Jump to content
Annons

Köpa begagnat


PĂ„sen

Recommended Posts

Titeln och beskrivningen sÀger; vad ska man tÀnka pÄ nÀr man ska köpa en begagnad dator?

RÀcker det att kolla att den fungerar och gÄ in pÄ enhetshanteraren och kolla vad som sitter i burken?

Hur undviker man att köpa slitna hÄrddiskar?

NÄt annat man ska tÀnka pÄ?

Har mÀrkt att det Àr vÀldigt mÄnga pÄ begagnade marknaden som tar rövarpriser för sina datorer, de fattar inte att de Àr mindre vÀrda nu Àn nÀr de köpte dem för 10 Är sedan!

Det Ă€r vĂ€l som vanligt med begagnade prylar; man kan göra guld-fynd och man kan bli riktigt blĂ„st, sĂ„ lite tips vore fint! 😉

EDIT: Ska ha den som musikdator alltsĂ„! 😄

Redigerat av PĂ„sen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Palm (oregistrerad)

Hej, skulle vÀl nÀstan rÄda att köpa nytt.. du fÄr en skaplig Dell (t.ex.) för en 5-6000 i dagslÀget, platt skÀrm o allting inklusive support och garanti. LÀgg till en tusenlapp eller tvÄ för ett ljudkort sÄ Àr du dÀr. Precis som du sÀger sÄ försöker folk krÀnga av sina avdankade burkar för rövarpriser, vill du ge dig pÄ det spÄret sÄ satsa pÄ en 2GHz:are minst, med 512 eller 1024 RAM. Max 2-3000 om grejerna Àr i gott skick inklusive OS och allt annat inklusive media och licenser.

Lycka till..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Det man ska tÀnka pÄ nÀr man köper begagnade datorer Àr att inte köpa begagnade datorer.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HĂ„ller ocksĂ„ med ovanstĂ„ende hĂ€r. Kolla upp utförsĂ€ljningar av utgĂ„ende artiklar istĂ€llet hos de stora Ă„terförsĂ€ljarna av dataprylar. DĂ„ kan du skrapa ihop en trevlig maskin för en billig peng med enbart prylar som du sjĂ€lv valt. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för svaren!

Ja, det blir nog en ny burk om jag inte köper av nÄgon bekant som man kan lita pÄ.

BÀsta fynden nÀr man köper nytt dÄ?

Jag har kollat pÄ en paket som man bygger ihop sjÀlv pÄ komplett, det kostar ungefÀr 2549 kr. Det enda jag kan se saknas pÄ den (till att börja med) Àr lite mer RAM-minne. Vad sÀger ni?

Komplett-datorn

EDIT: Har ju redan skÀrm och allt det dÀr...

Redigerat av PĂ„sen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du ska köpa begagnat sÄ finns det bara ett sÀtt. Leta tills du hittar ett riktigt kap, för det finns extremt mÄnga annonser. Köp, och sÄ om nÄgot visar sig vara dÄligt sÄ har du rÄd att slÀnga den delen och köpa den ny.

Datorer faller helt sjukt i vÀrde, sÄ oavsett hur billig en "skaplig dell" Àr sÄ fÄr du en dubbelt sÄ bra dator för samma pengar om du köper begagnat. Leta runt en massa efter riktiga super-annonser, dyker ingen upp och du tröttnar sÄ köp nytt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Palm (oregistrerad)

Mja, skÀlet till att datorer faller sjukt i vÀrde Àr vÀl i första hand att nyare burkar Àr sjukt mycket bÀttre till sjukt mycket lÀgre pris... rent krasst Àr ju det som rÀknas (förutom kringutrustning) CPU och minne. Att hitta en dubbelt sÄ bra beggad dator som en ny "standard"-modell Àr omöjligt helt enkelt dÀrför att det kommer att ta ett par Är innan den hÄrdvaran finns pÄ marknaden.

DÀrmed inte sagt att det Àr kört att hitta en OK musikdator pÄ secondhand-marknaden, men dÄ Àr det sannolikt andra faktorer Àn rÄprestandan som kan motivera ett köp. (Bra skÀrm, uppgraderingsmöjligheter, bra ljudkort m.m.)

Macar tenderar iofs. att ha en annan livscykel av nÄgon anledning..

Trist ocksÄ att losa garantier och support - eftersom jag Àr i branschen (dock mÄnga Är sedan jag tillbringade dagarna med att skruva PC) sÄ tenderar vÀnner och bekanta komma dragandes med begagnade burkar som de vill ha tillfixade, och det Àr ALLTID strul med "smuts" frÄn tidigare Àgare, vrÄnga drivrutiner, taskig kompatibilitet och annat otyg som tar timmar att reda ut, samt att originaldiskar och licenser för det mesta Àr vÀck nÀr man vill blÄsa om burken..

Tycker

/Palm

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BÀsta fynden nÀr man köper nytt dÄ?

Jag har kollat pÄ en paket som man bygger ihop sjÀlv pÄ komplett, det kostar ungefÀr 2549 kr. Det enda jag kan se saknas pÄ den (till att börja med) Àr lite mer RAM-minne. Vad sÀger ni?

Komplett-datorn

EDIT: Har ju redan skÀrm och allt det dÀr...

Jag tycker att det verkar rÀtt ok för det priset. Finns sÀkert de som kommer att invÀnda. De saker utöver minnet som jag tycker man kunde anmÀrka pÄ Àr:

Liten HD. 40Gb fylls snabbare Ă€n vad man önskar 😉 Speciellt om man som jag anvĂ€nder datorn till annat Ă€n musik ocksĂ„.

Inbyggt grafikkort. Ödslar mig veterligen bĂ„de processorkraft och minne, vilket Ă€r nĂ„got som behövs till annat, musik tex. Det finns grafikkort för 600-1000kr med 128Mb, vilket borde rĂ€cka till det mesta.

Stör mig lite öht pĂ„ datorlösningar med inbyggd grafik och ljud etc. dĂ„ jag Ă€ndĂ„ antagligen mĂ„ste skaffa andra prylar dĂ„ dessa (inbyggda) inte rĂ€cker till. Fast det Ă€r vĂ€l dĂ€rför det Ă€r billigare. 😉

HĂ„kan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mja, skÀlet till att datorer faller sjukt i vÀrde Àr vÀl i första hand att nyare burkar Àr sjukt mycket bÀttre till sjukt mycket lÀgre pris...

Du svamlar ju!

Ett t.ex. grafikkort som idag Àr det bÀsta som finns och kostar runt 5000:- idag, kommer om nÄgra mÄnader kosta nÀrmare 2000:-, och dÄ finns det ett annat kort som kostar 5000:- istÀllet. Det nya kortet Àr absolut inte 5/2 = 2.5 gÄnger bÀttre Àn det tvÄ mÄnader gamla kortet.

TÀnk dig en jÀttebrant kurva som planar av och blir stabil. JÀvligt idiotiskt att stÀlla sig pÄ toppen av branten och köpa det dyraste nÀr man bara nÄgra mÄnader senare kan fÄ samma saker för hÀlften sÄ mycket pengar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

InstÀmmer med pjotor: skippa Celeron och vÀlj en riktigt P4 i stÀllet.

40GB Àr definitivt för liten hÄrddisk. Dessutom vill du ha tvÄ hÄrddiskar; en för system och program - och en för audio (Ätminstone om du spelar in mycket audio...). Det Àr extremt liten prisskillnad (kanske 300:- pÄ sin höjd) mellan en 40GB och en 120GB-disk. Se ocksÄ till att det blir en Seagate, sÄ att det blir en vettig ljudnivÄ frÄn den...

Jag skulle absolut inte sÀtta mindre Àn 512MB RAM - men Ànnu hellre 1GB RAM i en musikburk.

SIS-chipset har aldrig varit vidare kul... NÀr det gÀller musikburkar, Àr det betydligt sÀkrare med Intel chipset - och numera Àven VIA.

Glömde kommentera detta: Inbyggt grafikkort Àr, som HÄkan nÀmnde, förkastligt! Jag har t o m för mig att de ofta inte ligger pÄ AGP-bussen, utan stjÀl kraft frÄn PCI, dÀr du behöver krÀm till ljudkortet...

Ta ett Matrox G550 DH, sĂ„ slipper du en flĂ€kt som vĂ€snas och du fĂ„r ett vĂ€lbeprövat musiker-grafikkort. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Palm (oregistrerad)
Ett t.ex. grafikkort som idag Àr det bÀsta som finns och kostar runt 5000:- idag, kommer om nÄgra mÄnader kosta nÀrmare 2000:-, och dÄ finns det ett annat kort som kostar 5000:- istÀllet. Det nya kortet Àr absolut inte 5/2 = 2.5 gÄnger bÀttre Àn det tvÄ mÄnader gamla kortet.

Ground control to Major Tom.. hallÄ, vem svamlar?? Pratar vi speldatorer nu sÄ Àr vi nog pÄ fel forum.. Menar du att en dator med dubbelt sÄ bra grafikkort Àr en dubbelt sÄ bra musikdator??

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för alla svar och tips. En nackdel med att frÄga er bÀttre vetande Àr att min dröm om att kunna göra nÄgot med en normal och billig dator krossas nÀr ni skenar ivÀg och skriver om superdatorbyggen, haha :rolleyes:

Jag har en hÄrddisk sedan en tidigare dator, kanske kan köra med den ocksÄ tills jag har rÄd med en bÀttre.

Det blir nog större hÄrddisk.

Jag hade tÀnkt anvÀnda datorn enbart till musik och frÀmst audio. Ett maya 44 mk som ljudkort.

Hur mycket kan grafiken stjĂ€la frĂ„n musiken om jag gör en sĂ„n dĂ€r "optimering för musikdator" som finns beskrivet i guider pĂ„ internet? Är det sĂ„ farligt egentligen?

Varför Àr celeron sÀmre? Och AMD, vad Àr det för nÄgot?

Tack Ă€nnu en gĂ„ng 😛

EDIT: stavfel

Redigerat av PĂ„sen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ett hyffsat bra begagnat grafikkort kan du sÀkert fÄ av en datorintresserad kompis för en pizza. Köp billigaste DVD-brÀnnaren, typ 500 spÀnn. 1024MB minne. >=120gig hÄrdddisk. Köp absolut ingen programvara till (förutom OS kanske).

Köp CPU+moderkort för 2000:-

Köp en vanlig CRT-skÀrm 19" för 1500:- eller leta reda pÄ nÄn billig begagnad för halva priset, eller gÄ till grovsoprummet pÄ nÀrmaste studentbostadshus och hÀmta en sleten 17".

Chassi likasÄ. Nytt c:a 300:- (Men jag rekommenderar verkligen Antec Sonata för 1100:- sÄ blir det lite tystare och kallare)

Ljudkort, bestÀm sjÀlv. Kanske Maudio Audiophile för 995:-

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför Àr celeron sÀmre? Och AMD, vad Àr det för nÄgot?

HallÄ.

Jag har för mig att Celeron Àr sÀmre pÄ flyttalsberÀkningar, detsamma gÀllde Àven AMD förr i tiden, idag vet jag inte, det sÀgs att de blivit mycket bÀttre?

Lycka till med bygget!

Âź

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Palm (oregistrerad)

Celeron Ă€r en budgetvariant med lĂ€gre L2-cache Ă€n en P4, och körs oftast med lĂ€gre busshastighet.. med andra ord Ă€r en Celeron segare Ă€n en Pentium 4 med samma processorhastighet. Musikproduktion ÄTER processorer till frukost sĂ„ dĂ€r Ă€r det dumt att snĂ„la.. 😛

AMD Àr en konkurrent till Intels Pentiumprocessorer som ligger en aning lÀgre i pris. AMD Athlon Àr vÀl den som Àr att jÀmföra med Pentium 4, vet att nÄgon knotat över kompatibilitetsaspekter, men har ocksÄ för mig att Steinberg haft nÄgot samarbete eller nÄgon kampanj för Cubase tillsammans med AMD..? Skulle sjÀlv inte oroa mig, men nÄgon annan kanske har andra synpunkter / erfarenheter??

/Hej

Redigerat av Palm
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har hört att amds processorer ska vara bÀttre Àn pentium...

Det dÀr Àr en strid som Àr nÀstan lika gammal som frÄgan om vad som kom först . Hönan eller Àgget?

För övrigt sÄ tror jag inte du kommer mycket billigare undan Àn detta om du vill ha nÄgon som funkar oki.

Datorsystem enligt nedan

SYSTEM

I Lager

Black Thunder Miditower Black/Silver 300W ATX

CASA06BL

I Lager 1 st Ord.pris

627.00 Webpris

595.00

Gigabyte GA-8IPE1000G i865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA GB-LAN Audio Socket478 ATX

GIG8IPE1000G

PÄ vÀg 1 st Ord.pris

736.00 Webpris

699.00

Intel Pentium 4 Prescott 2.4GHz 1Mb 533MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket478

P4S478P533-24R

I Lager 1 st Ord.pris

1258.00 Webpris

1195.00

Kingston KHX3200UL/512 HyperX 512Mb DDR PC3200 400MHZ CL2

512DDRK400C2

PÄ vÀg 1 st Ord.pris

1052.00 Webpris

999.00

Maxtor DiamondMax Plus8 6E040L0 40Gb 7200rpm 2Mb UDMA133 Fluid IDE

MAXDMO840FD

I Lager 2 st Ord.pris

420.00 Webpris

399.00

NEC ND-3500 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 4X DVD+RW 16X DVD-R 4X DVD-RW 48X CDR 24X CDRW bulk Black IDE

NECND3500BL

I Lager 1 st Ord.pris

627.00 Webpris

595.00

Asus Radeon 7000 64Mb DDR TV-out RETAIL AGP

ASRAD7000SE-64

Typ 5000kr pÄ datorbutiken.com

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmmm!

StÀller mig starkt tveksam till Dell datorn

"VÀnligen uppmÀrksamma att Dimension 2400 inte har AGP-port."

Citat frÄn Dells hemsida.

Skulle nog vÀlja komplett-paketet eller nÄgot annat liknande i stÀllet. Iaf om du redan har skÀrm etc.

Nu spelar jag spel utöver musikknÄpandet sÄ mina Äsikter Àr nog lite fÀrgade :rolleyes:

Har man dessutom tre barn sĂ„... 😆

Nu Àr nog inte kraven pÄ grafiken lika höga i en musikapplikation som i ett spel, speciellt om det Àr 3D. Separata grafikkort har egen processor och eget minne som hjÀlper till att göra berÀkningar och skyffla grafik, sÄ att processorn kan Àgna mer tid Ät andra saker musik tex.

HĂ„kan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, köp för guds skull inte denna Dell-dator!!!!!!!!!!

Du MÅSTE ha MINST 512mb minne!! Allt under detta Ă€r ett STORT misslyckande!

Grafikkort behöver du i princip inte ha NÅGRA Krav pĂ„ om du inte vill kunna spela nĂ„got spel pĂ„ den.......ta det absolut billigaste du hittar.....hittar du nĂ„got gammal Matrox millenium 32mb sĂ„ köp det...stabila som fan...och BILLIGA!!

HÄrddisk.....normalt sÀger man att man bör ha tvÄ hÄrddiskar till musik, men du klarar dig med en för att hÄlla nere kostnaden.......ta nÄn 80gb disk....du kan köpa en till sen!

Köpa absolut Pentium P4....INTE INTE INTE Celeron!!!

AMD kan jag inget om, men det finns nog nÄgon liknande celeron som du skall hÄlla dig borta frÄn dÀr med!!!!

SÄ, oavsett om du bygger sjÀlv eller köper fÀrdigt datorpaket frÄn Dell eller vad det nu finns, sÄ Àr du bara dumsnÄl om du köper annat Àn P4(eller motsvarande AMD), 512MB minne, 80gb hÄrddisk.....grafikkort kan vara i princip vilket som helst.....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du MÅSTE ha MINST 512mb minne!! Allt under detta Ă€r ett STORT misslyckande!

Det följer med extra ram-minne sÄ det blir 512, skulle ha nÀmt det innan :rolleyes:

"VÀnligen uppmÀrksamma att Dimension 2400 inte har AGP-port."

Citat frÄn Dells hemsida.

Detta innebÀr alltsÄ att jag inte kan sÀtta in ett grafikkort?

Jag ska ju, som sagt, bara anvÀnda datorn till musik sÄ jag undrar hur stor skillnad det egentligen handlar om...?

sÄ Àr du bara dumsnÄl om du köper annat Àn P4

Det stÀmmer nog, men jag mÄste ju ha pengar över till andra musikprylar ocksÄ. Pentium blir ju lite dyrare...

HÄrddisk.....normalt sÀger man att man bör ha tvÄ hÄrddiskar till musik, men du klarar dig med en för att hÄlla nere kostnaden.......ta nÄn 80gb disk....du kan köpa en till sen!

Jag tÀnkte köpa en pÄ 40 gig nu och köpa en större senare. Jag kan nog klara mig hyfsat med en liten ett tag.

PCI-platser, Àr det dÀr man kopplat in alla prylar? Ljudkort hÄrddiskar och sÄnt? Eller?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Specialerbjudande

Online erbjudande: Fri frakt (vÀrde 844:- inkl. moms).

Ja tack - fri frakt

Nej tack - jag önskar inte detta erbjudande

Vad sĂ€gs om det hĂ€ringa Dell specialare ? 😄

PÄsen : FÄr man köra en klassisk replik --- Vad vill du göra i Datorn och med vilka program/tillbehör.

BTW Den hĂ€r trĂ„den blev mer Ă€n lovlig förvirrat 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad vill du göra i Datorn och med vilka program/tillbehör.

Mm, vi ska kanske utgĂ„ hĂ€rifrĂ„n. Det gjorde jag iaf nĂ€r jag knĂ„pade ihop min lĂ„da. Vilka program tĂ€nker du anvĂ€nda? Vilka format jobbar du med (wave/MIDI etc)? Om wave, vilken kHz/bits?`Vilket OS har du tĂ€nkt anvĂ€nda? Om plugins, vilka och vad (VST, VSTi, DX, DXi etc)? 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...