Jump to content
Annons

Pytteliten studio (byggdagbok)


Gustav

Recommended Posts

Först och främst vill jag säga hej till alla här på Studio Forum!! 😳

Jag har spökläst under ett tag men har inte registrerat mig för ens nu!

Hur som helst!

Jag har under jättelång period velat ha någonstans att spela in med alla mina band och sitta o pilla med min musik, tidigare har jag haft ett rum som jag har kunnat spela in i och lira med polarna. Det har stått en dator med cubase och ett Delta 1010LT kort på så jag har haft möjligheten att kunna spela in någorlunda okej... men nu! nu j*vlar har jag bestämt mig för att ta tag i det och börja bygga och göra något "riktigt" av det som ett projekt under en längre tid! 😱

Rummet ser ser ut som så här; det är 3,07m brett och 4,8m långt (asså ingen stor yta jag talar om) och enligt planerna ska jag sätta upp en vägg med en ruta och en dörr i för att kunna ha tillgång till både ett live-rum och ett kontroll-rum!

Ungefär så här ser rummet ut med väggen som jag planerat den: (Google Sketchup är förövrigt otroligt kul sätt att göra ritningar 😄 )

bild2tp.jpg w828.png

Vad tror ni? Ser det ut att bli helt åt helvete? Kom väldigt gärna med tips och ideér då jag aldrig gjort något som detta förr! :rolleyes:

(ritning på väggen som ska byggas för er som är intresserade:

bild1dj.th.jpg)

Mega tack på förhand, så ska jag skriva här och slänga upp bilder så fort det börjar att röra på sig!

MVH

/G

Redigerat av Gustav
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Något man gärna undviker (eller åtminstone vill ha möjlighet att undvika) är många och starka tidiga reflektioner. Det är ljud som reflekteras från närliggande ytor.

Det kan ge resultatet att det inspelade ljudet känns ofokuserat, instängt eller ihåligt.

Av den anledningen är det svårt att arbeta i små rum. Man kommer aldrig tillräckligt långt ifrån någon yta.

Tydliga reflektioner från golv, tak och fyra väggar, på alla inspelade spår, kan göra ett material onödigt svårarbetat.

Planerar du att ljudisolera inspelningsrummen? En snabb uppskattning är att det går åt mellan 10-20 cm på alla ytor för att få till en fungerande dämpning. Ett rum på 3 x 5 meter med takhöjd på 2,4 m kan alltså få dimensionerna: 2,6 x 4,6 med 2 meter i takhöjd.

Sedan tillkommer akustikbehandling. För att få bukt med tidiga reflektioner använder man absorbenter. T ex 5 cm minerullsskivor på en 5 cm distans från vägg och tak.

Med små dimensioner kryper också stående vågor uppåt i frekvensregistret. Det ökar risken för att de krockar med det material man tänker spela in (trummor, bas, gitarr, röst etc).

Edit: Tryckte skicka medan jag skrev. Avrundar med att säga att jag skulle undvika att dela upp rummet i två. Utnyttja taket för akustikbehandling, om takhöjden räcker till.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag planerar att ljudisolera och göra det bästa av saken 😄

Men tror du att det är helt åt skogen att påbörja detta projektet?

Inte alls helt åt skogen! Om du får till 12 isolerade kvm och lite vettig akustikbehandling på det kan ni ha hur kul som helst därinne! Glöm inte ventilation bara! Syrebrist är inspirationens ärkefiende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, i det lilla rummet skulle jag nästan ha skitit i att ha det avdelat och göra ett kombinerat live/kontrollrum i ett... Enda nackdelen i det alternativet är att man inte kan lyssna på ljudkällorna live utan att höra ljudet från instrument/förstärkare, så man får provspela in under mikplacering och lyssna på det inspelade, men hellre det och ett lite större rum! Bara en tanke!

Edit: Plus att du kan lägga ett par hundra-/tusenlappar extra på akustik och/eller gear istället, icke att förglömma =)

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, i det lilla rummet skulle jag nästan ha skitit i att ha det avdelat och göra ett kombinerat live/kontrollrum i ett... Enda nackdelen i det alternativet är att man inte kan lyssna på ljudkällorna live utan att höra ljudet från instrument/förstärkare, så man får provspela in under mikplacering och lyssna på det inspelade

Jag fyller på argumentet med att det tar både tid och plats att bygga en tillräckligt ljudisolerande skiljevägg. Risken är att du kommer sitta trångt och höra för mycket läckage.

12 kvm istället för 3+7! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Planerar själv att göra liknande fast på ett rum som är ca 4,5x5,5

Samma där. 27,5 kvm är ett bra utgångsläge för ett rum.

Räkna bort 10-20 cm per vägg för isolering och ytterligare 5-10 cm för akustikbehandling. Basfällor kan kräva ytterligare 50 cm eller mer. Inte per vägg dock. 😄

Räkna med att du har kvar en golvyta på runt 20 kvm när bygget är klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma där. 27,5 kvm är ett bra utgångsläge för ett rum.

Räkna bort 10-20 cm per vägg för isolering och ytterligare 5-10 cm för akustikbehandling. Basfällor kan kräva ytterligare 50 cm eller mer. Inte per vägg dock. 😛

Räkna med att du har kvar en golvyta på runt 20 kvm när bygget är klart.

Varför isolera alla väggarna? Jag hade bara tänkt isolera väggen mot grannen (1-vånings radhus), akustikbehandla rummen samt ljudisolera inspelningsrummet!

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför isolera alla väggarna? Jag hade bara tänkt isolera väggen mot grannen (1-vånings radhus), akustikbehandla rummen samt ljudisolera inspelningsrummet!

Ljudisolering av endast en vägg gör inte så stor skillnad eftersom ljudet fortplantar sig i golv, väggar och tak. När jag ovan skriver ljudisolering menar jag någon form av rum-i-rummet. Det är det enda effektiva sättet att dämpa vibrationerna som fortplantar sig i husstommen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...