Jump to content
Annons

Digi 002 + Spider A/D + Mytek D/A


crillemannen

Recommended Posts

Hello,

Har bestämt mig för att uppgradera rejält i min studio. Har bestämt mig för en Crane song Spider 8ch. micpreamp med 10 D/A

via ADAT lightpipen till min Digi 002:a.

Nu är det såhär att det känns lite fel att ha top notch D/A och inte samma vis på A/D så jag undrar om man

via Digi 002:ans ADAT out kan använda t.ex en Mytek D/A (typ deras 2kanaliga 96kort) ?

Det borde fungera men man kanske får latency problem?

Någon som har erfarenhet? Vill inte uppgradera till PT HD i dagsläget, men jag vill fortfarande använda PT när jag mixar btw.

Tack på förhand / Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hello,

Har bestämt mig för att uppgradera rejält i min studio. Har bestämt mig för en Crane song Spider 8ch. micpreamp med 10 D/A

via ADAT lightpipen till min Digi 002:a.

Nu är det såhär att det känns lite fel att ha top notch D/A och inte samma vis på A/D så jag undrar om man

via Digi 002:ans ADAT out kan använda t.ex en Mytek D/A (typ deras 2kanaliga 96kort) ?

Det borde fungera men man kanske får latency problem?

Någon som har erfarenhet? Vill inte uppgradera till PT HD i dagsläget, men jag vill fortfarande använda PT när jag mixar btw.

Tack på förhand / Christian

Du menar väl att Spider har en A/D-omvandlare och inte tvärtom ? Vad är det du behöver en 2 -kanals D/A till. Är det bara för lyssningen eller mixar du analogt ut från 002:an ?

Använder du ADAT in så har du ju bara max 48kHz annars kan man bara använda 4 kanaler av 8.

Jag kör med En Focusrite Octopre in på ADAT-ingången idag och några latency-problem med detta känner jag inte till.

Du vet väl dessutom om kampanjen som finns för inbyte av LE till HD just nu?

upp till 54% rabatt vid tex byte från 002:a till en PT HD2 + 192-interfacet (pris 51300:- ex moms)

LE till HD

Om du vill fortsätta att använda din 002:a så skulle jag nog rekommendera en uppgradering hos Black Lion Audio då får du både bättre omvandlare och en massa annat på köpet. De jag pratat med är helt lyriska över den förbättring i ljudkvalitet det ger. Black Lion har dessutom 10% julrea just nu samt att dollarn är hyfsat billig.

Blac Lion Audio

Vad kostar en Cranesong ? ser dyr ut !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jo exakt Spidern har 10ch. A/D.

Exakt, jag vill ha en 2 kanals D/A för lyssning, jag mixar allt ITB så mer krävs inte.

Så då borde jag kunna använda t.ex en Mytek 2ch. D/A för lyssning via Digi 002:ans ADAT out till Mytekens ADAT in???

Crane Song Spider kostar väll en 50-60tusen (väntar på specifikt pris)

Det som är bra med Spidern är att den har just A/D konverterare,

Det skulle kosta det dubbla om jag skulle köpa externa konverterare (typ lynx aurora) + 8 kanaler API eller likvärdigt.

Så jag försöker se det så ekonomiskt som möjligt 🙂

Tack för svar

Du menar väl att Spider har en A/D-omvandlare och inte tvärtom ? Vad är det du behöver en 2 -kanals D/A till. Är det bara för lyssningen eller mixar du analogt ut från 002:an ?

Använder du ADAT in så har du ju bara max 48kHz annars kan man bara använda 4 kanaler av 8.

Jag kör med En Focusrite Octopre in på ADAT-ingången idag och några latency-problem med detta känner jag inte till.

Du vet väl dessutom om kampanjen som finns för inbyte av LE till HD just nu?

upp till 54% rabatt vid tex byte från 002:a till en PT HD2 + 192-interfacet (pris 51300:- ex moms)

LE till HD

Om du vill fortsätta att använda din 002:a så skulle jag nog rekommendera en uppgradering hos Black Lion Audio då får du både bättre omvandlare och en massa annat på köpet. De jag pratat med är helt lyriska över den förbättring i ljudkvalitet det ger. Black Lion har dessutom 10% julrea just nu samt att dollarn är hyfsat billig.

Blac Lion Audio

Vad kostar en Cranesong ? ser dyr ut !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ne då, jag använder Mellowmuse ATA, fungerar perfekt!

JAg har ännu inte riktigt blivit vän med den pluggen (ATA). Men det beror kanske på skit bakom spakarna.

Tycker dock som skunkfunk att det blir lite obalans i systemet med att lägga så mycket på en Preamp och A/D när själva DAW-systemet som sådant inte kanske når upp till samma nivå. Tycker du definitivt skall kolla in Black Lion Audio. Tror det hade gjort betydligt mer för ljudkvaliteten i ditt system.

Jag är i valet och kvalet om jag skall skicka min burik till dem eller slå till på ett HD-system med det låtar åt det senare. Dock så gör Black Lion även uppgraderingar 96-interfacet till PT HD

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta känns lite konstigt?

Även om Crane Song Spider är grymt bra så tycker jag du ska titta över det!

Jag funderar starkt på att uppgradera till PT HD nu från min 003 rack.

Att det inte finns Auto latency... stör mig otroligt mycket + att det inte går att sola spår undertiden man spelar in. Nu kör jag all lyssning genom mitt mixerbord så det går att sola där mn ibland så behöver jag göra det i PT!

Kör på HD och köp API 😄

Ska själv köpa 2st TK Audio DP-1'or och en låda med API 512.

Har testat TK Audios BC1 nu också och den ska LIMMAS fast på min masterbuss 😄

Vill du ha ljudet från Crane Song så köp till vid ett senare tillfälle när du har råd, en Flamingo eller 2.

Inget är bättre än den svagaste länken, där tyvärr din 002'a blir käppen i hjulet!

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

002 Svagaste länken kanske.. men jag har då, om jag köper Spider+Mytek bland de bästa Ad/da konverterarna som finns

(starta ingen diskussion nu med vad som är bäst 🙁) och visst har HD några fina funktioner som inte LE har, men förstå mig rätt jag vill ha det bästa, men jag kan inte göra en 100tusen kr investering just nu då jag har byggt en liten studio i år (arkitekt ritad) + köpt lite andra grejer.

Inspelnings kedjan går ju som följande: Rum (som är topnotch) --> mikrofon --> D/A --> DAW.

Så då får jag en superb signal kedja till datorn, och det är det jag är ute efter.

Spidern är i samma liga som API / NEVE whatever, bara annan krydda.

Men som jag skrev innan ska jag gå via Lynx Aurora 16 + PT HD + 8 kanaler (av annat märke men samma klass)

så pratar vi

Lynx + PT HD card cirka 35000:-

PT HD cirka 50-60tusen

API 8 kanaler 60-80tusen

Och i nuläget med

Crane song Spider m. 10ch A/D 50000

Mytek 96DAC 7000

Så då förstår ni prisläget, dock kvaliten i slutändan blir samma.

Tycker detta känns lite konstigt?

Även om Crane Song Spider är grymt bra så tycker jag du ska titta över det!

Jag funderar starkt på att uppgradera till PT HD nu från min 003 rack.

Att det inte finns Auto latency... stör mig otroligt mycket + att det inte går att sola spår undertiden man spelar in. Nu kör jag all lyssning genom mitt mixerbord så det går att sola där mn ibland så behöver jag göra det i PT!

Kör på HD och köp API 😄

Ska själv köpa 2st TK Audio DP-1'or och en låda med API 512.

Har testat TK Audios BC1 nu också och den ska LIMMAS fast på min masterbuss 😄

Vill du ha ljudet från Crane Song så köp till vid ett senare tillfälle när du har råd, en Flamingo eller 2.

Inget är bättre än den svagaste länken, där tyvärr din 002'a blir käppen i hjulet!

Link to comment
Dela på andra sajter

002 Svagaste länken kanske.. men jag har då, om jag köper Spider+Mytek bland de bästa Ad/da konverterarna som finns

(starta ingen diskussion nu med vad som är bäst 😄) och visst har HD några fina funktioner som inte LE har, men förstå mig rätt jag vill ha det bästa, men jag kan inte göra en 100tusen kr investering just nu då jag har byggt en liten studio i år (arkitekt ritad) + köpt lite andra grejer.

Inspelnings kedjan går ju som följande: Rum (som är topnotch) --> mikrofon --> D/A --> DAW.

Så då får jag en superb signal kedja till datorn, och det är det jag är ute efter.

Spidern är i samma liga som API / NEVE whatever, bara annan krydda.

Men som jag skrev innan ska jag gå via Lynx Aurora 16 + PT HD + 8 kanaler (av annat märke men samma klass)

så pratar vi

Lynx + PT HD card cirka 35000:-

PT HD cirka 50-60tusen

API 8 kanaler 60-80tusen

Och i nuläget med

Crane song Spider m. 10ch A/D 50000

Mytek 96DAC 7000

Så då förstår ni prisläget, dock kvaliten i slutändan blir samma.

Jag har ingen som helst aning om hur bra Crane Song är eller inte så det är inte det jag pratar om. Jag bara tycker att för samma pengar kan du få så många andra alternativ och att det är ju inte bara i preamps och A/D kvaliteten sitter. Har du tänkt att spela in i högre samplingsfrekvens än 48kHz ?

Eftersom du redan har ett 002:a att byta in så kostar det till och med den 18:e

37100:- för ett HD1 plus interface 96 i/o

51300:- för ett HD2 plus interface 192i/o

priser ex moms.

Enligt många rapporter så låter Black Lions mod av 002 lika bra eller bättre än HD. Om du bestämt dig för Crane Song så tycker jag i alla fall att du skall göra den modden för att PT skall kunna tillgodogöra sig kvaliteten hos dina preamps. Den kostar lika mycket som Myteken och som i så fall blir helt onödig att köpa eftersom du får bra omvandlare med på köpet plus en bättre klocka och nätdel.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nej jag tänker inte spela in ii högre frekvens än 44.1. Vad jag har läst så är klockan på Spidern superb, så jag kan även klocka genom denna superba enhet 😄.

Sen kommer jag inte behöva mer en 8 riktigt bra preamps, resten kommer användas t.ex till trumm triggar etc.

Jag har även en Octopre LE som är bra (bättre en man tror:))

Plus att både Mytek och Crane Song Spidern är bättre konverterare än bådas Digi's HD interface.

Jag har ingen som helst aning om hur bra Crane Song är eller inte så det är inte det jag pratar om. Jag bara tycker att för samma pengar kan du få så många andra alternativ och att det är ju inte bara i preamps och A/D kvaliteten sitter. Har du tänkt att spela in i högre samplingsfrekvens än 48kHz ?

Eftersom du redan har ett 002:a att byta in så kostar det till och med den 18:e

37100:- för ett HD1 plus interface 96 i/o

51300:- för ett HD2 plus interface 192i/o

priser ex moms.

Enligt många rapporter så låter Black Lions mod av 002 lika bra eller bättre än HD. Om du bestämt dig för Crane Song så tycker jag i alla fall att du skall göra den modden för att PT skall kunna tillgodogöra sig kvaliteten hos dina preamps. Den kostar lika mycket som Myteken och som i så fall blir helt onödig att köpa eftersom du får bra omvandlare med på köpet plus en bättre klocka och nätdel.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i valet och kvalet om jag skall skicka min burik till dem eller slå till på ett HD-system med det låtar åt det senare. Dock så gör Black Lion även uppgraderingar 96-interfacet till PT HD

OT, Om du ska slå till på ett HD-system så rekommenderar jag att du tar minst ett HD2. Sedan så rekommenderar jag att du direkt köper till roliga pluggar så du kommer igång ordentligt, exempelvis massive pack pro. Då ingår även ett accelkort till så du får HD3 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt många rapporter så låter Black Lions mod av 002 lika bra eller bättre än HD. Om du bestämt dig för Crane Song så tycker jag i alla fall att du skall göra den modden för att PT skall kunna tillgodogöra sig kvaliteten hos dina preamps.

/M

Vad med den modden skulle göra att "PT skall kunna tillgodogöra sig kvaliteten hos dina preamps" ? Han kommer ju gå digitalt in och ut ur 002an vilket gör att den bara är ADAT-brygga, inget mer, så hur skulle en AD/DA-mod göra någon skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad med den modden skulle göra att "PT skall kunna tillgodogöra sig kvaliteten hos dina preamps" ? Han kommer ju gå digitalt in och ut ur 002an vilket gör att den bara är ADAT-brygga, inget mer, så hur skulle en AD/DA-mod göra någon skillnad?

Modden är lite mer än bara A/D omvandlarna. Dessutom kostar den ungefär detsamma som Mytek D/A som bara skulle användas för lyssning och då tycker jag att det är definitivt BLA:s mod är bättre värde per krona satsad.

OT-SVAR till Gizmosis: Har beställt ett HD2 nu med 192-interfacet. Massiveplug-kampanjen brukar de ha med jämna mellanrum så den slår jag kanske till på vid senare tillfälle. Just nu behöver jag den inte.

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Modden är lite mer än bara A/D omvandlarna. Dessutom kostar den ungefär detsamma som Mytek D/A som bara skulle användas för lyssning och då tycker jag att det är definitivt BLA:s mod är bättre värde per krona satsad.

Ja modden är AD/DA, preamps och uppdatering av strömförsörjningen som ska ge bättre separation mellan analog och digital signal.

Av dessa moddar skulle ingen egentligen påverka i detta fallet eftersom det endast körs digitalt. Om sen modden kostar samma som Myteken kan det säkert vara en bra investering. Jag har ingen aning hur BLA's omvandlare står sig mot Mytek... Man får lite kejsarens nya kläder-känsla av det hela 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att det kommer att bli en riktigt rolig setup.

Jag vet inte vad Myteken går för, men har du tagit en titt på Lavry DA10? Den har får snuskigt bra omdöme av många. Kommer själv köpa DA10:an så småningom, bara för lyssningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Benchmark DAC1 till min lyssning - och den är verkligen kanonbra. Den har också fått goda vitsord bl a av Bob Katz (och många andra). 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Benchmark DAC1 till min lyssning - och den är verkligen kanonbra. Den har också fått goda vitsord bl a av Bob Katz (och många andra). 😄

Det är ju den och lavry DA10:an som brukar ställas mot varandra.

http://www.studioreviews.com/dac1-da10.htm

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det här var en väldigt underlig tråd, det är alltid bra med olika förslag men sett från min synvinkel verkar trådskaparen ha tänkt igenom det hela och sina behov ganska bra från början så de inlägg som handlar om att han borde uppgradera den stora dongeln i mitten (002:an) tycker jag är lite märkliga.

Fördelen med att bygga upp ett system där micpreamps och omvandlare är av bra kvalitet är ju att crillemannen kommer att - om han känner för det senare - byta upp sig till andra system men fortfarande kunna använda sina bra micförstärkare och omvandlare. Om man tänker sig en senare uppgradering till Pro Tools HD så går det ju utmärkt att klara sig med det billigare 96-interfacet och gå via AES till och från omvandlarna. Hade han uppgraderat sin 002:a istället så hade han fått en lösning som (spontant) inte känns i samma klass och som är mindre framtidssäker. Jag hade då hellre valt externa omvandlare som från början är bra istället för att lappa ihop något som är "sådär". Allt enligt devisen hellre få men bra kanaler 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var en väldigt underlig tråd, det är alltid bra med olika förslag men sett från min synvinkel verkar trådskaparen ha tänkt igenom det hela och sina behov ganska bra från början så de inlägg som handlar om att han borde uppgradera den stora dongeln i mitten (002:an) tycker jag är lite märkliga.

Fördelen med att bygga upp ett system där micpreamps och omvandlare är av bra kvalitet är ju att crillemannen kommer att - om han känner för det senare - byta upp sig till andra system men fortfarande kunna använda sina bra micförstärkare och omvandlare. Om man tänker sig en senare uppgradering till Pro Tools HD så går det ju utmärkt att klara sig med det billigare 96-interfacet och gå via AES till och från omvandlarna. Hade han uppgraderat sin 002:a istället så hade han fått en lösning som (spontant) inte känns i samma klass och som är mindre framtidssäker. Jag hade då hellre valt externa omvandlare som från början är bra istället för att lappa ihop något som är "sådär". Allt enligt devisen hellre få men bra kanaler 😄

Yes precs så har jag tänkt. Jag kan komma riktigt billigt undan senare om jag ska köra PT HD, då som du skrev kan köra det billiga 96 interfacet genom AES.

Grejerna är beställda btw 😑 De kommer i Januari, då får jag allt posta lite klipp.

Tjo!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...