Jump to content
Annons

Hur går det till?


someone

Recommended Posts

Hejsan! Jag är väldigt ny inom detta ämnet.

Jag har blivit väldigt sugen på att skaffa mig en egen hemmastudio. Jag har kollat upp lite saker som jag behöver införskaffa, Ljudkort, mikrofon, hörlurar, mix program, och lite annat smått.

Jag spelar akustisk gitarr och sjunger, och har nu på senare tit börjat skriva egna låtar. Och vill nu börja spela in känner jag.

Jag vet dock inte hur jag ska gå till väga. Så om det är någon vänlig själ som skulle kunna förklara lite smått hur det går till när man spelar in.

Hur ska man spela in? Ska man spela in först en tagning där man spelar gitarr. Sen en annan inspelning där man sjunger, eller allt på samma gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan! Jag är väldigt ny inom detta ämnet.

Jag har blivit väldigt sugen på att skaffa mig en egen hemmastudio. Jag har kollat upp lite saker som jag behöver införskaffa, Ljudkort, mikrofon, hörlurar, mix program, och lite annat smått.

Jag spelar akustisk gitarr och sjunger, och har nu på senare tit börjat skriva egna låtar. Och vill nu börja spela in känner jag.

Jag vet dock inte hur jag ska gå till väga. Så om det är någon vänlig själ som skulle kunna förklara lite smått hur det går till när man spelar in.

Hur ska man spela in? Ska man spela in först en tagning där man spelar gitarr. Sen en annan inspelning där man sjunger, eller allt på samma gång?

Jag brukar börja med att ta reda på vilket tempo jag vill att låten ska gå i. Sen ställer jag in metronomen i inspelningsprogrammet på det tempot, sätter upp en mick framför mig på nån meters avstånd och sen spelar jag in en ruffig tagning till klick med både gitarr och sång, bara för att få en kontur på låten. Det behöver inte vara alldeles rätt spelat eller sjunget på den tagningen, för det är inget jag använder till slut i alla fall. Därefter kan man markera låtens olika delar i inspelningsprogrammet om man vill, varpå det är dags att lägga en mer noggrann akustisk gitarr. Tycker man att det är svårt att spela rytmiskt till bara ett klick så kan man ju göra en enkel 1-takts trumloop som stöttar istället. När jag lagt en bra akustisk gitarr så spelar jag in en ren sångkanal. Eftersom jag vill komma vidare så lägger jag inte ner alltför mycket tid på den, utan betraktar den kanalen som stödsång, "slasksång" är ett annat begrepp. Sen bygger jag på med instrumenteringen. Lägger bas, kanske dubbar akustiska gitarren, lite keyboards eventuellt, börjar fundera på körpartier, programmerar bättre trummor... Ganska så snart så har man nåt som liknar en låt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aah! Jag börjar förstå lite mer nu. Ett stort tack.

Har du något förslag på någon bra mjukvara som man kan använda för att spela in, redigera sina låter, samt lägga till instrument mm?

Om du ändå ska köpa ljudkort så brukar det ofta följa med något inspelningsprogram bundlat med kortet. Det är ofta någon enklare variant, men det räcker nog ändå gott och väl till för att du ska kunna börja bekanta dig med hemstudiovärlden, och innehåller tillräckligt med funktionalitet för att hålla dig sysselsatt en bra stund. Grundfunktionerna i en DAW, som ett sånt program kallas, är likvärdiga i de flesta program, så det spelar mindre roll vilket det är. Det viktiga är att du lär dig behärska det och att du begriper vad du gör i det. Har du väl kommit så långt så är det ingen större affär att byta program lite längre fram när dina behov kanske blivit mer specifika och du har lite mer erfarenhet att luta ditt val mot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man kan naturligtvis göra på tusen andra sätt också. Många föredrar att spela in gitarr och sång samtidigt. Om man vill använda metronom eller inte är också högst personligt.

Du får gärna förklara mer om du vill när det gäller att spela in båda samtidigt.

För det enda negativa jag ser med det är att det är mycket svårare att klippa ihop det så att man har endast dom bästa delarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får gärna förklara mer om du vill när det gäller att spela in båda samtidigt.

För det enda negativa jag ser med det är att det är mycket svårare att klippa ihop det så att man har endast dom bästa delarna.

Ja, det blir det. Man får spela bra helt enkelt! Fördelen är att det är lättare att få det att låta naturligt.

Om det bara är akustisk gitarr och sång du ska spela in tycker i alla fall jag (som många andra) att det är snyggast att micka gitarren i stereo, så låter den mer levande och verklig. Hur man bäst gör det finns det hur många åsikter om som helst, men du kan nog hitta ett antal trådar här på forumet om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara är akustisk gitarr och sång du ska spela in tycker i alla fall jag (som många andra) att det är snyggast att micka gitarren i stereo, så låter den mer levande och verklig.

menar du då att: Om man ska spela in gitarren och sången var för sig, så ska man micka gitarren i stereon för att få det att låta mer naturligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du då att: Om man ska spela in gitarren och sången var för sig, så ska man micka gitarren i stereon för att få det att låta mer naturligt?

Nu vet jag inte vad du menar med "i stereon", men det är inte nån stereoanläggning inblandad 😄

Ska och ska, men oavsett om man spelar in dem var för sig eller inte så är det vanligt att man mickar gitarren med två mickar som man panorerar ut i ljudbilden. En mick per öra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man kan naturligtvis göra på tusen andra sätt också. Många föredrar att spela in gitarr och sång samtidigt. Om man vill använda metronom eller inte är också högst personligt.

Ska man bara ha sång och gitarr är metronom onödig i de flesta fall.

Men ska man senare lägga på fler instrument (t.ex. "trummor") bör man spela in med metronomen igång. (Eller simpla trummor, precis som Strummindude föreslagit tidigare i tråden.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut kan man stereomicka gitarr men jag tycker att det är överkurs och även svårt att få konsistent mellan olika tagningar då man sällan lyckas placera mickarna på samma sätt igen när man väl har rest sig upp. Eller snarare det är svårt att få exakt samma förhållande när man sätter sig igen.

Om jag vor du så skulle jag gå på Strummindudes linje. Hjälpsamt och bra svar förresten hade varit glad för hans råd då jag började.

Man behöver inte krångla till det för sig när man börjar och med Dudes metod så kan man absolut åstakomma fantastiska saker. Så strunta i att köpa matchade par och stereoinspelningar så länge. En hyfsad mick och ett hyfsat ljudkort med bundlad DAW kommer man långt. Det viktiga är att tro på sina grejjer och lära sig dom grundligt. Börjar man fundera allt för mycket på nya mickar och nya pluggar som ska göra jobbet åt en så fördröjer man sin utveckling avsevärt. Har själv gjort dessa misstag. Det viktigaste är tilliten till det man har och att man lär sig så mycket som möjligt hur ens egna grejjer fungerar innan man går vidare. Tro mig inspelningar som har gjorts med en enkel mikrofon och ett enkelt ljudkort kan bli så bra att dom blir storsäljare. Jose Gonzales första skiva är ett exempel på detta.

Hål det enkelt och lycka till!

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara är akustisk gitarr och sång du ska spela in tycker i alla fall jag (som många andra) att det är snyggast att micka gitarren i stereo, så låter den mer levande och verklig. Hur man bäst gör det finns det hur många åsikter om som helst, men du kan nog hitta ett antal trådar här på forumet om det.

Kanske inte så pedagogiskt att tipsa om stereoinpelning det första man gör.

Jag tror inte det första man provar är att spela in i stereo...

1. Köp ett ljudkort med tillhörande inspelningsprogram, gärna ett populärt ljudkort och program, så är det lättare att få hjälp med problem.

2. Köp en mikrofon. Dynamisk eller Kondensator. Kondensator kräver fantommatning, kolla så att ljudkortet har detta.

3. Köp hörlurar. Vilka som helst duger i början, men detta är nog det första du vill ha bättre efter ett tag. Även monitorer (högtalare).

4. Glöm inte sladdar och mickstativ annars är det lite jobbigt. 😛

5. Följ Strummindudes utmärkta "guide" och sök på forumet.

Grundtips för fetare gitarrer är ju att spela in samma slinga två gånger och panorera ut den ena till höger och den andra till vänster.

Redigerat av Mossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...