Jump to content
Annons

Schecter C1 FR


Steven Persson

Recommended Posts

Har haft en Schecter C1 FR ett tag nu och jag gillar gitarren, men ær inte helt keen på ljudet jag får ur den. Så jag tænkte e.v byta ut mickarna i den. Just nu sitter det Duncan Desined HB-105 mickar i den.

Ær rætt sugen på DiMarzio mickar, typ en Crunchlab och någon annan.

Dock kostar dessa en slant, och ær det vært det på en gitarr såsom Schecter C1 FR? Kan e.v tænka mig at byta upp mig till en Schecter C1 Hellraiser så småningom. Tror det sitter EMG 81/85 mickar i den som ska vara av lite høgre klass æn Duncan Design mickarna..

Jag spelar in via en Boss GT-10 rætt in i datorn via USB d.v.s ingen førstærkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Schecter C1 Hellraiser är precis den gitarr jag har. Och i replokalen kör jag denna rätt in i en Boss GT-8 in i PA:t med bra resultat. Det var någon tråd här för inte så länge sedan där folk totaldissade EMG-mickarna, vilket jag fattade noll av. I mina öron låter ljudet väldigt tydligt, tight och cleant med dessa mickar. Alla mina spelmissar och dylikt hörs mycket tydligare, så det utvecklar mig som gitarrist. 🙁

Utöver det kan nämnas att Hellraiser är en väldigt stabil gitarr med mycket tyngd och känsla i. Lite tjockare hals än på typ shredder-gitarrer från Ibanez, men det tycker jag känns skönare, jag vill ha lite motstånd när jag spelar. Men detta är förstås mina personliga preferenser. Vet inte var du bor men på JAM i Stockholm har dom många Schecter-gitarrer, ta dig dit och provspela en.

En intressant sak värt att nämna - genom att dra upp volymkontrollen (alltså inte vrida volymen uppåt - dra ut den så att säga) så avaktiverar du den ena av mickarna i humbuckerna, och får då nån slags single coil-liknande effekt som är intressant att leka med. Lite mera variation i en gitarr som annars inte är jättemångsidig. 🙂

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Var och testlirade en Hellraiser C1 häromdagen..kul sak! Men kostar den del pengar och köp av en sådan är inte riktigt aktuellt än..om någon gång rent utav. Så jag kanske byter mickar i min C1 FR istället. Hur funkar det? Är det nå slags standard mått på mickar? Skulle DiMarzio mickar funka i min C1 FR?

Jag kan spela på elgitarrer, men är resten är relativt okänt territorium för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja duncan designed micarna är inte de allra roligaste. De funkar men om du beställer från t ex Thomann så kommer du billigare undan. I stort sett alla humbuckers brukar passa på samtliga guror. De enda jag vet som är lite större är EMG. Jo vissa hatar dem micarna medan andra älskar dem. Om du gillar dem så är det skitsamma om andra inte gör det. Bara du själv blir nöjd. Dock så tycker jag de är allra sämst om man linar guran med ampsims jämfört med riktig stärkare eller åtminstone en GT som du kör med. Som sagt var Thomann har bra priser och ett bra micsett för en billig peng är de här: http://www.thomann.de/se/seymour_duncan_ss...d_humbucker.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe verkar inte direkt så...och jag kan inte få ett vettigt distljud ur gurkan som det är nu t.ex om jag ska spela riff. Att spela solon funkar bra dock. Det är alltså i det lägre nivåerna min gitarr låter skunk.

Har testat patcher från folk som får riktigt fint ljud ur sina gitarrer (med Boss GT-10:an USB-kopplad utan stärkare) och med min gitarr låter det för illa helt enkelt. Kan posta ett exempel i morgon så får ni höra.

Mitt distljud blir väldigt grötigt och väldigt fuzzigt och fizzigt, detta även fast jag, som sagt, använder patcher som låter bra på andra personers gitarrer. Dock tycker jag det är lite märkligt att jag får min gitarr att låta så illa...för här låter den ju riktigt bra....eller gör Marshall-prylarna verkligen så mycket för soundet....?

Jag får liksom inte den där "tightheten" i soundet som t.ex i den här videon.

Eller...kan det vara nått fel på min GT-10 rentav....? Skulle dock inte tro det, för alla clean patcher låter riktigt bra..

Mina frågor och funderingar är många..och jag börjar nog snart faktiskt må illa av det här. *suck*

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det är knappast något fel på din GT eller gura. och om du har för mycket dist på blir det också grötigt. Som sagt var helt okej micar på din gura. Inga som man hoppar jämfota i glädje av men de är helt okej och har spelat och testat allt från ESP Eclipse till Schecterguror med SD- designed och det går få tillräckligt bra ljud med den senare i en GT. Men det allra bästa är självklart att skruva sig fram till sitt eget sound som man är helnöjd med. Det är trots allt allra viktigast att man lär sig behärska det. Som sagt var även med en gura med mediokra micar går det att få fram tillräckligt bra ljud.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Næe, sant, men jag har provat med att dra ner på gain och drive och æven skippat Overdrive/Distortion helt och jag får fortfarande ett ofokuserat och grøtigt ljud. Och drar jag ner på gainen och disten, så får jag inte det dær "chug"-ljudet nær jag dæmpar strængarna lite och vænder man på det så kan jag inte, før att ta ett exempel, spela ett sådant riff som kommer efter introt på Dream Theaters Overture 1928 utan att allt bara flyter ihop och blir sørja.

Har testat att skruva sjælv också i GT-10:an med olika førstærkare, gain och dist-nivå, med dock mindre lyckat resultat.

Ær på jobbet nu, men slænger upp ett klipp senare i afton.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Okej gör det. Men du måste tänka på att när man spelar in så har man inte så mycket dist som man lätt kan tro. För mycket dist grötar bara ihop. Och sen är allt dubbat också. Minst ett par gånger per sida. Chuggaljudet får du som sagt var inte fram med en massa vråldist utan med mindre som även blir tyngre. Mycket av disten idag på plattor är ju även komprimerat. Och om du skulle sola dessa ljud så skulle du höra att de inte alltid låter så roliga solo men i en mix låter de grymma. Basen gör en hel del till ljudet. Och botten på gurorna skär man bort och låter basen ta hand om. Du har säkert minst ett par låtar där du bara hör en sida, höger eller vänster, solo i början av en låt eller så. Leta fram och klipp in den biten i din DAW och jämför. Och du hör även med såna låtar att den ena sidan är djupare och mörkare och den andra sidan är ljusare och med mer mellanregister. Och inte att förglömma ha tjockare strängar för tyngre ljud. Vad kör du med nu?

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm okej, intressant läsning, tackar för den!

MEN.......jag märkte en sak nu som jag inte reflekterat över. När jag jag spelade lite på gitarren utan förstärkning på, så märkte jag att det strängarna slår i bandstavarna lite på vissa band..och det kan ju bidra till problemet med att "Overture 1928" riffet låter vattenkaraff på min gitarr. Var ju också ett bra tag sen jag bytte strängar...

Anyway, här kommer en liten inspelning jag slängde ihop snabbt..både utan trummor och med..om det är till nån nytta....Azzopardi

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Var väl inget fel på det ljudet. Men angående strängrassel, kolla att strängarna inte är allt för lågt ned. Kanske behöver höja stallet bara lite grand. Annars kolla om halsen är allt för rak. Lite böj ska det vara. Om det inte är det kan det vara vissa band som är för höga och behöver knackas ned lätt. Men om det är så att det är lätt strängrassel som inte påverkar alls när du kör genom din GT-10 så är det inget att bekymra sig för. Men kolla med rent ljud genom den. Lättare att upptäcka än med en massa dist. Eller om det helt enkelt bara är gamla strängar.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte bytt strængar på flera månader, och jag lirar næstan varje dag, så jag tror faktiskt slitna strængar ær problemet, det rasslar lite i dom på vissa band, och det gør det på min ack-gura också nær strængaran gjort sitt dær.

Men ska ta och kika på de tips du gav mig! Tack før de!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...