Jump to content
Annons

Val av monitorer


Linkanson

Recommended Posts

Tja!

Tänkte köpa nya monitorer nu till jul och har lite funderingar på vad jag ska köpa för monitorer.

Min budget är väl egentligen runt 3000-4000kr för ett par monitorer och det jag är ute efter ska vara några högtalare med bra bas, så man kan känna lite tryck eftersom jag främst producerar inom de olika house-genrerna 😲

Genelec gör ju bra högtalare annars och är Genelec 6010AP något att ha? Någon som har erfarenhet?

Annars undrar jag vilka ni skulle kunna rekomendera så att man kan åka iväg och provlyssna lite i affären 😆

Värt att nämna är att jag tidigare hade M-Audio AV40, vilka jag tycker är skräp!

Tack på förhand!

Redigerat av Linkanson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja!

Tänkte köpa nya monitorer nu till jul och har lite funderingar på vad jag ska köpa för monitorer.

Min budget är väl egentligen runt 3000-4000kr för ett par monitorer och det jag är ute efter ska vara några högtalare med bra bas, så man kan känna lite tryck eftersom jag främst producerar inom de olika house-genrerna 😲

Genelec gör ju bra högtalare annars och är Genelec 6010AP något att ha? Någon som har erfarenhet?

Annars undrar jag vilka ni skulle kunna rekomendera så att man kan åka iväg och provlyssna lite i affären 😆

Värt att nämna är att jag tidigare hade M-Audio AV40, vilka jag tycker är skräp!

Tack på förhand!

Om du vill ha "bra" bas så ska du definitivt inte köpa 6010 (och även om du menar med sub så skulle jag mycket heller gå på större närfältare utan sub).

Det formligen kryllar av trådar om monitorer så börja med att läsa igenom några av dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde Genelec (1031 samt ett tag på 8030) i flera år och var egentligen nöjd med dom, men när KRK släppte sin vxt-serie så bestämde jag mig för att pröva något nytt. Gjorde mig av med mina Genelec innan jag skaffade KRK-VXT6 så jag gjorde aldrig någon A- och B lyssning (mer än i musikaffärn). När jag nu börjar få ordning på akustiken i studion så måste jag faktiskt säga att dom verkligen kommer till sin rätta! Dock måste jag påpeka att jag inte säger att Genelec är sämre på något sätt, jag har ju inte jämfört med 8030 efter akustikbehandlingen. Givetvis ska du ju lyssna och känna efter själv vilka du tycker låter bäst! Men bara för att ha något och jämföra med så kan du ju ta en lyssning på KRK-VXT4, som ligger i ungefär samma prisklass som Genelc 6010A.

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

Med mycket basintensiv musik, så är det extra viktigt att titta över akustikbehandlingen, eftersom små rum ger resonanser längre upp i musikfrekvenser. Ju mindre rum desto högre resonansfrekvenser.

Du kanske därför inte ska fundera så mycket på att det ska finnas mycket bas i monitorerna (för det finns det inte i små närfältare), utan komplettera i så fall med ett par bra hörlurar för att få hum om lägsta basen.

I prisläget du nämner, så tycker jag generellt att man har mer nytta och glädje av ett par bra lurar för samma pengar, än man har av monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Någon får väl gå emot strömmen.

Pysslar du med dansmusik och har mycket tryck i botten så skulle jag definitivt valt ett system med subbas.

Själv kör jag Blue Sky Mediadesk som är ett 2.1 system. Hittade dessa begagnade för 3 500 spänn. ett av mina bästa köp. Jag tittade på bland annat Genelec och KRK som alternativ men när jag fann mina Blue Sky så vart det inget snack.

Det är du som skall trivas med dina lådor och det är dina öron som avgör.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Hej,

Genelec 6010AP är ok högtalare, men har inte så bra bas! Dessutom inte tillräckligt med uteffekt enligt testet nedan!

Basen löser du med att köpa en sub...tror det finns nån som passar till det!

Läs gärna testet på soundonsound

nav_logo.jpg

http://www.soundonsound.com/sos/may09/arti...c6010A5040A.htm

tror dock att det finns bättre presterande för det priset...t.ex. drloop har ett vettigt förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar. Hade tänkt köpa en sub men så märkte jag att det inte fanns någon utgång till den i både högtalarna eller ljudkortet, hur kan jag göra då?

Annars så får jag väl bara spendera en heldag i affären å lyssna igenom hela sortimentet tills jag hittar något att fastna för.

och dr.loop: vart finns Blue Sky Mediadesk att köpa? hittar ingenstans, hade gärna viljat provlyssna dom. du verkar bara tala väl om de i alla trådar. jobbar du för dom? 😏

Redigerat av Linkanson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ge dig ut på stan och provlyssna så många monitorer du har möjlighet till. Smaken är som baken, jag gillade inte alls Blue Sky Mediadesk när jag hörde dem.

För övrigt så är det bra mycket lättare att få till en hyfsat ärlig lyssning med hjälp att större högtalare och skippa suben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar. Hade tänkt köpa en sub men så märkte jag att det inte fanns någon utgång till den i både högtalarna eller ljudkortet, hur kan jag göra då?

De flesta hemmabio-subar har enbart en ingång eftersom de är avsedda för surroundanläggningar där det finns en separat sub-utgång från receivern. Om du vill använda en sådan, så behöver du dessutom skaffa ett aktivt delningsfilter som delar mellan suben och satelliterna. Subar som är avsedda för studiobruk har inbyggt delningsfilter, så att man kopplar utgången från riggen dit och från suben vidare till de små monitorerna. Om du kör med monitorer och sub från olika fabrikat, så är det viktigt att man kan ställa delningsfrekvens separat för sub och monitorer, eftersom det annars lätt blir felanpassning, så att det blir för starkt eller för svagt runt delningsfrekvensen. Om man håller sig till samma fabrikat där delningsfrekvensen inte är valbar på båda hållen, så brukar sub och monitorer vara anpassade till varandra, så att man inte behöver tänka på sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Hade tänkt köpa en sub men så märkte jag att det inte fanns någon utgång till den i både högtalarna eller ljudkortet, hur kan jag göra då?

De flesta (alla?) subar för studiobruk har delningsfiler med svepbar delning. Du kopplar alltså dina monitorer till subben (ljudkort -> sub -> sateliter). Men som många andra föredrar jag också att jobba med monitorer som inte behöver nån sub.

Men det är som sagt dina öron som avgör.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta (alla?) subar för studiobruk har delningsfiler med svepbar delning.

Ja och nej;

Många subbar har ”ställbar delning” men bara åt ena hållet (low pass) och antingen fast delning uppåt eller ibland ingen delning uppåt. Det är tyvärr ganska ovanligt att subbar delar svepbart både uppåt och nedåt (åtminstone under ca. 10kkr).

Några sub-trådar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=45654

https://www.studio.se/index.php?showtopic=61856

https://www.studio.se/index.php?showtopic=62730

https://www.studio.se/index.php?showtopic=63683

https://www.studio.se/index.php?showtopic=63963

https://www.studio.se/index.php?showtopic=69176

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=675042

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta (alla?) subar för studiobruk har delningsfiler med svepbar delning. Du kopplar alltså dina monitorer till subben (ljudkort -> sub -> sateliter). Men som många andra föredrar jag också att jobba med monitorer som inte behöver nån sub.

Men det är som sagt dina öron som avgör.

Det är ganska vanligt med fast delning vid 85 Hz eftersom det är standard för många postproduktionssammanhang av många goda anledningar. Ingvar Öhman som bygger högtalare (grav förkortning av den karlns CV!) experimenterade en hel del under 70- och 80-talet och kom fram till 85 Hz som bra utgångspunkt vilket köptes av Tomlinson Holman när han gjorde sina eXperiment (THX).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...