Jump to content
Annons

Alternativ till SM81


evilrocker

Recommended Posts

Har idag ett par Shure SM81or, men i ärlighetens namn så har dom inte blivit så mycket använda. Finns det något

bra alternativ till dessa? Användningsområde är främst stereomickning av acke eller oh till trummor. Hade ju varit

coolt med något annat, + om dom är billigare än SM81 också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ibland har jag tillgång till en del Neuman km84:or. De är helt otroligt bra på acka och Oh till trummor. Har använt dem vid senaste skivinspelningen som jag var tekniker till. När jag inte har tillgång till dem brukar jag använda Line Audio CM3 De tycker jag fungerar utmärkt men om du har pengarna så kan jag verkligen rekommendera Neumans km84. De nytillverkade heter km184 och de har jag inte testat men jag tror inte att det ska vara någon större skillnad. Antar att det kanske är en lite puckel i diskanten som det är på nästan alla nytillverkade mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Line Audio gör bra och prisvärde preamps.

Även CM3 är bra men jag tycker att Oktava 012 är mkt bättre.

Särskilt Michael Joly modifikationen - låter GRYMT BRA!

Shure SM81 är ingen favorit. Deras KSM-serie låter bättre.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det finns många som gillar två st sm81or till acke vad jag hört iaf. Men Oktavian verkar va snäppet skarpare

än CM3orna då? Fanns ju massa olika modeller på dom, vilka ska man ha då?

Fick dock min Akg c414 B-XL II levererad nu, fan va liten den va hehe, har faktiskt aldrig hållt i en Akg C414

så jag blev lite överraskad. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det finns många som gillar två st sm81or till acke vad jag hört iaf. Men Oktavian verkar va snäppet skarpare

än CM3orna då? Fanns ju massa olika modeller på dom, vilka ska man ha då?

Fick dock min Akg c414 B-XL II levererad nu, fan va liten den va hehe, har faktiskt aldrig hållt i en Akg C414

så jag blev lite överraskad. 🙂

SM81 är en otroligt etablerad mickmodell. Inte riktigt som SM58, men i kategorin småmembrans kondensatormickar är den på topp tillsammans med KM84 och kanske C391B och några andra.

Det betyder dock inte att den skulle vara bättre eller sämre än någon annan mikrofon. Precis som i fallet SM58.

Nu när du har 414 på plats kan du ju jämföra den med en SM81 på akustisk gitarr. Föredrar du 414 kanske du kan passa på att leta efter nya ambiens- och överhängsmickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...