Jump to content
Annons

Uppgradera till Cubase5. Vill jag det?


robber666

Recommended Posts

Tjena! Vi är ett gäng som delar studio. Tidigare har vi spelat in i studion sen har jag kunnat köra mixen hemma. Nu när vi skulle spela in nyligen hade nån köpt Cubase 5 och installerat på datorn i studion. Funkade bra men i det syftet jag använder Cubase så funkar SX,som det var tidigare i studion och som jag kör hemma, precis lika bra. Finns säkert en bibel med förbättringar men inget som jag för tillfället kommer att orka sätta mig in i. Ja som ni förstår så när jag tog hem låtarna och skulle öppna i SX gick det käpprätt åt pipsvängen så nu till min egentliga fråga: Vill jag köpa 5:an och kommer den att funka på min gamla dator? Har en gammal P4 på 2, någonting GHz och 1 Gb RAM. Vet att jag borde köpa ny dator men jag är lågprioriterad pappa i vår 3-barns familj så risken att jag ens får köpa Cubase 5 är minimal:). Nån som har någon bra ide' eller lösning på problemet får gärna delge det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antar att du försökt öppna ett helt projekt hemma? Gör istället så att ni exporterar alla spår var för sig (i Cubase 5 går det att exportera alla spår separat samtidigt) och sen bränner ni det bara på en skiva och importerar filerna i ett nytt projekt i ditt Cubase SX. Då är det ju bara wave-filer så det funkar i alla DAWzzz. Om ni redan hållt på och mixa och grejer i studion och du vill fortsätta på den mixen så måste du tyvärr börja om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, fick ett problem igår natt när jag skulle in med projekten i min dator. Allting funkade och lät som det skulle men ljudspåren ritades inte upp som de skulle. Det var bara konturerna av vågformen som laddades upp utan innehåll, bara vitt? Är det något simpelt med färginställningar eller? Var trött som en gnu när jag höll på igår men jag fick inte till det vilket som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte riktigt varför alla verkar ha problem med att öppna SX-projekt i Cubase 5?

Jag har aldrig haft ett enda problem med det.

Om SX fungerar bra för dig och du trivs med det så ser jag ingen anledning att uppgradera egentligen.

Finns ju lite goa nyheter som track presets, omflyttning och kopiering av inserts, "intern" sidechain och så vidare...

Redigerat av jp80x0
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju ett och annat klipp jag skulle vilja crossfada så snyggt som möjligt men det blir liiiite svårt när det är en stor vit klump bara:). Gjorde en skärmdump igår som jag inte kommer åt på datorn hemma, är på jobbet nu. Ska försöka slänga in den sen. Bilagor va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte riktigt varför alla verkar ha problem med att öppna SX-projekt i Cubase 5?

Jag har aldrig haft ett enda problem med det.

Har hört andra också som klarat det utan problem. Kan du öppna i SX med inserts och dylikt aktiverade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte riktigt varför alla verkar ha problem med att öppna SX-projekt i Cubase 5?

Jag har aldrig haft ett enda problem med det.

Om SX fungerar bra för dig och du trivs med det så ser jag ingen anledning att uppgradera egentligen.

Finns ju lite goa nyheter som track presets, omflyttning och kopiering av inserts, "intern" sidechain och så vidare...

Hmm, alltså öppna 5-projekt i sx är problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en lista över kompatibilitet mellan versioner:

cubase_compatibility.bmp

In this table you can look up which applications are able to open projects of another. The left column is your used application while the top most row determines from which version your project file comes from.

General notes

•Of course you can also exchange projects between Mac OS X and PC Windows systems.

•Settings of functions or areas of the program which are not available in the used application, will be discarded.

•For exchanging e.g. projects created in Nuendo 4 / Cubase 4 to be loaded into Cubase Studio 4, please note that Cubase 4 uses a new channel EQ which is not available in Cubase Studio 4! The mix of a Cubase 4 project can sound different after being loaded into Cubase Studio 4.

•Please keep in mind that we do not provide downward compatibility officially, e.g. loading a Nuendo 4 or Cubase 4 project into an older program version is at your own risk! The same applies to Sequel 2 projects.

•Loading Cubase projects into Nuendo 4 without the NEK installed is possible. Cubase specific data will be processed but can not be edited though. If its important for you to regularly exchange and edit Cubase projects in Nuendo 4 we recommend to install the Nuendo Expansion Kit.

•Sequel projects can be loaded directly into Nuendo 4, Cubase 4 and Cubase Studio 4. Sequel, respectively its content, have to be installed on the used system. For Nuendo 4 we recommend to have the Nuendo Expansion Kit installed in order to hear the playback of Instrument Tracks contained within Sequel projects.

•As a last tip please save projects, which have been created with an older version of the application, with a new name instead of overwriting it. This way you keep the original file - for any case.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, alltså öppna 5-projekt i sx är problemet.

Det går inte, utan då måste du exportera alla spår i 5:an för att sedan plocka in dem i poolen i ditt SX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte, utan då måste du exportera alla spår i 5:an för att sedan plocka in dem i poolen i ditt SX.

Som jag befarade:(. Bra lista Claes! Varför finns det inte mer av såna och mindre av "jag kör med ___ och det funkar med___fast inte med___ibland___kanske___" 😆 `?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exportera hela längden på spåren, från låtens början till låtens slut, så att du bara ha en enda lång ljudfil per spår. Annars får du problem med att du måste flytta in alla småsnuttar på rätt plats manuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, ursäkta trådkapningen, men går detta i Cubase4 oxå?

-"i Cubase 5 går det att exportera alla spår separat samtidigt"

robc

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, ursäkta trådkapningen, men går detta i Cubase4 oxå?

-"i Cubase 5 går det att exportera alla spår separat samtidigt"

robc

Det gör det... gick i Sx också. Gör det väldigt sällan så jag mins inte nu i huvet hur man gör. Och jag har inte dongeln med mig hem så jag kan kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör det... gick i Sx också.

Nej, den funktionen var en av de efterlängtade nyheterna i C5, som fok hade tjatat om i flera år.

Man har kunnat fixa det med hjälp av makro eller någon lösning med grupper och delinspelningar som Majken här i forumet lyckades komma fram till, men det har aldrig tidigare funnits en färdig funktion i Cubase, som exporterar alla spår i projektet som separata audiospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, den funktionen var en av de efterlängtade nyheterna i C5, som fok hade tjatat om i flera år.

Man har kunnat fixa det med hjälp av makro eller någon lösning med grupper och delinspelningar som Majken här i forumet lyckades komma fram till, men det har aldrig tidigare funnits en färdig funktion i Cubase, som exporterar alla spår i projektet som separata audiospår.

Skumt, jag har gjort det flera gånger när jag spelat in band som någon annan ska mixa. Bounce selection eller något sånt. Men det stämmer nog att det inte finns något i Export-delen. Det har jag också saknat, för jag glömmer alltid hur man gör då jag oftast mixar själv och inte behöver exportera allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan nog skippa att bry dig om att ljudvågorna är vita i 5an. Jag kör 4an, de är vita där med. Vet att de var svarta i SX. Förutsatt att det låter vill säga.

Var en kakbit att ordna till när jag fick sitta i lugn och ro. Preferences i arkiv meny och sedan välja i någon flik hur man vill att vågformerna ska framhävas. Nu är allt frid och fröjd. Är det förresten någon som har koll på hur det blir med pluggar när man byter Cubase version? Ligger dom kvar eller måste man installera dom på nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...