Jump to content
Annons

Vibrator för vocals


Nomy

Recommended Posts

Hejsan!

Lyssnade på Lady gagas nya "bad romance" och insåg hur coolt det låter när man lägger på vibrator på rösten, antingen för att göra en tydligen effekt eller för att få en naturlig svängning på rösten.

Någon som känner till en bra VST för detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😳

Nej - det finns inget sätt att få fram ett vibrato som låter bra, förutom att träna fram det med rösten.

Man kan skapa vibrato exempelvis i Melodyne om man inte har något vibrato på den ursprungliga inspelningen, men det blir inte samma sak som ett naturligt vibrato.

Link to comment
Dela på andra sajter

😳

Nej - det finns inget sätt att få fram ett vibrato som låter bra, förutom att träna fram det med rösten.

Man kan skapa vibrato exempelvis i Melodyne om man inte har något vibrato på den ursprungliga inspelningen, men det blir inte samma sak som ett naturligt vibrato.

Hmm det måste gå på något sätt... man vet ju att dom lägger på sånt på dom stora artisterna... för man vet att dom inte kan sjunga så live..

Iofs så använder dom kanske utrustning som kostar skjortan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog finns det såna plugins allt, jag vet att jag har haft/sett såna effekter. Kommer inte på vart jag såg det dock. Men dom låter syntetiskt och lite för exakt, det låter inte naturligt som Claes sa tidigare.

I Lady Gagas låt så tycker jag det låter som naturligt vibrato. Jag har lättare kontroll på mitt vibrato i studion än live med, inte direkt konstigt? + att man kan göra omtagningar så klart 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm det måste gå på något sätt... man vet ju att dom lägger på sånt på dom stora artisterna... för man vet att dom inte kan sjunga så live..

Iofs så använder dom kanske utrustning som kostar skjortan..

Om de lägger på konstgjort vibrato i efterhand, så använder de med ganska stor sannolikhet Melodyne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de lägger på konstgjort vibrato i efterhand, så använder de med ganska stor sannolikhet Melodyne.

Men om han syftar på live så är väl Melodyne uteslutet? Det måste ju läggas på i realtid, och det har man väl aldrig kunnat göra med Melodyne så vitt jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm det måste gå på något sätt... man vet ju att dom lägger på sånt på dom stora artisterna... för man vet att dom inte kan sjunga så live..

Iofs så använder dom kanske utrustning som kostar skjortan..

Är nog ett naturligt vibrato från fröken GaGa... Men du har nog rätt i att folk ofta tar för givet att vissa typer av artister inte kan sjunga "på riktigt"

http://www.youtube.com/watch?v=8AcWyZ0LY_0

Men kan ju vara kul att veta vad dom använder för utrustning iaf.. 😛 Så här kommer en länk till det, inte Bad Romance, men men alltid nått. 😆

http://www.soundonsound.com/sos/mar09/articles/it_0309.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...