Jump to content
Annons

Funderar på att byta upp/ner mig till G5


Rambutan

Recommended Posts

Hej, har nu igen börjat fundera på ifall jag ska gå över från min imac jag haft nu i 1 år till powermac G5. Jag kör logic 8.

iMacen har 2.4 ghz dual core och 2 gb ram och det har aldrig varit några problem.

Skulle jag köpa en powermac skulle den som minst ha 2x2 ghz och 2-3 gb ram.

Anledningen till varför då, vet jag inte riktigt. Tycker på något sätt att G5 är mer lämpligt till en studio, fler usbportar, jag kan koppla upp fler skärmar etc. Men jag undrar ifall det är värt det eller om jag kommer ångra mig?

Jag undrar också lite hur logic 8 presterar på en powermac.. Kan den använda sig av dubbelkärniga processorer eller blir det problem?

Gör ganska enkel musik, rätt så få spår men kanske mycket effekter och i snitt 2 tunga pluggar. Använder mig mycket av logics egna synthar (och typ bara logics effekter).

Fråga på om ni har några frågor men jag tror iaf jag tog med den viktigaste informationen nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om du med "G5" menar Mac Pro så är det bara en ekonomisk fråga men om du menar G5:a så skulle jag starkt avråda från detta då de snart inte äv värda någonting i och med Intel-övergången.

Nja powermac g5 som jag skrev : P Mac pro är ju självklart att man vill ha!

Jo, jag att jag säkert kommer förlora pengar på det men sålänge den duger till mig ett tag framåt så bryr jag mig inte.

Dom är ju inte så jättedyra om man köper begagnat

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej för tusan!!! Köp INTE en Powermac G5! Det är inte ett råd utan ett hot!

iMacen du har knäcker en G5 dubbelt upp! Dessutom så det enda som funkar bra med Powermac är Logic upp till sjuan. Logic 8 är buggig som fan på en G5. Bla grafiken laggar som fasen. Och då kvittar det om du så ska ha sex skärmar. Dessutom så är dom sista G5orna kända för att Logikkortet ger sig. Detta på grund av att propparna blev för varma och även om dom är vattenkylda så hjälpte det inte. Det sliter på komponenterna och till slut så ger sig kortet. Ett nytt kostar ca 5 papp plus montage!

Det här var oxå anledningen till att Apple gick över till Intel som fullkomligt har åkt ifrån PowerPC!

Bättre att du börjar spara och slår till på en riktigt bra burk när nästa mac pro kommer nu i jan/feb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså G5:an är ingen dålig dator och den kommer inte brinna upp på dig, men det känns ändå onödigt, om du inte ska ha pro tools HD, ett uad kort eller nåt sånt som kräver PCI platser så bör du nog vara kvar på iMacen. Vi som fortfarande har PPC datorer märker snabbt att alla, inkl Apple, skiter i oss och tkr att Intel är det enda som duger längre, så visst, 8:an duger än, men förr eller senare kommer man vilja ha mer, eller så kommer man köpa nytt ljudkort och så finns det inga drivisar till PPC datorer längre...

Cold Hard truth.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...