Jump to content
Annons

Extern Hårddisk


woollie

Recommended Posts

Hej. Jag har precis råkat ut för att en av mina externa hårddiskar har gått sönder. Sedan jag köpte den har den alltid stått på samma plats och fungerat bra tills den helt plötsligt inte längre får någon kontakt med datorn. Det hände strax efter att garantin gått ut.

Är det någon som kan rekommendera en bra lagerdisk? Den behöver inte vara snabb men det gör ju ingenting om den är det. Huvudsaken är att den har bra livslängd. Jag har bra erfarenhet av Western Digital och jag har ingenting bra att säga om LaCie. Det var LaCie jag hade och i efterhand har jag hört från flera andra som har använt hårddiskar från dem som bara har slutat fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har alltid tre externa hårddiskar för att vara på den säkra sidan. Iomegan har jag haft problem med att näraggregatet helt plötsligt lade av. Tydligen ett rätt vanligt fel. Då får man köpa en till och dela på aggregatet (inte lönt att köpa nytt, det kostar nästan som en ny). Men jag har en LaCie och en WD också, har aldrig haft några problem med dessa. Däremot har jag haft något HP-skräp som kraschade. Det är nog säkrast att sprida sina gracer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid haft bra erfarenheter av Seagate, som jag har i några externa diskar; en D-Link LAN-disk med 2 Seagate i Raid1, en Promise NAS med 3st Seagate i Raid5 och en ensam Seagate i en Revoltec eSATA-låda. Testade Samsung i min senaste dator - och de har också funkat utmärkt hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag har alltid haft bra erfarenheter av Seagate, som jag har i några externa diskar; en D-Link LAN-disk med 2 Seagate i Raid1, en Promise NAS med 3st Seagate i Raid5 och en ensam Seagate i en Revoltec eSATA-låda. Testade Samsung i min senaste dator - och de har också funkat utmärkt hittills.

Hur tycker du D-linken sköter sig? Bråkade en del med deras routrar för några år sen och har sen dess inte riktigt litat på deras produkter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tycker du D-linken sköter sig? Bråkade en del med deras routrar för några år sen och har sen dess inte riktigt litat på deras produkter...

Jag håller med dig generellt och har hellre Netgear routrar och switchar. D-Link är jag inte heller riktigt vän med...

Den funkar bra, men om man bryter spänningen till den så verkar det som om den inte har sparat alla inställningar i Flash, utan en del försvinner då, så att man måste konfigurera om en del. Kan troligen handla om en firmware-uppdatering som behövs, men jag har inte gett mig på det ännu (efter att ha haft den i över 2 år eller något - jag skyndar långsamt... 😆 ).

En sak som är skitsmart, är att man kan schemalägga den för att gå ut och hämta saker på Nätet automagiskt. Det innebär bl a att alla relevanta prylar från Steinbergs ftp-site och från några andra ställen, hämtas till LAN-disken utan att jag behöver fundera över det, utan jag plockar bara senaste versionen från min LAN-disk i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag håller med dig generellt och har hellre Netgear routrar och switchar. D-Link är jag inte heller riktigt vän med...

Den funkar bra, men om man bryter spänningen till den så verkar det som om den inte har sparat alla inställningar i Flash, utan en del försvinner då, så att man måste konfigurera om en del. Kan troligen handla om en firmware-uppdatering som behövs, men jag har inte gett mig på det ännu (efter att ha haft den i över 2 år eller något - jag skyndar långsamt... 😄 ).

En sak som är skitsmart, är att man kan schemalägga den för att gå ut och hämta saker på Nätet automagiskt. Det innebär bl a att alla relevanta prylar från Steinbergs ftp-site och från några andra ställen, hämtas till LAN-disken utan att jag behöver fundera över det, utan jag plockar bara senaste versionen från min LAN-disk i stället.

Där ser man... Känns ju som 'fel' sak att missa i mjukvaran, det där med att spara inställningarna... tack och ursäkta OT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en extern LaCie 250 giggs USB disk och den har tuffat på helt problemfritt i flera år nu. Har inga negativa erfarenheter av märket alls.

Har även en D-Link trådlös router som krånglar allan. Ungefär två gånger om dagen slutar den leverera internet till datorn och man måste rycka ur sladden och stoppa i den igen. En ytterst irriterande fasäd som gjort att jag förmodligen inte kommer köpa något från D-Link igen. Man fungerar ju lite så, iaf jag. Har något krånglat så undviker jag helst det märket för all framtid även om jag kanske bara fick ett måndagsexemplar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid tre externa hårddiskar för att vara på den säkra sidan. Iomegan har jag haft problem med att näraggregatet helt plötsligt lade av. Tydligen ett rätt vanligt fel. Då får man köpa en till och dela på aggregatet (inte lönt att köpa nytt, det kostar nästan som en ny). Men jag har en LaCie och en WD också, har aldrig haft några problem med dessa. Däremot har jag haft något HP-skräp som kraschade. Det är nog säkrast att sprida sina gracer.

I veckan gick nätadaptern till den andra Iomegan också 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hejsan!

Jag köpte en extern Trekstor disk efter Jul, det gick två månader sen började den radera saker som jag sparat. Rena smäcket!

Jag har tappat den en gång från ca. 20 cm, sen dess har den börjat krångla. Ska nu sälja den och köpa en ny mer säker disk.

Har bra erfarenhet av WD med, har en elements hemma, som tur var hade jag sparat alla musik filer på den med. Funderar på att köpa den nya

SSD-disken, men 7000 spänn känns lite väl saftigt. Kanske finns billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

LaCie stoppar i alla möjliga typer av hårddiskar, så det är lite grisen i säcken där.

Seagates, WD eller samsungs externa verkar fungera rätt bra. Det kan skilja rätt mycket på garantin med, så kolla detta. Samsung har t.ex. 3 års garanti på deras hårddiskar. Seagate 2 år. Freecom 1 år.

Personligen tycker jag WD har gått om Seagate en del nu, seagate diskarna var riktigt bra en gång i tiden.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en extern Trekstor disk efter Jul, det gick två månader sen började den radera saker som jag sparat. Rena smäcket!

Jag har tappat den en gång från ca. 20 cm, sen dess har den börjat krångla. Ska nu sälja den och köpa en ny mer säker disk.

Och du tänker givetvis informera köparen om problemen?!? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart 😉 OIOIOI, så taskig är jag inte. Kanske jag behåller den själv, kanske bäst så. Hittade en SSD disk på misco.se för 2400 spänn. Den är då på 128 Gb.

En Kingston. Det värsta med nya hårddiskar är att de är så ömtåliga, det räcker att man råkar tappa dom så börjar dom hacka. Jag vet inte men personligen är jag ganska dålig på att mata ut disken med programmet som finns i windows för detta, ska bli ändring på det nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Men själva hårddisken kan ju funka, det är ju inte helt omöjligt snarare tvärt om. Ett par skruvar och sen hänga in den i datorn och kolla det går ju fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...