Jump to content
Annons

Stämmor i Country/Country rock, har de någon speciell uppbyggnad?


Recommended Posts

Vill ha en stämma med Country/Country Rock-karaktär men vet inte riktigt hur jag ska lägga tonerna i förhållande till grundmelodin.

Keith Richards brukar ju lägga en överstämma i Stones mer Countrybaserade låtar, särskilt på "Exile..." och jag gillar Nicolette Larsons stämmor på "Comes a time", albumet.

Finns det något speciellt mönster på stämmorna hos artister som Gram Parsons, The Byrds, Grateful dead och The Band?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pedaltoner! Vilket läckert ord!

-"Hörru! Du borde nog f-n hålla dig till enbart pedaltonerna!"

Jag såg en intervju med, jag tror det var Emmilou Harris. Hon sa att det var roligast och mest krävande att vara två och sjunga tvåstämmigt. Då gällde inga regler, man får hela tiden byta vem som sjunger först och andra stämman, om man sjunger stämman under eller över. Att sitta med gitarren och "sno" toner från grundackorden är bra. Man kan ta vilka som helst, bara de finns i grundackordet. Man kan tom spela in gitarrtonerna, en i taget, sen härma den stämman. Gitarren raderar man sen i mixen. Troligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i grundmelodin, lägg stämmorna efter ackorden och gå till närmast liggande ton vid ackordsbyte. En eller två sk pedaltoner är också värt att testa, dvs om låten går i G: lägg två stämmor som envist enbart sjunger G resp D.

Gillar Pedaltoner också.

Du har nog helt rätt, bara lägga en helt egen.

Jag är rätt bra på att komma upp med stämmor men med svenskt musikarv hamnar man ofta i Jan Johansson-trakten, svårt att byta spår. jag får ta ut mina favoriter och se om de har någonting gemensamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Man kan tillägga att även parallellföring funkar utmärkt i vissa lägen. Konsten är att veta när...nej, jag vet inte heller, jag bara lyssnar mig fram. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tillägga att även parallellföring funkar utmärkt i vissa lägen. Konsten är att veta när...nej, jag vet inte heller, jag bara lyssnar mig fram. 😄

Terser eller sexor funkar ofta bra, grundtoner är ibland grymt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har någon bra länk till en sida om allt om stämmor och lite till? Förslagsvis utan att man behöver läsa igenom fyra kiloton annan musikteori... Har letat runt rätt länge efter någon bra och smidig sammanfattning med hyfsat enkel förklaring utan att kunna hitta något vettigt! Har mest blivit till att ta ut grundton/ters/kvint ur ackorden, men blir lite enformigt efter ett par gånger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har någon bra länk till en sida om allt om stämmor och lite till? Förslagsvis utan att man behöver läsa igenom fyra kiloton annan musikteori... Har letat runt rätt länge efter någon bra och smidig sammanfattning med hyfsat enkel förklaring utan att kunna hitta något vettigt! Har mest blivit till att ta ut grundton/ters/kvint ur ackorden, men blir lite enformigt efter ett par gånger...

Det finns ju som inga genvägar, tonerna du anser vara tråkiga är de toner man oftast använder plus kromatiska passager (toner emellan) du kan tänka på att varje stämma ska funka snyggt fristående. Sedan är melodin viktigast dvs inte låta stämmorna dölja om det inte är den effekten du vill ha förstås.

Man kan välja att skriva i bla:

understämma, orgelpunkt, ters-under, etc

unisont,

fristående

överstämma, ters över, sexter, etc

diskantstämma. typ fågelkvitter:)

Finns många sätt men terser/sexter funkar ofta gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tom spela in gitarrtonerna, en i taget, sen härma den stämman. Gitarren raderar man sen i mixen. Troligen.

Smart Nilsson. Smart. Att jag inte tänkt på det. Gitarr kan man hantera men sångstämmor är det lite si och så med. Tackar för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har någon bra länk till en sida om allt om stämmor och lite till? Förslagsvis utan att man behöver läsa igenom fyra kiloton annan musikteori... Har letat runt rätt länge efter någon bra och smidig sammanfattning med hyfsat enkel förklaring utan att kunna hitta något vettigt! Har mest blivit till att ta ut grundton/ters/kvint ur ackorden, men blir lite enformigt efter ett par gånger...

Ja, det var ju ungefär en sån jag var ute efter..

Har också sökt.

Link to comment
Dela på andra sajter

The Eagles har ju varit extremt stilbildande vad gäller körarrangemang inom countryrock/crossover. Lyssna in deras tidiga inspelningar, där finns mycket inspiration att hämta. Själv är jag nästa sjukligt förtjust i sånt här. Ett av mina absoluta favoritprojekt är en akustisk trio som heter Redeye och gör uteslutande Eaglescovers med så mycket trestämmig sång vi bara orkar. "Good Times Again", en låt på mitt senaste plattprojekt, hämtar en hel del inspiration från den här typen av sångarr.

En countrysångare som tagit det här med sångstämmor till en helt ny nivå är ju annars Vince Gill. Han integrerar sin eminenta teknik i sina arr på ett sätt som gör dem både karakteristiska och svårhärmade för oss vanliga dödliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 år senare...
Bluesczardas (oregistrerad)

Vill ha en stämma med Country/Country Rock-karaktär men vet inte riktigt hur jag ska lägga tonerna i förhållande till grundmelodin.

Keith Richards brukar ju lägga en överstämma i Stones mer Countrybaserade låtar, särskilt på "Exile..." och jag gillar Nicolette Larsons stämmor på "Comes a time", albumet.

Finns det något speciellt mönster på stämmorna hos artister som Gram Parsons, The Byrds, Grateful dead och The Band?

Nej jag tror att det är så jobbigt så att du måste arrangera till den låt du avser att jobba med!Följa grundtonen? Ja om det är Elvis P doakör? Skulle det funka i långsam vals? Tex "Den blomster nu kommer. ." (har alla sjungit nån gång) = Låter katastrof!Tänk vad/vem ska sjunga i "Come a time" lägger man tryck på 2:a stämman i vissa partier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...