Jump to content
Annons

Dominoes

Recommended Posts

Annons

du kan skapa ett aux-spår i mixern eller environment

för att spåret ska komma upp i arrange får kan du antingen gå in i options(create arrange tracks...) i mixern eller trycka på read/write(där det står off på channelstrippen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Buss och Aux är inte samma sak och Aux kanaler går det inte att skicka till via send.

i princip är bussar och aux samma sak

bussar kan man vad jag vet endast skapa i environment eller skapas de automatiskt när man importerar gamla projekt

men ljudet från bussen måste gå genom en aux i logic då logic jobbar med auxkanaler idag

från en channelstrip output eller send kan man välja tex bus 1 och då skapas en auxkanal som ljudet går till

alltså det går att skicka send till och från en aux

(jag har logic 8)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska ha reverb på en send t.e.x så trycker jag bara på en sendruta och väljer buss. Sen lägger jag ett reverb på den bussen. Och vill jag ha den bussen i arrange window så är det bara att göra som spass skrev ovan.

Är inte detta det enklaste sättet att skapa effekt kanaler?

Jag kommer ifrån Cubase så jag är fortfarande ganska ny på logic(9.02).

I cubase finns ju groupchannel och fx-channel. Men de fungerar ju i princip på samma sätt. Verkar gälla samma principer i Logic med auxspår o bussar.

Link to comment
Dela på andra sajter

men ljudet från bussen måste gå genom en aux i logic då logic jobbar med auxkanaler idag

från en channelstrip output eller send kan man välja tex bus 1 och då skapas en auxkanal som ljudet går till

alltså det går att skicka send till och från en aux

FEL

Som jag sa går det inte att skicka ljud till en AUX kanal via send , däremot går det att dirigera om outputen på en kanal till en Auxkanal om man vill.

Och ljudet från en kanal går antingen till Output 1-2 eller till en buss om man valt det , och då raka vägen till Buss eller output utan att passera gå.

Så vart du fått att en buss måste gå via en AUX kanal för att logic jobbar med auxkanaler har jag svårt att greppa.

En auxkanal till skillnad mot en buss är att den har Send så m.a.o kan du ta in ett ljud in i en Auxkanal och sedan skicka vidare hela/delar av ljudet till en buss Medans om du skickar ljudet till en buss kan du inte sedan skicka vidare hela/delar av ljudet till en annan buss via send.

Sedan kan du tex skicka multichannel intrument till Auxkanler , tex EZ Drummer där du kan mappa ut ljuden på separata Auxkanaler för enskilt proccesering.

Det verkar som att du inte riktigt har koll på vad Bussar och Auxkanaler är och vad skillnaden är emellan dom.

Och Auxkanaler skapas inte heller automatiskt utan du måste i enviroment skapa dom själv.

Om jag ska ha reverb på en send t.e.x så trycker jag bara på en sendruta och väljer buss. Sen lägger jag ett reverb på den bussen. Och vill jag ha den bussen i arrange window så är det bara att göra som spass skrev ovan.

Är inte detta det enklaste sättet att skapa effekt kanaler?

Absolut , men det är bussar och INTE Auxkanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

FEL

Som jag sa går det inte att skicka ljud till en AUX kanal via send , däremot går det att dirigera om outputen på en kanal till en Auxkanal om man vill.

Och ljudet från en kanal går antingen till Output 1-2 eller till en buss om man valt det , och då raka vägen till Buss eller output utan att passera gå.

Så vart du fått att en buss måste gå via en AUX kanal för att logic jobbar med auxkanaler har jag svårt att greppa.

En auxkanal till skillnad mot en buss är att den har Send så m.a.o kan du ta in ett ljud in i en Auxkanal och sedan skicka vidare hela/delar av ljudet till en buss Medans om du skickar ljudet till en buss kan du inte sedan skicka vidare hela/delar av ljudet till en annan buss via send.

Sedan kan du tex skicka multichannel intrument till Auxkanler , tex EZ Drummer där du kan mappa ut ljuden på separata Auxkanaler för enskilt proccesering.

Det verkar som att du inte riktigt har koll på vad Bussar och Auxkanaler är och vad skillnaden är emellan dom.

Och Auxkanaler skapas inte heller automatiskt utan du måste i enviroment skapa dom själv.

Absolut , men det är bussar och INTE Auxkanaler.

ursäkta att mitt inlägg var otydligt och motsägande men jag har ganska bra koll på aux och bus

däremot har jag aldrig använt en bus

en bus kan endast skapas i environment

om du väljer en bus som output på en channelstrip så skapas automatiskt en aux och inte en bus

Aux: Auxiliary channel strip, used as send returns for all channel strips (via Sends), as

sub-group channels, and as individual output destinations for multi-channel software

instruments (EXS24 mkII, for example).

Bus: Primarily retained for compatibility with projects created in earlier Logic Express

versions. The functions of bus objects are performed with (the more flexible) aux

channel strips in Logic Express 8.

Bus Channel

You can only create bus channel strip objects in the Environment. In general, you will

not need to do so, as all audio bussing (send/return routing via the Send slots of

channel strips) is handled by aux channel strips.

Link to comment
Dela på andra sajter

FEL

Som jag sa går det inte att skicka ljud till en AUX kanal via send , däremot går det att dirigera om outputen på en kanal till en Auxkanal om man vill.

Och ljudet från en kanal går antingen till Output 1-2 eller till en buss om man valt det , och då raka vägen till Buss eller output utan att passera gå.

Så vart du fått att en buss måste gå via en AUX kanal för att logic jobbar med auxkanaler har jag svårt att greppa.

En auxkanal till skillnad mot en buss är att den har Send så m.a.o kan du ta in ett ljud in i en Auxkanal och sedan skicka vidare hela/delar av ljudet till en buss Medans om du skickar ljudet till en buss kan du inte sedan skicka vidare hela/delar av ljudet till en annan buss via send.

Sedan kan du tex skicka multichannel intrument till Auxkanler , tex EZ Drummer där du kan mappa ut ljuden på separata Auxkanaler för enskilt proccesering.

Det verkar som att du inte riktigt har koll på vad Bussar och Auxkanaler är och vad skillnaden är emellan dom.

Och Auxkanaler skapas inte heller automatiskt utan du måste i enviroment skapa dom själv.

Absolut , men det är bussar och INTE Auxkanaler.

då är jag med. Verkar vara svårt att hålla isär begrepppen aux och buss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aux: Auxiliary channel strip, used as send returns for all channel strips (via Sends), as

sub-group channels, and as individual output destinations for multi-channel software

instruments (EXS24 mkII, for example).

Det verkar råda stor förvirring när det gäller bussar och Auxar. Både mellan oss och i logics manual men jag använder inte mixern utan enbart enviroment så

därför dyker inte mina " Aux " kanaler upp automatiskt tror jag.

Men om du öppnar logic ( 8 ) och ska skicka send på en kanal kan du bara skicka till bussar i min version i alla fall , sedan verka logic manualen kalla dessa bussar för aux kanaler. ?

Men som ja sa tidigare i en Auxkanal har du send i en buss har du inte det , och du kan inte skicka multi-instrument till en buss.

Känns som att trådskaparen är mer förvirrad nu tyvärr än vad han vad när han startade... 😉

In Logic Pro, the send effect is placed in an Insert slot of an aux channel. The signals of

the individual channels that you want to process are sent to this aux channel, using a

bus. The amount of signal is controlled by a Send knob on each channel. The audio is

processed by the effect inserted in the aux channel, and is mixed with the stereo

output.

Fattar ingenting av vad det där menar , Ljudet skickas via send till en bus för att sedan skickas vidare till en aux.

Och kollar ni på sidan 234 i manualen så står det :

To send a channel signal to an aux:

1 Click on a Send slot (of an audio channel, for example), and choose a bus from the

menu.

2 Drag the Send knob to set the amount of signal that you would like to send to the aux

channel.

As you do so, the (send amount) value will be shown on the Send slot.

The send amount, when set to 100%, routes the entire signal from the audio or

instrument channel to the auxiliary destination channel (see Pre and Post information

below).

Kollar ni på bilden skickas ljudet till en bus kanal ? Men det varkar som att logic valt att kalla det jag kallar för buss för Aux , och vad dom kallar en Aux (buss ) kanal med send på vet jag inte ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att förvirringen uppstår när en del mixar i Environment och en del mixar i mixer fönstret. Om man är i Environement så får man en tydligre bild på hur ljudet leds från en kanal till en buss eller aux.

Om man är i mixer fönstret och skickar signal från en kanal till en buss så skapas det automatiskt ett aux spår som hämtar sin input från den bussen man precis skickade ljud till (det händer givetvis bara första gången du skickar signal till en buss).

Alltså:

Kanal --> Send till Buss 1 --> Auxkanal skapas och får automatisk buss 1 som input. (eller 2 eller3 eller det nummer man vill sicka till)

Då blir bussen och auxen ungefär samma sak förutom att kan bussa vidare ljud från auxkanalen. Det är där den stora fördelen finn med att lägga fx på en aux istället för en buss. Man kan då lägga ett delay på en aux och bussa vidare den signalen till samma buss som auxen får sin signal ifrån och då skapa rundgångsdelay som kan vara väldigt effektfullt.

Alltså:

Kanal --> send till buss --> lägg DLY på aux som har input från den bussen --> send från aux till samma buss.

Tanken med aux kanaler är att de kan bli precis vad man vill. De kan användas som FX kanaler, de kan användas som gruppkanaler och de kan användas för att hämta ljud från multi outpot instrument. De blir vad man gör dem till.

Tanken med bussar är som namnet anger är att de ska föra ljud från en plats till en annan.

Man kan använda bussar som FX kanaler eller gruppkanaler men eftersom det inte finns någon send på dem så är min åsikt att det är bättre att använda auxarna till det.

Jag jobbar i logic 8 kan jag lägga till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...