Jump to content
Annons

*Vinkar*


Strummindude

Recommended Posts

Hejsan!

Göra musik ska vara enkelt! Tryck på rött och gapa på av hjärtats lust! De senaste årens tekniska landvinningar har gjort det som förut var avancerad och dyrbar studioteknik tillgänglig för i stort sett vem som helst, när som helst, var som helst. Det är en fantastisk utveckling som ingen kunde ens drömma om på den tid för runt 20-25 år sen då jag for runt i Skandinavien som frilansande gitarrist som bäst. Och en utveckling som förstås som all annan förändring för med sig både positiva och negativa saker.

Om det är positivt att studioteknik hamnar i var mans hand så är det å andra sidan en negativ utveckling för ägare av påkostade inspelningsstudior. Många fina etablissemang där man fick sin första erfarenhet av professionell musikinspelning har lagts ner eller förändrat sin verksamhet de senaste årtiodena - Polar, KMH, EMI, Europafilm (Sonetstudion), Soundtrade, Bastun etc. Det är inte utan att man undrar vad de många rent briljanta tekniker som jobbade på dessa ställen använder sin kunskap till idag... Leffe Allansson, Åke Grahn, Lennart Karlsmyr, Peter Olsson, Alar Suurna med flera. Ett uppslag till en reportageserie i tidningen kanske, om det inte redan är gjort.

En annan aspekt är att utvecklingen öppnar en helt ny och bredare marknad för kvalitetsaudioprodukter, som tidigare var förbehållen de specialintresserade. Och ett behov av informationsflöde som kan fyllas av nya tidskrifter och diskussionsforum. För även om det ska vara enkelt att göra musik så vet vi nog alla att ibland skiter man i det blå skåpet. Då är det viktigt med sajter som denna, och folk som ni, som redan städat ur skåpet och minns hur ni gjorde. Tack till alla er som delar med er av era erfarenheter!

Mina egna ambitioner vad gäller inspelningar är numera ganska fjärran från de forna professionella. Visst, det ska låta så bra som möjligt, men tekniken ska helst inte hamna i fokus och stå i vägen för den musik jag vill få ur mig. Jag började mycket blygsamt mitt första helt egna inspelningsprojekt med en laptop och en mic på ett campingbord inne i vår bastu för lite drygt ett och ett halvt år sedan. Resultatet blev en platta - "The Sauna Tapes" som gavs ut som en del av "The RPM Challenge". Sajten rpmchallenge.com utmanar musiker och låtskrivare att producera ett eget album under årets kortaste månad. Jag tyckte att det var en lagom spark i baken för att komma igång, samla erfarenheter och göra ett projekt med en början och ett slut.

Datorn och micken är kvar men bastuinredningen är numera utriven och de senaste månaderna har jag arbetat med att bygga något som nästan börjar likna en hemstudio därinne. Lite ny studioutrustning har det blivit pö om pö, och de senaste tillskotten är ett nytt audiointerface, Lexicon U42S, version 5 av Cubase och en Presonus Faderport för att kunna kontrollera de allra enklaste rutinåtgärderna utan att behöva vara fjättrad vid ett tangentbord. Det blir också lite enklare med en sån att lära mina mycket musikintresserade tonårsdöttrar att själva använda inspelningsmöjligheterna. Jag hoppas ändå att jag ska lyckas klämma in ännu ett rpmchallenge-projekt kommande februari, i så fall det tredje i raden. De två tidigare - "Writing On The Wall" heter det andra - finns tillgängliga på min sajt strummindude.com om någon nu skulle ha läst så här långt och blivit nyfiken på vad för slags musik jag sysslar med.

Väl mött på forumet!

Jana Persson

Redigerat av Strummindude
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, Jana ! Kul att du hittat hit. Bra med en gitarrspelare med "Licence" 😕

Har du "Frågor" och "Funderingar" så kan man här får "Vänliga ord" och bli "Helt nöjd"

(mkt mkt internt försök till att vitsa)

robc

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Tjenare! :rolleyes:

Intressant presentation...

Jag skulle också vilja veta hur det går för dom gamla veteranerna nu som du nämnde.

Har dom fogden i hasorna som vill ta deras grejer eller går det runt för dom trots utvecklingen?

Hoppas du får kul här 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...