Jump to content
Annons

Matsumon

Medlem
  • Antal inlägg

    20
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Jag vet inte exakt vilken modell du har, men jag googlade på focusrite saffire 6. Det finns en knapp på själva ljudkortet som heter "mono input button" (det står "mono I/P" på bilden jag hittade. Om den är intryckt och software monitoring är avaktiverat i Logic så blir det ingen latency. edit: skrev längst bak men knappen är längst fram.
  2. Stäng av software monitoring och kör lyssningen direkt via ljudkortet istället. Det görs lite olika beroende på vilket ljudkort du har. Ibland heter det typ "direct monitoring". Som du har det nu så går medhörningen först in i logic och sen ut till hörlurarna. Med direct monitoring går den direkt. Dåligt förklarat pga trött men hoppas du fattar 🙂
  3. Om du inte ser stereo output-kanalen i arrange så gå in i mixern, högerklicka på den och välj "create/select arrange track".
  4. Parallellkomprimering innebär att du skapar en kopia av en signal, komprimerar skiten ur den och sedan blandar med den "torra" signalen. Det finns några olika varianter i Logic, men jag brukar göra så här: Först skickar jag alla trummor till en aux (via output så klart) där jag lägger på vanlig kompression och kanske någon eq eller vad som nu behövs. Efter det skapar jag en send på den auxen till en annan aux där jag lägger en kompressor med överdrivna inställningar. För att få en bra blandning av ljuden drar jag ner volymen helt på den andra auxen (trumparakomp brukar jag döpa den till) och matar sedan på långsamt tills att det låter asfett. Är den superkomprimerade signalen för hög i relation till den torra brukar det låta konstigt. Funkar även jättebra på sång! Som tidigare nämnt brukar det funka bra att sidechaina basen mot kicken.
  5. Det vanliga knepet att dubba kicken funkar bra. Så länge det görs med omsorg så klart = inga fas-oegentligheter. Parallellkomprimering är nästan alltid en vinnare också. Är det något speciellt sound du är ute efter?
  6. Provat frysa spår och sen bounca? Spara som nytt projekt?
  7. Flex Time är bra, men det går ju inte att dra ut hur långt som helst om det fortfarande ska låta bra. Nyckeln är att klippa noggrant. Jag brukar använda mig av en ganska kort sekvens eftersom O:et i slutet på hello kommer ha en smärre pitchförändring, tänk dig att du ska klippa i det exakta ögonblicket innan munnen stängs för att fullborda O:et...haha Ibland har jag dragit in saker i melodyne för att "räta ut" pitchkurvan också, vilket brukar funka bra. Alternativt timestretcha så långt det går och sen klippa. Att hitta ett bra reverb som smetar ut övergången är fördelaktigt.
  8. Någon typ av vitt brus som går konstant i bakgrunden, alternativt helt enkelt spela in tystnad, brukar vara ganska fint. Det ska så klart inte låta så mycket, mest kännas. Jag brukar skicka trummorna som ett paket till en buss där jag skär massa botten, komprimerar och lägger på ett reverb. Parallellkompression är generellt ett fantastiskt verktyg för alla element 🙂
  9. Matsumon

    Piano Roll

    I Piano Roll finns det även två knappar till vänster om "edit". På den ena står det "in" och på den andra står det "out". Om "out" inte är grönfärgad betyder det att den är avaktiverad och då kommer det inget ljud om du musklickar på det vertikala pianot, vilket du löser genom att klicka på den en gång 🙂
  10. Jag har haft rätt så stora problem med att få till smidiga automatiserade ändringar av rate:n i ES2ans LFO2. Men problem menar jag att den lätt tappar synk, byter rate väldigt segt och startar om på fel sätt. Tidigare i kväll visade det sig att om jag fryser spåret beter den sig helt prickfritt, men det sabbar mitt workflow att behöva frysa och o-frysa spår hela tiden. Jag har testat att använda LFO-delen i Logics autofilter, vilket funkar mycket bättre men även den är ganska oberäknelig. Någon som har varit med om detta och lyckats lösa det? Jag har en sprillans Macbook Pro 2.2 GHz och Logic 9, men har även testat detta och haft samma problem på min gamla Macbook.
  11. Tack för erbjudandet men jag ska nog köra på min 128 ett tag 🙂 Jag är givetvis intresserad av din MSSIAH-cartridge dock, om du skulle kunna tänka dig att bryta paketet 😛 Tack! Ska kolla in. 🙂
  12. Tack Linus! Kollar upp Mssiah! Jag har hört talas om skillnaderna mellan 128´an och 64´an, men inte stött på något lyssningsexempel. Det spelar i och för sig inte någon roll för mig, jag kommer fortfarande sitta och fnissa okontrollerat när jag väl får det att funka 🙂
  13. Matsumon

    Commodore 128

    Jag hittade min gamla Commodore 128 nyss, och skulle mer än gärna vilja göra musik med den. Till mitt Nintendo 8-bit använder jag MidiNes, dvs ett "spel" med midisladd så jag kommer åt chippet från Logic. Jag skulle gärna vilja ha liknande setup med C128, om det är möjligt? Finns det någon här som har erfarenhet av det?
  14. Hej! Har du något man kan höra?
  15. Matsumon

    Aux Spår!

    Apple har, i och med Logic 8, mer eller mindre skrotat bussarna. De finns bara kvar för att programmet ska vara bakåtkompatibelt. Tanken är, såklart, att man ska använda auxarna istället.
×
×
  • Skapa ny...