Jump to content
Annons

Jag har en fagott! Heckel Biebrich


Pernilla

Recommended Posts

Hejsan! 😆

Jag har en fagott hemma och funderar pÄ att försöka sÀlja den. Men jag vet inget om fagotter och kan inte hitta nÄgon mÀrkning.

Finns det nÄgon hÀr som har nÄgra bra tips pÄ hur man fÄr reda pÄ vad en sÄdan Àr vÀrd?

Pernilla 🙂

Nu har jag hittat namnet pÄ den Heckel Biebrich stÄr det.

Redigerat av Pernilla
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Är den fin kan du sĂ€kert begĂ€ra 30000:- för den.

Ojj! 🙂

Ja det Àr ju lite svÄrt för mig att avgöra skicket pÄ den.

Var lÀgger man ut en anonns bÀst i sÄ fall?

Är det ide att lĂ€mna in det för vĂ€rdering innan eller Ă€r det överdrivet?

Och om inte var gör man det?

NĂ„gon som har tips k 😆 anske

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

LÀmna gÀrna in den pÄ vÀrdering sÄ att inte köparen blÄser dig pÄ pengar genom att dra ner vÀrdet pÄ den.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
SÀlj den inte! Spela pÄ den istÀllet!

TĂ€nk om du Ă„ngrar dig...

/Magnus

Jag tycker fagott lÄter sÄ underbart med sitt nasala ljud. Det Àr ett ovanligt instrument.

Om jag inte minns helt tokigt sÄ har fagotten dubbla blad precis som oboe. SvÄrspelade instrument har jag hört.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÀlj den inte! Spela pÄ den istÀllet!

TĂ€nk om du Ă„ngrar dig...

/Magnus

Kan inte spela sĂ„dana instrument. 🙂

Jag fick dem av mitt ex för lÀngesedan och den bara sammlar damm hÀr.

Och det Ă€r ju synd för instrument ska ju anvĂ€ndas 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kollade pÄ ebay (globala, alla annonser som skickar över vÀrlden och inte barda innom det egna landet), det fanns 4 fagotter till salu mellan 12000:- och 60000:-.

http://global.ebay.com/search?Region=0&amp...=1&SortBy=9

sÄ de verkar ju vara vÀrda en del.

hittade 12 st pÄ tyska ebay mellan 1300 euro och 14300 euro.

http://instrumente.shop.ebay.de/Musikinstr...sop=3&_sc=1

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kollade pÄ ebay (globala, alla annonser som skickar över vÀrlden och inte barda innom det egna landet), det fanns 4 fagotter till salu mellan 12000:- och 60000:-.

http://global.ebay.com/search?Region=0&amp...=1&SortBy=9

sÄ de verkar ju vara vÀrda en del.

hittade 12 st pÄ tyska ebay mellan 1300 euro och 14300 euro.

http://instrumente.shop.ebay.de/Musikinstr...sop=3&_sc=1

Heckel Briebrich StÄr det pÄ munstycket.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Heckel Briebrich StÄr det pÄ munstycket.

Tror nog inte att det Àr nÄgon eller knappt nÄgon hÀr som har koll pÄ sÄna instrument. Som sagt var gÄ till nÄgon som kan vÀrdera den. Oavsett kommer du snart ha stÄlar över till andra musikgrejer snart(om du nu behöver nÄgot nytt nu eller senare) eller annat kul.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

heckelfagotter anses vara de bÀsta och kanske dyraste som finns

men det beror pÄ skick och Älder

om du har tur kanske den Àr vÀrd 100000-200000sek

men jag har igen aning

jag pm:ar dig en epostadress till en av de bÀsta fagottisterna i göteborg

dock ska du inte lita pÄ en person utan du behöver utlÄtande frÄn flera

det Àr lÀtt att bli lurad

konstigt att du fÄtt den av ditt ex men han visste kanske heller inte vad det var

ja ja

Redigerat av spass
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LÄter ju lite skumt... Har du fÄtt ett dyrt (eller kanske tom svindyrt) instrument som du inte kan spela pÄ? Spelade ditt ex? Varför fick du den? Hur fick han tag pÄ den?

FörlÄt om jag Àr överdrivet paranoid, men en ny medlem som stÀller udda vÀrderingsfrÄgor fÄr mig att vÀcka misstankar...

/Andreas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LÄter ju lite skumt... Har du fÄtt ett dyrt (eller kanske tom svindyrt) instrument som du inte kan spela pÄ? Spelade ditt ex? Varför fick du den? Hur fick han tag pÄ den?

FörlÄt om jag Àr överdrivet paranoid, men en ny medlem som stÀller udda vÀrderingsfrÄgor fÄr mig att vÀcka misstankar...

/Andreas

NÀ det Àr inget skumt vad jag vet. Han köpt den pÄ panten i borÄs för tre Är sedan.

Han som har panten hade tvÄ och den andra sÄlde han till en kvinna pÄ musikskolan hÀr i borÄs för 5000 kronor.

Vi lyckades lura ut i natt var serienummret fanns och det visade sig att den Àr tillverkad 1899.

Jag trodde den var betydligt nyare för den Àr fin.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maart (oregistrerad)

jag har handlat vÀldigt mycket av Windcorp i Göteborg, till och med gjort lite praktik i deras verkstad, och har aldrig blivit besviken pÄ deras service eller haft anledning att tvivla pÄ deras kompetens. Tror det bÀsta du kan göra Àr att kolla med dom.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
jag har handlat vÀldigt mycket av Windcorp i Göteborg, till och med gjort lite praktik i deras verkstad, och har aldrig blivit besviken pÄ deras service eller haft anledning att tvivla pÄ deras kompetens. Tror det bÀsta du kan göra Àr att kolla med dom.

Ja det ska jag göra 😳

Det hÀr Àr ju ett rafflande Àventyr!

Redigerat av Pernilla
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja det ska jag göra 🙂

Det hÀr Àr ju ett rafflande Àventyr!

Jag som bara ville ha nÄtt tips om vÀrde och lÀgga ut den pÄ blocket!

Men nu verkar det som det vore vĂ€rt att lĂ€gga ned lite mer energi innan/om den hamnar dĂ€r 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag som bara ville ha nÄtt tips om vÀrde och lÀgga ut den pÄ blocket!

Men nu verkar det som det vore vĂ€rt att lĂ€gga ned lite mer energi innan/om den hamnar dĂ€r 😄

Visst köper du Neve-1073 och Adam P33 för pengarna? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
🙂 Ops.....Med risk för att att bli mobbad över min okunnighet sĂ„ mĂ„ste jag frĂ„ga...

Vad Ă€r det??!! 😄

large_1073_DPA.jpg

AMS Neve 1073 DPA (underbart bra micpreamp)

Adam-P-33-A-Monitor-aktiv.jpg

Adam P33 (Riktigt fina studiomonitorer)

â˜ș

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SpÀnnande historia.

LÀgg gÀrna upp hur det gÄr framÄt.

Om du kan, lÀgg gÀrna upp en bild.

Heckel Ă€r som nĂ€mnt det mest kĂ€nda namnet bland fagotter. Nya kostar sĂ„dĂ€r 300000 kronor och har en leveranstid pĂ„ 5 Ă„r eller mer. Dessa instrument Ă€r dock rĂ€tt olika frĂ„n de frĂ„n tidigt 1900-tal. Även Ă€ldre instrument frĂ„n ungefĂ€r 1920 och framĂ„tl Ă€r eftertraktade och bra sĂ„na spelas av topp-instrumentalister över hela vĂ€rlden. Historien Ă€r ofta att musikern spelar ett helt yrkesliv pĂ„ sitt instrument och sedan sĂ€ljer det till en favoritelev, som i sin tur kanske spelare ett helt yrkesliv pĂ„ den.

Nu skall man kanske inte tro fullt sÄ mycket om ett instrument i okÀnt skick och troligen lite för gammalt för att vara helt intressant. Men ett bra instrument i 4000 (cirka 1898) och 5000-serien (cirka 1911) sÀgs fortfarande ha en vacker ton och vara trevligt att spela. Jag har inte haft möjlighet att prova sjÀlv dock. Riktigt intressanta blir dock Heckel först frÄn cirka 1920.

Det Àr inte heller sÀkert vilken "stÀmning" som instrumentet Àr i, kring sekelskiftet var det inte ovanligt med sÄ hög stÀmning som 451 Hz (idag ligger vi vanligen kring 442 Hz) vilket tyvÀrr gör instrumentet i stort sett endast intressant för samlare. Troligen har instrumentet en hel del skavanker och skador, men det Àr förvÄnansvÀrt hur mycket som gÄr att laga pÄ en fagott. Inte allt dock.

Även om sjĂ€lva instrumentet kan ha lĂ„gt vĂ€rde sĂ„ Ă€r kan ett bra S-rör frĂ„n Heckel gĂ„ för nĂ„gra tusenlappar. S-röret Ă€r det böjda metallröret högst som man sĂ€tter in i instrumentet högst upp.

// Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SpÀnnande historia.

LÀgg gÀrna upp hur det gÄr framÄt.

Om du kan, lÀgg gÀrna upp en bild.

Jag vill ocksÄ lÀsa mer om hur det gÄr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja visst Ă€r det spĂ€nnande 😄 . HĂ€r kommer nĂ„gra bilder pĂ„ makapĂ€ren 😛

Vi funderar pÄ att knÄpa ihop ett mail till Heckel nere i Tyskland, de kanske Àr intresserade.

Eller har nÄgot gott rÄd att ge.

Pernilla :rolleyes:

post-23181-1255121112_thumb.jpgpost-23181-1255121250_thumb.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...