Jump to content
Annons

Göra intrument fetare?


moody

Recommended Posts

Hejsan alla glada!

Sitter och håller på att mixa en låt, dock så stöter jag på lite problem.

Jag tycker inte att mina instrument i mixen tar tillräckligt med plats, samt saknar "isolerad definition" eller hur man ska förklara saken.

Jag vill helt enkelt att varige instrument ska låte stort och fett, men får inte riktigt till det..

Det jag har gjort i nuläget är att jag kopplat min DAW till min 24 kannals hårdvarumixer. I DAW'en så har jag använt mig av hi/low-passfilter på varige spår för att ta bort onödiga frekvenser. Hur försöker nu att få till så att varige instrument ska höras och ha sitt egna utrymme i mixen.

Finns det några basic tips som kanske skulle kunna ge mig en knuff i rätt riktning? eller någon artikel/bok att läsa om hur man isolerar och fetar till ljus för att ta mera plats i mixen.

alla seriösa tips är välkomna

Ha det bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj, vilken svår fråga.. Det finns inga direkta genvägar så vitt jag vet..

Alla instrument/ljud låter ju olika i förhållande till varandra.

Det finns visserligen lite grundregler, så som frekvensomfång för olika typer av ljud och liknande,

inte enbart med Hi/Low-passfiltrering utan vilka frekvenser man ska förstärka för att ljudet ska få

mer tydlighet, luft, skärpa och så vidare.

Sen är det viktigt att lära sig arbeta med kompressor på rätt sätt. Att sidechaina är ett vedertaget knep

inom mixning för att separera bas och trumkaggen som ofta slåss om samma frekvenser.

Att det sen blivit vanligt att över-ducka ljuden för den här riktigt pumpande effekten ska ses mer som en

effekt på samma vis som allt vart dränkt i reverb på 80-talet.

Panorering är också en bra sak att lära sig använda på rätt sätt. Ligger ett ljud/instument lite till höger i ljudbilden

och ett liknande instrument/ljud lite till vänster så kompletterar de varandra istället för att slåss om samma plats.

Vanligvis brukar man ha kicken (baskaggen) och basen i mitten, jag brukar dessutom lägga en mono-effekt för att

se till att allt under 300-400 hz hamnar enbart i mitten, basiga ljud tar mycket plats, så genom att enbart ha det

i mitten får jag mer plats för diskantrika ljud på kanterna.

Reverb kan användas för att flytta ljud (förslagsvis stråkar/pads) lite till bakgrunden, vilket kan vara bra för en

bredare ljudbild. Använder man för mycket på ett leadljud till exempel så blir det lätt grötigt och rörigt istället.

Som jag skrev inledningsvis så finns det inga riktiga genvägar, man får testa sig fram och sakta men

säkert så lär man sig vad som låter bra och vad som låter mindre bra.

Det kanske vart lite rörigt inlägg men fråga om det är nåt du undrar över.

/ Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det framgår inte vad för sorts musik du gör. Men gitarrer brukar dubbas för att få till det fetare. Syntljud brukar mycket ofta vara ett flertal olika ljud blandade för att få fram ett visst ljud. Inte ovanligt med 10-20 olika ljud. Men kom ihåg att inte alla ljud i en mix bör vara feta. Blir lätt tårta på tårta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla instrument har "sina" frekvenser beroende på var i tonregistret de ligger men man kan ju alltid "feta till" med att lägga till attiraljer. Det som händer när alla instrument fläskas på är att det kan låta grötigt. Mr Hellpig länkade i nån annan tråd till en bra karta över var olika instrument brukar ligga i fetma. Kolla om det ger vishet annars får nån annan ge tips:

http://s36.photobucket.com/albums/e45/Hell...1680-1050-1.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill helt enkelt att varige instrument ska låte stort och fett

Där försvårar du för dig. När du siktar på att varje instrument ska låta fett, så blir mixen antingen spretig eller grötig.

En schysst instrumentering med "lagom rätt" sound hos varje instrument gör att det låter stort och fett när de lirar tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Finns det några basic tips som kanske skulle kunna ge mig en knuff i rätt riktning?

bara en egentligen i nuläget

att försöka göra allt fett kommer bara resultera i att inget låter fett

fett är bara fett i förhållande till tunt

utan nåt tunt att jämföra med kommer fett inte till sin rätt

blanda

använd kontraster

så kommer det mindre tunna framstå som fett

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gjort tvärtom mot vad de flesta anser är bra, jag skulle testa att helt ta bort några pålägg. Då får de kvarvarande instrumenten mer space att häva sig på.

Effekter är väl till för att få mer space att häva sig på? Delay tex...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vi vet redan att du Nilsson tycker att dubba är bara skit. 😉 Men nu var det frågan om feta till.

Har man många instrument/kanaler inspelade går det inte att få alla feta och hävande. Har inget med att dubba å göra.

Man får väl välja ut några grejer som man vill ska vara fetton. Jag föreslår trummorna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att mina instrument i mixen tar tillräckligt med plats, samt saknar "isolerad definition" eller hur man ska förklara saken.

Jag vill helt enkelt att varige instrument ska låte stort och fett, men får inte riktigt till det..

Finns det några basic tips som kanske skulle kunna ge mig en knuff i rätt riktning? eller någon artikel/bok att läsa om hur man isolerar och fetar till ljus för att ta mera plats i mixen.

alla seriösa tips är välkomna

Ha det bäst!

Allt i en mix kan inte vara stort, du måste skapa en illusion av att dom är stora, dvs göra vissa saker ännu mindre. Sitter du och varje kanal stor och fet kommer det bli pannkaka i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Har man många instrument/kanaler inspelade går det inte att få alla feta och hävande. Har inget med att dubba å göra.

Man får väl välja ut några grejer som man vill ska vara fetton. Jag föreslår trummorna. 😉

Självklart ska inte allt vara fett. Det skrev jag ovanför också. Feta trummor är aldrig fel 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan alla glada!

Sitter och håller på att mixa en låt, dock så stöter jag på lite problem.

Jag tycker inte att mina instrument i mixen tar tillräckligt med plats, samt saknar "isolerad definition" eller hur man ska förklara saken.

Jag vill helt enkelt att varige instrument ska låte stort och fett, men får inte riktigt till det..

Det jag har gjort i nuläget är att jag kopplat min DAW till min 24 kannals hårdvarumixer. I DAW'en så har jag använt mig av hi/low-passfilter på varige spår för att ta bort onödiga frekvenser. Hur försöker nu att få till så att varige instrument ska höras och ha sitt egna utrymme i mixen.

Finns det några basic tips som kanske skulle kunna ge mig en knuff i rätt riktning? eller någon artikel/bok att läsa om hur man isolerar och fetar till ljus för att ta mera plats i mixen.

alla seriösa tips är välkomna

Ha det bäst!

Tjena,

Låter lite som om du inte har mixen under kontroll. Hur ligger det till med dbfs ? Det där med att "feta" till ett

spår brukar inte vara så svårt om spåret/inspelningen är korrekt från början. Vilken DAW använder du ? Hi/low

pass filter kan vara nyckfullt. Lite som att man krymper utrymmet för frekvenser som man i först tror inte används

av intrumentet som gör att utrymmet blir begränsat efteråt. Typ dithering.

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter som en ordinär synthbas brukar låta direkt ur synthen

hade du inte sagt nåt hade jag liksom inte känt "wow va fett det blev"

men det var kanske inte tanken heller

Min synth har ingen chorus eller något sånt, bara en delay och reverb. Den låter väldigt tort om man inte lägger på sånt i efterhand.

Tanken var att den skulle fylla in bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...