Gustav Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 (redigerat) Först och frĂ€mst vill jag sĂ€ga hej till alla hĂ€r pĂ„ Studio Forum!! đł Jag har spöklĂ€st under ett tag men har inte registrerat mig för ens nu! Hur som helst! Jag har under jĂ€ttelĂ„ng period velat ha nĂ„gonstans att spela in med alla mina band och sitta o pilla med min musik, tidigare har jag haft ett rum som jag har kunnat spela in i och lira med polarna. Det har stĂ„tt en dator med cubase och ett Delta 1010LT kort pĂ„ sĂ„ jag har haft möjligheten att kunna spela in nĂ„gorlunda okej... men nu! nu j*vlar har jag bestĂ€mt mig för att ta tag i det och börja bygga och göra nĂ„got "riktigt" av det som ett projekt under en lĂ€ngre tid! đ± Rummet ser ser ut som sĂ„ hĂ€r; det Ă€r 3,07m brett och 4,8m lĂ„ngt (assĂ„ ingen stor yta jag talar om) och enligt planerna ska jag sĂ€tta upp en vĂ€gg med en ruta och en dörr i för att kunna ha tillgĂ„ng till bĂ„de ett live-rum och ett kontroll-rum! UngefĂ€r sĂ„ hĂ€r ser rummet ut med vĂ€ggen som jag planerat den: (Google Sketchup Ă€r förövrigt otroligt kul sĂ€tt att göra ritningar đ ) Vad tror ni? Ser det ut att bli helt Ă„t helvete? Kom vĂ€ldigt gĂ€rna med tips och ideĂ©r dĂ„ jag aldrig gjort nĂ„got som detta förr! (ritning pĂ„ vĂ€ggen som ska byggas för er som Ă€r intresserade: ) Mega tack pĂ„ förhand, sĂ„ ska jag skriva hĂ€r och slĂ€nga upp bilder sĂ„ fort det börjar att röra pĂ„ sig! MVH /G Redigerat 9 september 2009 av Gustav
joachime Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 (redigerat) NÄgot man gÀrna undviker (eller Ätminstone vill ha möjlighet att undvika) Àr mÄnga och starka tidiga reflektioner. Det Àr ljud som reflekteras frÄn nÀrliggande ytor. Det kan ge resultatet att det inspelade ljudet kÀnns ofokuserat, instÀngt eller ihÄligt. Av den anledningen Àr det svÄrt att arbeta i smÄ rum. Man kommer aldrig tillrÀckligt lÄngt ifrÄn nÄgon yta. Tydliga reflektioner frÄn golv, tak och fyra vÀggar, pÄ alla inspelade spÄr, kan göra ett material onödigt svÄrarbetat. Planerar du att ljudisolera inspelningsrummen? En snabb uppskattning Àr att det gÄr Ät mellan 10-20 cm pÄ alla ytor för att fÄ till en fungerande dÀmpning. Ett rum pÄ 3 x 5 meter med takhöjd pÄ 2,4 m kan alltsÄ fÄ dimensionerna: 2,6 x 4,6 med 2 meter i takhöjd. Sedan tillkommer akustikbehandling. För att fÄ bukt med tidiga reflektioner anvÀnder man absorbenter. T ex 5 cm minerullsskivor pÄ en 5 cm distans frÄn vÀgg och tak. Med smÄ dimensioner kryper ocksÄ stÄende vÄgor uppÄt i frekvensregistret. Det ökar risken för att de krockar med det material man tÀnker spela in (trummor, bas, gitarr, röst etc). Edit: Tryckte skicka medan jag skrev. Avrundar med att sÀga att jag skulle undvika att dela upp rummet i tvÄ. Utnyttja taket för akustikbehandling, om takhöjden rÀcker till. Redigerat 9 september 2009 av joachime
Gustav Postat 9 september 2009 TrÄdstartare Postat 9 september 2009 Jag planerar att ljudisolera och göra det bÀsta av saken Men tror du att det Àr helt Ät skogen att pÄbörja detta projektet?
joachime Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Gustav sa: Jag planerar att ljudisolera och göra det bĂ€sta av saken đMen tror du att det Ă€r helt Ă„t skogen att pĂ„börja detta projektet? Inte alls helt Ă„t skogen! Om du fĂ„r till 12 isolerade kvm och lite vettig akustikbehandling pĂ„ det kan ni ha hur kul som helst dĂ€rinne! Glöm inte ventilation bara! Syrebrist Ă€r inspirationens Ă€rkefiende.
Gustav Postat 9 september 2009 TrÄdstartare Postat 9 september 2009 Jag uppdaterar nÀr jag börjat pÄ projektet!
Fertan Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 (redigerat) Hm, i det lilla rummet skulle jag nÀstan ha skitit i att ha det avdelat och göra ett kombinerat live/kontrollrum i ett... Enda nackdelen i det alternativet Àr att man inte kan lyssna pÄ ljudkÀllorna live utan att höra ljudet frÄn instrument/förstÀrkare, sÄ man fÄr provspela in under mikplacering och lyssna pÄ det inspelade, men hellre det och ett lite större rum! Bara en tanke! Edit: Plus att du kan lÀgga ett par hundra-/tusenlappar extra pÄ akustik och/eller gear istÀllet, icke att förglömma =) Redigerat 9 september 2009 av Fertan
joachime Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Fertan sa: Hm, i det lilla rummet skulle jag nĂ€stan ha skitit i att ha det avdelat och göra ett kombinerat live/kontrollrum i ett... Enda nackdelen i det alternativet Ă€r att man inte kan lyssna pĂ„ ljudkĂ€llorna live utan att höra ljudet frĂ„n instrument/förstĂ€rkare, sĂ„ man fĂ„r provspela in under mikplacering och lyssna pĂ„ det inspelade Jag fyller pĂ„ argumentet med att det tar bĂ„de tid och plats att bygga en tillrĂ€ckligt ljudisolerande skiljevĂ€gg. Risken Ă€r att du kommer sitta trĂ„ngt och höra för mycket lĂ€ckage. 12 kvm istĂ€llet för 3+7! đ
Gustav Postat 11 september 2009 TrÄdstartare Postat 11 september 2009 OK, ska tÀnka pÄ vad ni sÀger!
hwasser Postat 15 september 2009 Postat 15 september 2009 Planerar sjÀlv att göra liknande fast pÄ ett rum som Àr ca 4,5x5,5
joachime Postat 15 september 2009 Postat 15 september 2009 hwasser sa: Planerar sjĂ€lv att göra liknande fast pĂ„ ett rum som Ă€r ca 4,5x5,5 Samma dĂ€r. 27,5 kvm Ă€r ett bra utgĂ„ngslĂ€ge för ett rum. RĂ€kna bort 10-20 cm per vĂ€gg för isolering och ytterligare 5-10 cm för akustikbehandling. BasfĂ€llor kan krĂ€va ytterligare 50 cm eller mer. Inte per vĂ€gg dock. đ RĂ€kna med att du har kvar en golvyta pĂ„ runt 20 kvm nĂ€r bygget Ă€r klart.
hwasser Postat 16 september 2009 Postat 16 september 2009 (redigerat) joachime sa: Samma dĂ€r. 27,5 kvm Ă€r ett bra utgĂ„ngslĂ€ge för ett rum. RĂ€kna bort 10-20 cm per vĂ€gg för isolering och ytterligare 5-10 cm för akustikbehandling. BasfĂ€llor kan krĂ€va ytterligare 50 cm eller mer. Inte per vĂ€gg dock. đ RĂ€kna med att du har kvar en golvyta pĂ„ runt 20 kvm nĂ€r bygget Ă€r klart. Varför isolera alla vĂ€ggarna? Jag hade bara tĂ€nkt isolera vĂ€ggen mot grannen (1-vĂ„nings radhus), akustikbehandla rummen samt ljudisolera inspelningsrummet! Redigerat 16 september 2009 av hwasser
joachime Postat 16 september 2009 Postat 16 september 2009 hwasser sa: Varför isolera alla vÀggarna? Jag hade bara tÀnkt isolera vÀggen mot grannen (1-vÄnings radhus), akustikbehandla rummen samt ljudisolera inspelningsrummet! Ljudisolering av endast en vÀgg gör inte sÄ stor skillnad eftersom ljudet fortplantar sig i golv, vÀggar och tak. NÀr jag ovan skriver ljudisolering menar jag nÄgon form av rum-i-rummet. Det Àr det enda effektiva sÀttet att dÀmpa vibrationerna som fortplantar sig i husstommen.
MercuryComet65 Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 (redigerat) hmm jag skrev nÄt okunnigt som jag inte kunde ta bort gÄr inte att lÀmna tomt nÀr man Àndrar. Ha det gott! Redigerat 15 oktober 2009 av MercuryComet65
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.