Jump to content
Annons

Nybörjare...


soundboy (oregistrerad)

Recommended Posts

soundboy (oregistrerad)

Hej jag undrar en massa saker e ny på allt sånt hära

fråga 1 vad behöver jag?( har ett mixerbord behringer xenyx 802 ,en bra dator med reaper som mjukvara (dåligt) ,gitarr.keyboard,en gitarr försterkare (dålig) och en mic hq-mic20 !!!!!! 😛

fråga 2 kan jag koppla stereo högtalare till mixer och hur ?

fråga 3 jag kan spela in i dator nu men de funkar inte så bra vf ?

fråga 4 behöver jag ljud kort vilket ?

hjälp snälla 😲 ( FAN VAD JAG HAR KRONGLAT TILL DE FÖR ER MEN E BARA 13 SÅ VET INTE SÅ MYCKET SOM NI FÖRLÅT FÖR JAG KRONGLAR SÅ MYCKET FÖR ER 😉 )

TACK I FÖR HAND

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ingen fara, det du behöver är ett litet ljdkort med mic och line-ingång typ ett billigt usb-ljudkort finns hur många som helst ute presonus har ett schysst kort med allt du behöver för att spela in lite hemma som heter Presonus AudioBox USB http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=28697&artno=198673. Mixern kan du koppla in från main out på ljudkortet och sedan koppla in stereon på main out eller liknande om den har nån form av kontrollrumslyssningsutgång via rca-kabel med hjälp av Tele-RCA-adapter. Mjukvara för att spela in finns det ganska mycket av, många hemmapulare kör Cubase medans proffsmarknaden domineras av ProTools HD, Logic Pro samt Sequoia. Reaper funkar efter vad jag hört av andra bra, har dock aldrig provat det själv. Kör du Mac har du ju redan garageband som är ett schysst program att börja i innan man uppgraderar sig till Logic express eller Logic Pro.

Bara att höra av dig om det finns frågor 😄

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kronglitt är det inte:)

Svårt kanske att få ström till ljudkortet överallt men detta fungerar både i skogen, kojor och slott/lägenheter/hus och både för gamla å unga. Kolla här bland olika så kanske din vetgirighet å hunger avtar en del:

https://www.studio.se/index.php?showforum=61

Link to comment
Dela på andra sajter

soundboy (oregistrerad)

tack så mycket 😄 man jag fatt inte riktigt hur jag ska koppla stereo högtaarna har inget sånt utag på min mixer tack!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket 😄 man jag fatt inte riktigt hur jag ska koppla stereo högtaarna har inget sånt utag på min mixer tack!!

Är det vanliga passiva högtalare, så måste du koppla mixerns utgångar till en förstärkare som i sin tur får driva högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

soundboy (oregistrerad)

här e några ljund kort vilket kan jag ha ?och hur kopplar jag i hop allting mixern dom 2 gitarrenrna och micken ljudkortet ?

Ljudkort Behringer UCA222 ,Pedal Line 6 Backtrack,Ljudkort Behringer FCA202,JJlabs Tbox 2x2 USB Midi interface inkl. kablar,EMU Xmidi 2x2 USB midi interface,EMU Xmidi 1x1 USB midi interface och M-Audio JamLab Gitarr-USB interface e nåt bra ?

Link to comment
Dela på andra sajter

fråga 1 vad behöver jag?( har ett mixerbord behringer xenyx 802 ,en bra dator med reaper som mjukvara (dåligt) ,gitarr.keyboard,en gitarr försterkare (dålig) och en mic hq-mic20 !!!!!! 😆

fråga 2 kan jag koppla stereo högtalare till mixer och hur ?

fråga 3 jag kan spela in i dator nu men de funkar inte så bra vf ?

fråga 4 behöver jag ljud kort vilket ?

1. eftersom du redan har en mixer behöver du inget ljudkort med micpreamps(xlr) utan det går bra med alla ljudkort

det borde även gå bra med datorns inbyggda

2. vanliga stereohögtalare kopplar du till en separat förstärkare eller en vanlig stereo

sen kopplar du stereon till mixerbordet(oftast via en rca-kabel)

aktiva högtalare(med egen strömkontakt) kan du koppla direkt till mixerbordet och det finns andra mixerbord med inbyggd förstärkare men inte ditt

3. vad är det som inte funkar.

har du kopplat till en mik-ingång på datorn så blir ljudet fel och du måste koppla in i en line-ingång

eftersom du kan sköta medhörningen i mixerbordet så är latency inte viktigt när du spelar in audio

däremot när du spelar på ditt klaviatur så kan latency vara ett problem

om du vill få ner latency kan du testa asio4all

om du förklarar mer vad som inte är bra kanske vi kan hjälpa

4. det går som sagt bra med vilket ljudkort som helst

när du sen hittar något intressant måste du söka om det finns problem med just din dator eller andra kända problem

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte om dom e passiva elr aktiva men jag tror inte de gå och koppla ut taget sak se ut så här 39254.jpg

Med sådana kopplingar så är det passiva högtalare, så de går inte att koppla direkt till mixern, utan måste gå genom ett slutsteg först.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

datorn har ju ett ljudkort nu även om det är inbyggt i moderkortet. det brukar vara ljusgrönt för hörlurs utgång (som du drar till stereon för ljud ut i högtalarna), rosa är mic ingång, sen var det en blå ingång som jag gissar är line ingången.

så du behöver en sladd med en 3,5 mm stereo plugg i ena änden (en sån som sitter på hörlurarna till din mp3spelare tex.) och i den andra nått som passar till din utgång på mixerbordet.

kollade på en bild och det ser ut som du har 2 röd vita utgångar (borde stå stereo out), det är RCA kontakter och då skaffar du en mini jack till RCA kabel så kan du koppla mixern till ljudkortet.

ser ut så här:

stKAB-mjack-2xph.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1

på ett standardljudkort på en pc brukar det finnas en mikingång, en lineingång och en line-/hörlurs-utgång

alla har oftast en minitele-kontakt

2

det borde gå bra men jag vet inte säkert

gå in på hemsidorna för de olika ljudkorten och läs specifkationerna noga om de passar med din dator och ditt operativsystem

sen googlar du även efter kända problem

alla ljudkort kan ha problem på vissa datorer

om du spelar på mjukvaruinstrument i datorn med ditt klaviatur så kan även latency vara ett problem

latency är en fördröjning av ljud från dess att du spelar det till det att du hör det

men de flesta ljudkort man köper separat har egna drivrutiner för att få ner latency

3

du kopplar in alla mikar och instrument till mixerbordet, main out på mixerbordet kopplar du till line in på ljudkortet

line out på ljudkortet kopplar du till tape in på mixerbordet

på detta sätt kan du lyssna på ljud från datorn medan du spelar in en mik tex utan att samtidigt spela in det du hör från datorn.

ljudkorten du tittat på är i stereo eller 2 kanaler så du kan alltså spela in 2 olika kanaler på 2 olika spår i programmet eller ett stereospår

4

du kan inte koppla dina högtalare direkt till mixerbordet eller ljudkortet utan de behöver en förstärkare

vad har du kopplat dem till idag?

förstärkaren behöver en lineingång som du kopplar till ctrl out på mixerbordet eller line out på ljudkortet

hej du hade svarat på min fråga och jag har lite frågor till som du kanske kan svara på (om du vill)

fråga 1 . var sitter lineutgången på datorn ?

fråga 2 . kan jag ha nåt av dom här ljudkorten http://www.kjell.com/content/media/images/items/38576.jpg elr http://images4.thomann.de/pics/bdb/227570/1435435_800.jpg ?

fråga 3 .hur kopplar jag i hop allt mixer,ljudkort,dator,instrument,mic mm ?

sista frågan . kan jag koppla mina stero högtalere till mitt mixerbord har inte ett sån uttag ska se ut så här http://www.kjell.com/content/media/images/items/39254.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag har en försterkare med line ingång men hur ska jag koppla?

har jag egentligen redan svarat på...

förstår du inte eller funkar det inte?

3

du kopplar in alla mikar och instrument till mixerbordet, main out på mixerbordet kopplar du till line in på ljudkortet

line out på ljudkortet kopplar du till tape in på mixerbordet

på detta sätt kan du lyssna på ljud från datorn medan du spelar in en mik tex utan att samtidigt spela in det du hör från datorn.

ljudkorten du tittat på är i stereo eller 2 kanaler så du kan alltså spela in 2 olika kanaler på 2 olika spår i programmet eller ett stereospår

4

du kan inte koppla dina högtalare direkt till mixerbordet eller ljudkortet utan de behöver en förstärkare

vad har du kopplat dem till idag?

förstärkaren behöver en lineingång som du kopplar till ctrl out på mixerbordet eller line out på ljudkortet

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...