Jump to content
Annons

lära mig skriva filmmusik?


xinou (oregistrerad)

Recommended Posts

xinou (oregistrerad)

just nu spelar jag gitarr/el gitarr, kan ganska mycket musikteori, och känner mig riktigt inspirerad av hans zimmer och skulle vilja börja spela filmmusik

så om någon har några tips om hur man kan börja skriva egen filmmusik(program, instrument etc etc) eller vart man kan vända sig för att lära sig så ger jag er ett stort tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
just nu spelar jag gitarr/el gitarr, kan ganska mycket musikteori, och känner mig riktigt inspirerad av hans zimmer och skulle vilja börja spela filmmusik

så om någon har några tips om hur man kan börja skriva egen filmmusik(program, instrument etc etc) eller vart man kan vända sig för att lära sig så ger jag er ett stort tack!

Det bästa är väl att gå en ordentlig kompositionsutbildning och lära dig både hantverket och få konstnärlig handledning. Det är många komponenter att ha koll på... instrumentation, arrangering, kontrapunkt, harmonilära osv... Det finns flera bra utbildningar på musikhögskolorna runt om i Sverige.

Men om du bara vill komma igång lite så kan du ju analysera lite av Zimmers musik. Skaffa några bra böcker om instrumentation och komposition och använd dessa när du börjar analysera verk som du gillar. Just Hans Zimmer håller sig ju till mycket klassiska tekniker som påminner mycket om impressionisterna (Ravel, Debussy). Han är otroligt skicklig på instrumentation! När det gäller instrumentation bör du kolla in Rimsky-Korsakov. Lyssna på en pianoversion av "Tavlor på en Utställning" av Musorgsky (originalversionen är för piano) och sedan på Ravels orkesterinstrumentation av samma svit. Det är helt fantastiskt hur han använder orkestern. Rimsky-Korsakov har också orkestrerat en del av Mussorgsky's grejer, också helt mästerligt (Korsakov är sjuk på instrumentation)! Där kan du en bild av hur viktig instrumentationen är och hur mycket det gör med ganska enkelt grundmaterial om man arrangerar det bra.

Gjorde en Spotifylista med piano- och orkesterversionen av Tavlor-sviten som du kan lyssna på. Samma svit i två versioner... vet inte om det är några jättebra inspelningar, men bra musik! http://open.spotify.com/user/tophe/playlis...VcHINLCHl7d0J4u

Vill du verkligen lära dig arbeta med det så sök till nån folkis eller högskola och gå nåt år med teori och komposition som inriktning, det kommer göra underverk med din förståelse för hur musiken är uppbyggd.

Jag minns att vi hade snubben som gjorde musiken till "Dårfinkar & Dönickar" som gästföreläsare på en kompositionskurs under min utbildning. Det var verkligen en ögonöppnare för tankesättet kring filmmusik. Otroligt intressant! Vi analyserade en massa filmer och hur musiken var uppbyggd.

Det finns en skön film om Akira Kurosawa och Masaru Sato (tror jag). Jätteinspirerande kring arbetet mellan regissör och kompositör.

Men om du bara vill laja runt lite och komma igång med att göra musik som använder samma affekt och uttryckssätt som kan du ju skaffa nån bra orkesterplugg till Cubase och bara sitta och spela in idéer. Du kan alltid mejsla ut dem mer ordentligt när du efter hand lär dig hantera alla instrumenten. Edirol har en schyst all around-orkesterplugg. Tror den hette Orchestra bara... Kan ju vara en bra början.

Ett tips är också att du skaffar Lär av Mästarna av Sten Ingelf. Där har du en jättebra uppslagsdel över alla orkesterinstrument där du ser deras omfång, transponering och optimalt tonomfång. Tror även en del av instrumentens specifika svårigheter står med. Då kan du hela tiden kolla att det du skriver faktiskt går att spela på instrumenten.

http://www.academus.se/lar_av_mastarna.asp

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning kanske inte är att just Hans Zimmer är en stjärna på orkestrering. I motsats till ovanstående tycker jag inte att han är i närheten av Ravel eller Rimsky-Korsakow. För en lektion i hur orkestrering går till för film skulle jag hellre titta på Dario Marianelli (V-for Vendetta och Atonement) eller Harry Gregson-Williams. Även Howard Shore är en mästare i klassen.

Däremot så hör man väldigt mycket Wagner i Zimmers musik (liksom i filmmusik i allmänhet). Jag skulle kasta mig in i t ex Cubase, med East Wests programvara (för nybörjaren räcker Orchestra Gold långt) och parallellt med detta gå igenom klassiska partitur. Mest får man nog ut av de senromantiska, men även Beethoven, Brahms och Mahler bör kunna vara givande. Och så Schönbergs harmonilära på det hela så är man hemma!

Jag tror att man kommer ganska långt med lite begåvning, intresse och självstudier.

//Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Yep... Senromantik är bra att kolla in. Men framför allt impressionisterna, där har du mycket av grunden i filmmusiken... Jag håller fast vid att Zimmerman är grym instrumentatör, men självklart kan man inte jämföra honom med Rimsky-Korsakov eller Ravel. Men i stilen så har han benkoll på vilka instrument som ska användas för att förstärka affekter. Han tillhör ju en lite mer lättillgänglig fåra, så det är ju ganska nära pop/musikal-harmoniken.

En bra film att analysera tycker jag är Saving Private Ryan. Där är det så grymt tydligt... Kvinter och ensamt bleckblås för att förstärka hjälte-temat, träblås för den trygga äppelpajsbakande amerikanska modern. Men bäst av allt, inte en ton under landstigningen i början av filmen. Alien är också bra... särskilt under introt.

Vet inte hur det är med Zimmermans musik, men jag kan tänka mig att det finns böcker med pianoarrangemang på hans musik. Då blir det mycket lättare för dig att se vilken harmonik han använder. Partitur kan vara ganska jobbigt att plöja om man inte är van... Men tillsammans med ett klaverutdrag så lär man sig jättemycket!

@hsu

Ska kolla in Dario Marianelli och de andra du nämnde, har inte lyssnat på dem.

John Williams är ju också en helt fantastisk filmkompositör. Lyssna på soundtracket till Close Encounters...

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du behöver utbilda dig beror nog på dig själv, hur lätt du har att lära dig av att bara lyssna på andra och förstå vad de håller på med. Lyssna hur olika instrument tar över melodier, hur det ofta finns ett tema som återkommer i olika former osv.

En av mina favoriter just nu från Hayao Miazakis (Spirited Away, Princess Mononoke) nya film "Ponyo on the cliff by the sea", skrivet av Joe Hisaishi (som har skrivit till ett flertal av Miazakis filmer): http://open.spotify.com/track/2LSkhYDfWGd90K7MK278yX

Lyssna hur det först är ett stuk på den och runt 1:20 byter den och blir nåt helt annat!

Själv är jag väldigt inne på att bli kompositör för spel och film och det jag kommer satsa mina pengar på nu är Cubase 5, orkesterljud från VSL och prylar från East West. Tillsammans blir det mycket pengar men det är nåt jag tror stenhårt på och kommer att satsa på.

Men hur som helst, det finns ju olika typer av filmmusik. Allt låter inte som John Williams och Hans Zimmer. Här är några jävligt olika exempel:

John Powell gör allt möjligt.. Barnfilm, romantik och action.

http://open.spotify.com/track/5KENG6yZ3w3AUV8A8ozdIh

http://open.spotify.com/track/05J2FHR3HyBIR9Oo8W7beY

http://open.spotify.com/track/1JTj1fwsDKgKCwF5ubZXLW (kommer igång efter en stund)

http://open.spotify.com/track/4QIkaKeLzxb2ztj8hU2xPC

Graeme Revell blandar ofta mycket ljuddesign och elektronisk musik med orkestermusik.

http://open.spotify.com/track/2dFDvObucZKh30ZrLYmg5R

http://open.spotify.com/track/6eMCpz9VfLCEQ1g2eMUHZH (kommer igång lite efter nån minut)

Kan tillägga att en av mina favoritkompositörer, Troels Folmann, gick en utbildning för "Adaptive music for video games" och han säger att det han haft mest nytta av därifrån är hur man skapar ett kontaktnät, driver företag osv. Han anser att han inte blev en bättre kompositör av att gå utbildningen! Han gjorde musiken till de tre senaste Tomb Raider-spelen och jag tycker att soundtracket för Tomb Raider Anniversary är ett av de bästa spelsoundtracken någonsin.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

xinou (oregistrerad)

tack så mycket för svaren! ser fram emot att kolla in andra musiker då jag börjar tröttna på metal/solo albums(finns inget bra nu för tiden)

sorry om jag frågar för mycket, men när kan man söka in till musikhögskolan? går just nu i år 2 i musiklinjen i gymnasiet, bara och söka direkt efter gymnasiet?

cubase ser det ut att bli, i alla fall till en början, kan väl börja med att experimentera lite och köra för öra, kanske köpa nån bok... notläsning lär ju vara ett måste då, tur att man kan det grunderna i det iaf

zimmer kanske inte är den bästa, men han har kommit så långt med en och samma melodi så det borde väl betyda något, PotC, gladiator etc

Link to comment
Dela på andra sajter

cubase ser det ut att bli, i alla fall till en början, kan väl börja med att experimentera lite och köra för öra, kanske köpa nån bok... notläsning lär ju vara ett måste då, tur att man kan det grunderna i det iaf

Jag tror iofs inte att notläsning är ett måste. Men det är klart enklare att förstå koncepten för orkestrering när man kan läsa partitur. Men det räcker egentligen med att kunna se vilket instrument som gör vad, i kombination med vilket annat instrument och hur mycket kraft man får från de olika instrumentgrupperna.

Zimmer är inte dålig, det tycker jag absolut inte, men hans styrka är inte orkestrering. Jag tycker att han är absolut bäst på att skapa catchy teman som passar bra för film, och på att ladda en stämning.

//Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad jag vet så finns det bara en utbildning i filmmusik på högskole/universitetsnivå i Sverige, och den ligger på Kungliga musikhögskolan (med viss utbildning på Dramatiska Institutet). Den är på magisternivå, vilket betyder att du behöver en kandidatexamen för att vara behörig att söka. Lite kortfattat så betyder det att du behöver gå tre år först på högskola innan du kan söka till denna utbildning. http://www.kmh.se/visasida_sv.php?p=163&t=course

Sedan kan du fråga dig om du är intresserad av att skriva filmmusik, alltså musik till film, eller om du är intresserad av musik som låter som filmmusik (Zimmer, Elfmann med flera). Stora orkesterverk är dyra att producera, och det är långt ifrån alla filmer (i Sverige) som kan ha sån musik.

Är du mer intresserad av att skriva orkestermusik och liknande kan du söka dig till en kompositionsutbildning, vilket finns på flera nivåer i Sverige. Högskolorna har program i Stockholm, Göteborg, Malmö och Piteå, med lite olika inriktningar. Det finns även utbildningar på lägre nivå, som oftast fungerar som en slags förberedande utbildning för vidare studier. Den absolut bästa är Gotlands tonsättarskola http://www.gotlandstonsattarskola.com/ vilken skulle passa dig i nivå. Många kommer direkt från gymansiet eller en folkhögskola.

Vad gäller noter är det viktigt att kunna om du vill skriva orkestermusik. Notera dock, innan du misströstar, att det är skillnad på att kunna läsa noter och spela efter noter. Det förstnämnda kräver åratal av träning, medan det sistnämnda kan pluggas in ganska snabbt.

Även om du uteslutande är intresserad av pampig orkestermusik så får du ta i åtanke att kompositionsutbildningarna undervisar brett, och att man så sakteliga får jobba sig upp från att skriva solostycken, mindre sättningar, till att sedan ge sig på orkestern. Det sistnämnda brukar hamna i tredje året på kompositionsutbildningarna.

Lycka till, toy toy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ska man ju tänka på att filmmusik nödvändigtvis inte behöver vara avancerad orkestral musik, även om det är rätt vanligt att det är på det viset. Men det är inte bara orkestreringen och kompositionen av teman det hänger på, utan även hur väl man kan skriva musik som understödjer bild och lockar fram rätt känslor hos publiken. Det är en konst i sig, som man måste träna sig till. Det absolut bästa i din sits är att hitta någon ung filmare som du kommer bra överens med, och börja göra musiken till hans/hennes filmer. Väldigt väldigt nyttig träning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ska man ju tänka på att filmmusik nödvändigtvis inte behöver vara avancerad orkestral musik, även om det är rätt vanligt att det är på det viset. Men det är inte bara orkestreringen och kompositionen av teman det hänger på, utan även hur väl man kan skriva musik som understödjer bild och lockar fram rätt känslor hos publiken. Det är en konst i sig, som man måste träna sig till. Det absolut bästa i din sits är att hitta någon ung filmare som du kommer bra överens med, och börja göra musiken till hans/hennes filmer. Väldigt väldigt nyttig träning!

Absolut är det så. Filmmusik är en kunskap för sig, vilket kräver träning. Framförallt gäller det att man gillar att jobba under tidspress, för det är det alltid. När det är fyra till sex veckor kvar tills allt ska vara klart får man filmen. Har man tur får man se lite manus och klipp innan, men regissören har alltid gjort om allt till sista versionen ändå.

Sen har man inte det det konstnärliga huvudansvaret, utan man får rätta sig efter vad regissören har i tankarna, och de vet ofta ganska lite om musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...