Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag använder en liten riktad mic och en lite större rör mic samtidigt när jag spelar in min gitarr.

på mitt saffire interface så har jag två xlr-ingångar och båda är kopplade till vardera mick.. sen i logic så kan jag välja mellan:

input 1-2

input 3-4

här kommer min fråga:

spelar jag in i stereo, kommer den lilla micken till höger och den stora till väster te x? eller borde jag routa dem så att de spelas in på två separata monospår så jag har mer kontroll, och hur gör jag det ?

hur ni andra som använder två mickar samtidigt ?

Annons
Postat

Du försöker förmodligen spela in på stereospår.

TS1939-2.jpg

Klicka på knappen rakt under volymstapeln som ser ut som en halv Audi-logga, så att den bara blir en cirkel. (Alltså inte det som är inringat på bilden.) Sen väljer du mick ett på ett spår och mick två på ett annat spår.

Postat

Lysande!!

precis vad jag letade efter.. och det funkade som det skulle.. !

annars, hur brukar ni lägga de två olika spåren (fast samma inspelning), i stereobilden.. vad låter bra liksom.. panera de två monospåren lika mycket som de blir som ett ljud.. eller sprida dem lite?

Postat

Det beror på hur man har mickat, men vanligtvis brukar jag micka a-b med inte allt för långt mellan mickarna och panna ut dem max åt var sitt håll. Men det är en smaksak mest. Se upp för fasfel bara.

Postat

fasfel?

mina två mickar är olika. så ljudet därefter blir inte likadant. så att panorera dem åt var sitt håll måste innebära att det blir olika karaktär på ljudet i höger och vänster.. kan ju testa iaf.. det kanske låter bra

Postat

Ett tips är att du dubbar gitarren istället för att jobba med två mikrofoner. Försök spela så exakt som möjligt på två tagningar på var sitt spår och panorera sen ut till höger och vänster. Kanonljud 9 ggr av 10. Prova vettja 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.