Jump to content
Annons

När vet man att röret i en preamp är dålig?


Bassebas

Recommended Posts

Annons

Vet inte så här mitt i natten vad det är för rör i den, men den slutar inte låta konstigt när man vrider till ss-läge (solid-state).

Kanske röret används fastän den är i ss läge? hmm..

Suger som fan, använder den när jag spelar in bas och gura hemma i lägenheten och har ingen annan preamp med Hi-z eller en di-box :/.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte så här mitt i natten vad det är för rör i den, men den slutar inte låta konstigt när man vrider till ss-läge (solid-state).

Kanske röret används fastän den är i ss läge? hmm..

Suger som fan, använder den när jag spelar in bas och gura hemma i lägenheten och har ingen annan preamp med Hi-z eller en di-box :/.

I SS (Solid State)-läget är röret inte inkopplat (röret sitter kopplat som en send-effekt i preampen), så då är det inte det som är felet. Det skulle kanske kunna vara fel på nätdelen...? Om den lämnar för låg spänning, så kan det låta illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det visar sig att den funkar korrekt ibland :S

Lyckades idag fixa ett till ett ljudklipp där det låter "rätt" och fel.

http://www.speedyshare.com/591966904.html

Dock så märkte jag att man kan få tillbaka till "rätt" ljud genom att vrida fram och tillbaka på input gain ratten lite. (till samma gain som innan)

EDIT: Det är inspelat i SS-läge

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

I SS (Solid State)-läget är röret inte inkopplat (röret sitter kopplat som en send-effekt i preampen), så då är det inte det som är felet. Det skulle kanske kunna vara fel på nätdelen...? Om den lämnar för låg spänning, så kan det låta illa.

Är det bara att ta en multimeter och mäta volt på + och - på adaptern? för att se om den har rätt spänning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det visar sig att den funkar korrekt ibland :S

Lyckades idag fixa ett till ett ljudklipp där det låter "rätt" och fel.

http://www.speedyshare.com/591966904.html

Dock så märkte jag att man kan få tillbaka till "rätt" ljud genom att vrida fram och tillbaka på input gain ratten lite. (till samma gain som innan)

EDIT: Det är inspelat i SS-läge

Om det kan ändra sig om du vrider Gainratten fram och tillbaks, så tyder det nog snarare på att det är oxid i potentiometern. Kan avhjälpas tillfälligt genom att spraya in oljefri kontaktspray i poten (om den är tillräckligt öppen för att man ska få in något), men det enda som fungerar i längden, brukar vara att byta ut potentiometern i så fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara att ta en multimeter och mäta volt på + och - på adaptern? för att se om den har rätt spänning?

Ja - men det är inte hela sanningen heller, eftersom spänningen kan sjunka vid belastning (alltså när preampen drivs av nätdelen), men det är ju ett sätt att verifiera om det är helt fel eller om det är någorlunda rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det kan ändra sig om du vrider Gainratten fram och tillbaks, så tyder det nog snarare på att det är oxid i potentiometern. Kan avhjälpas tillfälligt genom att spraya in oljefri kontaktspray i poten (om den är tillräckligt öppen för att man ska få in något), men det enda som fungerar i längden, brukar vara att byta ut potentiometern i så fall...

Kan det vara så, även om det går från bra ljud till dåligt utan att röra den?

Det hände när jag jammade lite igår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så, även om det går från bra ljud till dåligt utan att röra den?

Det hände när jag jammade lite igår.

Ja - det kan ju vara så, att du tillfälligt kommer genom oxideringen när du vrider poten - men att det är för mycket oxider ändå, så att det bråkar efter en stund. Problemet är att det inte är så lätt att avgöra utan att testa själv. 🙁 Är man van vid hur sådant elände beter sig, så känner man igen det ganska snabbt, men på distans är det ändå lite svårt att känna sig säker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...