Jump to content
Annons

Vilket mixerbord ska jag satsa på?


secure

Recommended Posts

Jag har ganska länge varit sugen på att köpa ett Mackiebord men sedan härom dagen hittade jag en annan mixer på Thomann för bara några hundralappar till Allen&Heath.

Är det någon sam har någon erfarenhet om något av borden eller som rakt av kan siga vilket jag bör satsa på? Kanalerna som finns på mackiebordet räcker gott och väl men det gör ju inget med några till. Vad jag funderar på är om det är skillnad på kvalité ljudmässigt och sedan om det är någon större skillnad på preamparna på de olika borden.

tacksam för hjälp 😆

Mackie 1202 VLZ3

http://www.thomann.de/se/mackie_1202_vlz3.htm

ALLEN&HEATH ZED-14

http://www.thomann.de/se/allenheath_zed14.htm

Redigerat av secure
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har haft ett Mackie slutsteg, det fungerade aldrig fast det var nytt, lämnade in det flera ggr till slut fick jag igen pengarna, jag tror de kastade steget till slut.

Har även haft en liten billig Mackie mixer. På den gick det inte att få aux-senden att bli helt tysta, kanalerna med backtrax fick alltid lite reverb och delay de med.

Usch alltså.

Jag köpte en Soundcraft-mixer i stället är mkt nöjd med den. Svepbar mid ska man se till att ha så man kan vässa sångdiskanten lite. Om det bara finns bass och hi går hi-rattens frekvens så högt att det inte går att få murrig sång ljusare, och det vill man nästan jämt på manlig röst, särskilt om man inte har dyra sångmickar. Jag vrider midefrekvensen till ca 3,5 khz och ökar några db där det gör en väldigt stor skillnad.

Köp ingen mixer utan svepbar mid!

EDIT: Jag ser att Mackien har en fast mid-eq-ratt, och Allen&Heatmixern en svepbar. Jag skulle absolut satsa den senare. Svepbar mid är nödvändigt för att få en gitarr att låta bra också. Den fungerar som en diskantratt i de den viktiga lite lägre diskanten. Den hade mer finesser också, lowcut, tror jag. Skit i Mackiemixern!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för det snabba svaret 😎 nu är definitivt mackimixern ute ur leken! Såg också att ALLEN&HEATH mixern hade utgång för usb rakt in i datorn så då slipper jag använda mitt lexicon omega ljudkort med!

Visste borde då mixern fungera som ett ljudkort? Det skulle vara perfekt i min situation! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för det snabba svaret 😛 nu är definitivt mackimixern ute ur leken! Såg också att ALLEN&HEATH mixern hade utgång för usb rakt in i datorn så då slipper jag använda mitt lexicon omega ljudkort med!

Visste borde då mixern fungera som ett ljudkort? Det skulle vara perfekt i min situation! 🙂

Vet inte hur det är med ljudkort alls, det vet de andra.

Men med svepbar mid funkar mixern mkt om du ska använda den live också. Enklare PA-lådor har ofta en fjuttig dov diskant. Kan man gasa runt 3,5 khz är det guld, annars låter det ofta skit, även om preamparna och värdena på mixern är ganska bra.

Att fatta hur man ställer svepbar mid tar ett tag, det kan vara lite mysko, men det brukar ge sig. Ofta kan ljudet bli mkt tydligare om man ställer ner frekvensen på 250 hz och i stället för att öka vrider bort några db. 250 hz är en allmänt ful frekvens det är varken bas eller mid, bara fult. Jag har aldrig hört nåt ljud som blivit bättre av att öka vid 250 hz. Det kanske finns, men det vete fan. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilssons 250 hz-lag, kommer bli det nya svart!

Höh? svart? svaret?

Jag vet att det på 80-talet byggdes svenska PA-lådor som var konstruerade så att 250 hz dippade i lådorna även utan eq. Konstruktören sa att 250 hz är fult. Om man spelar cd på krogen och rejält höjer master-eq vid 250 hz får man se en blandning roliga ansiktsuttryck på gästerna, vrede, förtvvivlan, vanmakt... Och alla skriker SÄNK FÖR FAN. Med en puckel på 250 kan man spela fört högt hur lågt som helst. Det enda som hjälper mot det otäcka ljudet är att bära ut högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vet inte hur det är med ljudkort alls, det vet de andra.

Men med svepbar mid funkar mixern mkt om du ska använda den live också. Enklare PA-lådor har ofta en fjuttig dov diskant. Kan man gasa runt 3,5 khz är det guld, annars låter det ofta skit, även om preamparna och värdena på mixern är ganska bra.

Att fatta hur man ställer svepbar mid tar ett tag, det kan vara lite mysko, men det brukar ge sig. Ofta kan ljudet bli mkt tydligare om man ställer ner frekvensen på 250 hz och i stället för att öka vrider bort några db. 250 hz är en allmänt ful frekvens det är varken bas eller mid, bara fult. Jag har aldrig hört nåt ljud som blivit bättre av att öka vid 250 hz. Det kanske finns, men det vete fan. 😛

Jag tycker det finns mycket elaka frekvenser mellan 200 och 300 Hz. Dom behövs men man kan skära ganska rejält där.

Ser att Allen & Heathbordet förutom svepbara midar även har ställbart Q-värde... fullparametriska midar med andra ord. 😎

Det har även svepbart högpassfilter såg jag också. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

A&H-bordet är vida överlägset vad jag kan se. Både EQ-mässigt och så har du 4 auxar vilket kommer hjälpa oehört mycket.

Jag tycker det finns mycket elaka frekvenser mellan 200 och 300 Hz. Dom behövs men man kan skära ganska rejält där.

Ser att Allen & Heathbordet förutom svepbara midar även har ställbart Q-värde... fullparametriska midar med andra ord. 🙂

Det har även svepbart högpassfilter såg jag också. 🙂

Var ser du det ställbara Q-värdet och det svepbara filtret?

Jag ser ett fast HP-filter på 100 Hz och en semiparametrisk mid.

1560721_800.jpg

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket mixerbord ska jag satsa på?

Bra fråga, men innan någon kan ge ett kvalificerat svar måste följdfrågan bli: Vad vill du använda mixern till?

Du nämner att du planerar ansluta det till datorn. Hur många kanaler behöver du?

När jag skummar länkarna ser Soundcraft-mixern ut att ha sex ingångar med mikrofonförsärkare och fyra stereoingångar i linjenivå. Med den inbyggda USB-aslutningen ger det antagligen maximalt fyra ingångar eller två in och två ut.

Angående Mackie och Soundcraft har jag blandade erfarenheter av båda märkenas budgetprylar. Man försöker stoppa in så mycket funktioner på så liten yta och till ett så lågt pris som möjligt.

Personligen föredrar jag prylar som fokuserar på att göra några saker riktigt bra istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga, men innan någon kan ge ett kvalificerat svar måste följdfrågan bli: Vad vill du använda mixern till?

Du nämner att du planerar ansluta det till datorn. Hur många kanaler behöver du?

När jag skummar länkarna ser Soundcraft-mixern ut att ha sex ingångar med mikrofonförsärkare och fyra stereoingångar i linjenivå. Med den inbyggda USB-aslutningen ger det antagligen maximalt fyra ingångar eller två in och två ut.

Angående Mackie och Soundcraft har jag blandade erfarenheter av båda märkenas budgetprylar. Man försöker stoppa in så mycket funktioner på så liten yta och till ett så lågt pris som möjligt.

Personligen föredrar jag prylar som fokuserar på att göra några saker riktigt bra istället.

Nu var det väl iofs Mackie och Allen & Heath det gällde 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Var ser du det svepbara filtret?

Jag ser ett fast HP-filter på 100 Hz.

Du har rätt. Ser nu att HP-filtret är fast

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp vad det är för funktion på USB-interfacen. Det finns många mixrar med USB som bara har stereo in/ut (i vissa fall dessutom bara på main-utgången, men ibland valbart från olika ställen) - och alltså inte kan skicka över ingångarna separat, som man kanske är ute efter...

ZED R16 från Allen&Heath är riktigt grymt med Firewire och möjlighet att skicka alla kanaler separat till datorn samtidigt, men den kostar ju några kronor... 🥰

Sedan är förstås frågan om du verkligen behöver en mixer...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det finns mycket elaka frekvenser mellan 200 och 300 Hz. Dom behövs men man kan skära ganska rejält där.

Ser att Allen & Heathbordet förutom svepbara midar även har ställbart Q-värde... fullparametriska midar med andra ord. 🥰

Det har även svepbart högpassfilter såg jag också. 😛

Kan du inte bara sluta powergoogla och svara med slumpmässiga facktermer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Sedan är förstås frågan om du verkligen behöver en mixer...?

Ja precis... han kanske inte ens behöver en gitarr... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
ZED R16 från Allen&Heath är riktigt grymt med Firewire och möjlighet att skicka alla kanaler separat till datorn samtidigt, men den kostar ju några kronor... 🥰

Eftersom den har fullparametrisk EQ så tycker jag att den verkar väldigt intressant för det priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Bra fråga, men innan någon kan ge ett kvalificerat svar måste följdfrågan bli: Vad vill du använda mixern till?

Du nämner att du planerar ansluta det till datorn. Hur många kanaler behöver du?

När jag skummar länkarna ser Soundcraft-mixern ut att ha sex ingångar med mikrofonförsärkare och fyra stereoingångar i linjenivå. Med den inbyggda USB-aslutningen ger det antagligen maximalt fyra ingångar eller två in och två ut.

Angående Mackie och Soundcraft har jag blandade erfarenheter av båda märkenas budgetprylar. Man försöker stoppa in så mycket funktioner på så liten yta och till ett så lågt pris som möjligt.

Personligen föredrar jag prylar som fokuserar på att göra några saker riktigt bra istället.

Det bästa hade ju varit ett moduluppbyggt bord men såna kostar ju 20ggr så mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte bara sluta powergoogla och svara med slumpmässiga facktermer?

Jag har inte varit medlem på forumet länge men har redan hunnit bli less på dina och analogfreak's dispyter som infekterar varenda tråd..

Ahaa.. R14 är då ointressant anser jag.

Dock fortfarande överlägsen vid valet mellan de två mixrarna i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jo, fullparametrisk är alltid en stor lycka att använda live. Går att göra så mycket mer.

Inte bara live... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...