Dingbats Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Jag tycker inte om när man skriver "litet" när man menar "lite".
Gote Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Det här är de skrivregler vi har på kontoret: 1. Använd aldrig allitterationer. 2. Använd aldrig utländska låneord när det finns en adekvat inhemsk terminologi att tillgå. Låneord är inte à propos. 3. Anmärkningar inom parentes är onödiga (även om de är relevanta). 4. Man ska aldrig generalisera. 5. Uteslut citat. Som Ralph Waldo Emerson sade: "Jag hatar citat. Berätta för mig det du vet." 6. Jämförelser är lika olämpliga att använda som klichéer. 7. Var inte omständig; använd aldrig fler ord än nödvändigt - det är överflödigt, och risken är att du bara tröttar ut läsarna och får dem att tappa koncentration och intresse så att ditt budskap riskerar att gå förlorat i en aldrig sinande ström av ord som kanske i och för sig låter bra och vederhäftiga, men som inte har så stor betydelse i sammanhanget och kanske inte heller tillför så mycket i sak till det du egentligen vill uttrycka. 8. Var mer eller mindre exakt i formuleringarna. 9. Ettordsmeningar? Undvikes! 10. Analogier i skrivandet är som fjädrar på en orm. 11. Passivformer bör undvikas. 12. Vem behöver retoriska frågor? 13. Överdrifter är miljoner gånger värre än understatements. Lagom är bäst, heter det, men se upp så att du inte blir alltför måttfull. 14. kom ihåg att alltid börja alla meningar med stor bokstav och avsluta med punkt 15. Och börja aldrig en mening med konjunktion. 16. Om du läser igenom det du skrivit kan du vid omläsningen kanske hitta en del upprepningar som kan undvikas genom omläsning och redigering. 17. Överdriv inte användandet av utropstecken!!! 18. Placera syftningar så nära som möjligt, särskilt i långa meningar med bisatser på tio ord eller kanske ännu fler, sitt huvudord. 19. Försök få tummen ur vagnen och sluta använda blandade metaforer. 20. Stor vikt ska alltid tas till ett korrekt val av ord och formuleringar. 21. Undvik trendiga ord och uttryck även om de låter häftiga. 22. Undvik förkortningar osv. 23. Uttryck inte uppmaningar i negativ form. 24. Glöm inte att aldrig använda dubbla negationer. 25. Sky klichéer som pesten; de är bara gammal skåpmat som passar bäst av att förpassas till historiens skräphög.
Gote Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Jag har en kollega (som alltså jobbar som skribent) som inte kan skilja på "de" och "dem". 😠
Dingbats Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 21. Undvik trendiga ord och uttryck även om de låter häftiga. Den här känns lite misslyckad. Vad är det häftiga ordet här? "Häftig"?
Micke H Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Det här är de skrivregler vi har på kontoret: 1. Använd aldrig allitterationer. 2. Använd aldrig utländska låneord när det finns en adekvat inhemsk terminologi att tillgå. Låneord är inte à propos. 3. Anmärkningar inom parentes är onödiga (även om de är relevanta). 4. Man ska aldrig generalisera. 5. Uteslut citat. Som Ralph Waldo Emerson sade: "Jag hatar citat. Berätta för mig det du vet." 6. Jämförelser är lika olämpliga att använda som klichéer. 7. Var inte omständig; använd aldrig fler ord än nödvändigt - det är överflödigt, och risken är att du bara tröttar ut läsarna och får dem att tappa koncentration och intresse så att ditt budskap riskerar att gå förlorat i en aldrig sinande ström av ord som kanske i och för sig låter bra och vederhäftiga, men som inte har så stor betydelse i sammanhanget och kanske inte heller tillför så mycket i sak till det du egentligen vill uttrycka. 8. Var mer eller mindre exakt i formuleringarna. 9. Ettordsmeningar? Undvikes! 10. Analogier i skrivandet är som fjädrar på en orm. 11. Passivformer bör undvikas. 12. Vem behöver retoriska frågor? 13. Överdrifter är miljoner gånger värre än understatements. Lagom är bäst, heter det, men se upp så att du inte blir alltför måttfull. 14. kom ihåg att alltid börja alla meningar med stor bokstav och avsluta med punkt 15. Och börja aldrig en mening med konjunktion. 16. Om du läser igenom det du skrivit kan du vid omläsningen kanske hitta en del upprepningar som kan undvikas genom omläsning och redigering. 17. Överdriv inte användandet av utropstecken!!! 18. Placera syftningar så nära som möjligt, särskilt i långa meningar med bisatser på tio ord eller kanske ännu fler, sitt huvudord. 19. Försök få tummen ur vagnen och sluta använda blandade metaforer. 20. Stor vikt ska alltid tas till ett korrekt val av ord och formuleringar. 21. Undvik trendiga ord och uttryck även om de låter häftiga. 22. Undvik förkortningar osv. 23. Uttryck inte uppmaningar i negativ form. 24. Glöm inte att aldrig använda dubbla negationer. 25. Sky klichéer som pesten; de är bara gammal skåpmat som passar bäst av att förpassas till historiens skräphög. 😠
Dingbats Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Jag har en kollega (som alltså jobbar som skribent) som inte kan skilja på "de" och "dem". 😠 de e så jobbigt när dem gör så!!!
Dingbats Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 "dommadära" som en klasskamrat i 3:an sa. "Doms" sa mni bästa kompis, och skrev.
Dingbats Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 "Doms" sa mni bästa kompis, och skrev. En liten sökning på det så kom jag på att det faktiskt är det enda rätta i vissa sammanhang. "Så vi drog till en av doms lägenhet och pratade en massa" jmf med "Så vi drog till en av deras lägenhet och pratade en massa". Det sista är ju rent av fel.
SadamJR Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 I en bok vi använde för högläsning i skolan idag stod det paketer.
Gote Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Jag älska´ en kvinna Hon var mitt allt Hon var mitt socker Hon var mitt salt Hon var min glädje Hon var min tröst Jag hitta´ en annan med större bröst 😠
Pico Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Nej, happy trolling med er. Jag drar hem! 😮 Ahapp, herrå dårå! 😄
Fidden Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 spenderade över 40000 coins på irmas potion så att jag fick gå flera gånger idag. Tror jag levlade upp totalt 6-7 ggr med de tre dinosarna i gruppen.
Per_a_55 Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Åhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, Vicken jävla dag! Men är man i S-H så får man ta skiten. Nu ska jag i varje fall checka in på hotellet och gå ut och ta några bärs!
SadamJR Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 spenderade över 40000 coins på irmas potion så att jag fick gå flera gånger idag. Tror jag levlade upp totalt 6-7 ggr med de tre dinosarna i gruppen. Om du säjer det så.
Soxic Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Jag har en kollega (som alltså jobbar som skribent) som inte kan skilja på "de" och "dem". 😮 Nähä! Du måste berätta mer! 😄
Emulator Postat 1 december 2009 Trådstartare Postat 1 december 2009 En liten sökning på det så kom jag på att det faktiskt är det enda rätta i vissa sammanhang. "Så vi drog till en av doms lägenhet och pratade en massa" jmf med "Så vi drog till en av deras lägenhet och pratade en massa". Det sista är ju rent av fel. Man säger kanske "...en av deras lägenheter..." utan att implicera att de har gemensamt ägande på samtliga lägenheter. För, de äger ju flera lägenheter ihop, öh, fast var o en. men som kollektig äger de ju fler lägenheter. Om bara en person äger en lägenhet blir det värre. "Vi drog till en lägenhet som en av dem ägde/besatt/hade under hot förvärvat". Annars skulle man väl kunna säga "vi drgo till en av personernas lägenhet" ? och, stava "drog" rätt.
Dingbats Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Man säger kanske "...en av deras lägenheter..." utan att implicera att de har gemensamt ägande på samtliga lägenheter. För, de äger ju flera lägenheter ihop, öh, fast var o en. men som kollektig äger de ju fler lägenheter. Om de äger ett gäng lägenheter tillsammans är det ju "en av deras" som är det enda rätta. Om bara en person äger en lägenhet blir det värre. "Vi drog till en lägenhet som en av dem ägde/besatt/hade under hot förvärvat". "Vi drog till en av dems lägenhet". Där "-s" sitter på hela "en av dem", inte på "dem". Precis som "hon som satt bredvid migs lägenhet".
slejnard Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Lyssna på dr Loops nya låt. Grymt bra! 😑(litet inhopp av slej)
Neosus Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Här kan ni se vars Pia J:s mormor bodde.. På min hemort 😑
drloop (oregistrerad) Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Muhaha! Nu är jag här... skall jag också ha en julavatar?
Recommended Posts