Jump to content
Annons

kevking96

Recommended Posts

Annons

Har du dåligt med stålar så leta en Falcon P-baskopia. En sån har jag i min hemstudio, de är skitfina i trävirke, stall, stämskruvar osv. Jag har läst att de byggs av interner på ett fängelse, de har knappt nån lön och får ta god tid på sig med varje instrument. Jag har fått tag i en orginal Fender mick som jag ska sätta dit.

Men hur som helstj det är fruktansvärt bra basar för nästan inga pengar, även med orginal mickar, fin sustain, håller stämningen exakt.

kanske inte lätt att hitta, jag har haft min i säkert tio år.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här är rätt bra för priset. Köpte in till en replokal tillsammans med en Peavyförstärkare:

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=671501&artno=110634

Förstärkare:

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=673583&artno=156069

Ska du bara spela hemma så funkar det med en mindre förstärkare.

Wrakk on!

pst: Inte provspelat den du länkat till. Kan vara okej den med.

Link to comment
Dela på andra sajter

men är denna något att lira på (kolla in länken)

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=740327&artno=232001

Att köpa ett paket med både bas o stärkare är smart ,det blir billigt. Det är säkert inget fel på de där grejerna, huvudsaken du kommer igång att spela. Be att de kollar på Musikbörsen så att just den bas du får inte har halsen helt feljusterad så den blir trögspelad. Kommer du igång o blir bättre o bättre så kan du alltid fixa dyrare grejer sen med åren. När jag började spela på 70-talet var de sk billiga basarna och gitarrena rena skiten jämfört med vad som finns idag, men det gick bra att spela på dem ändå de första åren.

Kul att du vill satsa på musik, det är sååå j-a kul, man lessnar aldrig på det. Och man kan bli bättre och bättre fast man börjar bli gammal med. 😉

Cortbasarna är också fina, jag har testat såna med, polaren spelar på en.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
När jag började spela på 70-talet var de sk billiga basarna och gitarrena rena skiten jämfört med vad som finns idag, men det gick bra att spela på dem ändå de första åren.

Det var inte bättre heller på 80-talet när jag började. 😎 Vilken skitgura de prackade på mig som min första i musikbutiken. 😄 Svårt lura en naiv tonåring något skit som de inte blev av med. 😉 Ja den blev till kaffeved till slut i alla fall. Men som sagt var i början är det inte så viktigt vad man spelar med för bas, gitarr eller vad det nu är, utan att man kommer igång och lär sig. Bättre med ett halvmediokert instrument och lär sig än sitta med ett dyrt instrument och knappt lära sig. Hur många köper inte ett dyrt och ett havlår senare säljer dem det när de tappat intresset för att lära sig?

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Och byter man sen efter ett par år, ja då märker och uppskattar man skillnaden. Från början lär man sig inte fortare på en skitdyr gitarr.

Min första bas var en Höfner. Inte en fiolbas, utan en planka med röd galon på! Två mickar och mycket rattar o knappar, rytm o solo tror jag det bla stod.

Jag spelade i flera år innan jag visste lite grann hur man stämde en bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

152348.jpg

En billig bas som jag tycker är riktigt bra för pengarna är Yamaha RBX170

Äger dock inte en sån själv, men har provspelat en sådan i butik. Tyckte den kändes och lät

mycket dyrare än de ca 2000 kr den kostar.

En grej att tänka på är om

man gillar att spela olika musik stilar

kan va att ha en bas med "ljudjusterings möjligheter".

Det är ju skillnad på reggae och metall.

T.ex en bas med 2mickar har mycket mera ljudvariation än en med 1 mick.

En liten reflektion när vi pratar om billiga basar då de ofta har 1 mick.

Edit: Lycka till förresten!

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

152348.jpg

En billig bas som jag tycker är riktigt bra för pengarna är Yamaha RBX170

Äger dock inte en sån själv, men har provspelat en sådan i butik. Tyckte den kändes och lät

mycket dyrare än de ca 2000 kr den kostar.

En grej att tänka på är om

man gillar att spela olika musik stilar

kan va att ha en bas med "ljudjusterings möjligheter".

Det är ju skillnad på reggae och metall.

T.ex en bas med 2mickar har mycket mera ljudvariation än en med 1 mick.

En liten reflektion när vi pratar om billiga basar då de ofta har 1 mick.

Edit: Lycka till förresten!

Jag har en sån bas (eftersom jag huvudsakligen är gitarrist men behöver kunna lägga lite bas ibland ville jag inte spendera en förmögenhet på bas)

Med dom två mickarna kan man skruva till alla möjliga ljud.

Plus att den är skön att spela på.

Rekommenderas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...