ istället för ett ljudkort med micpreamp är att ta en mikrofon med USB ut. Då behöver du ingen separat mikrofonförsärkare utan kan ansluta den direkt till en USB-port. Jam har samma mick som du nämnde med USB för samma pris. Jag har dock inte själv testat hur bra det funkar med sådana USB-mickar.

USB-Mic

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett budgetalternativ istället för ett ljudkort med micpreamp är att ta en mikrofon med USB ut. Då behöver du ingen separat mikrofonförsärkare utan kan ansluta den direkt till en USB-port. Jam har samma mick som du nämnde med USB för samma pris. Jag har dock inte själv testat hur bra det funkar med sådana USB-mickar.

USB-Mic

De flesta här på forumet är nog överens om att en USB-mick oftast är en dålig idé:

http://www.google.se/search?as_q=USB-mikro...amp;safe=images

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, så är det ett midiinterface som du länkade till, så där är det tvärnit.

Vad du måste ha för att en kondensatormick ska fungera, är ett ljudkort som har en mikrofoningång där du kan få ut 48V fantommatning - eller om du har ett ljudkort med lineingång, så kan du koppla in micken genom en micpreamp som i sin tur kopplas till ljudkortets line in.

ok, tack =)

jag kan typ inget om sånt här än så länge, har du nåt tips om ett ljudkort som är bra och som inte är alltför dyrt=

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg till bara några hundra och få en bättre mic än JAMs, bla den här: http://www.emusic.se/default.asp?info=11571

Det är i och för sig en smaksak, men jag föredrar också Studio Projects B1.

Gå gärna in på min testsite och hämta smakprov på hur de kan låta, så kan du kanske avgöra själv vilken du gillar bäst. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...