Klangfix Posted December 17, 2004 Share Posted December 17, 2004 Jag håller på att renovera ett antal 78-varvs lackskivor från 1949. En av låtarna är helt okänd för mig. Jag skulle vara tacksam för hjälp med uppgifter om titel och kompositör. Lyssna gärna: http://www.student.lu.se/~Cie89blg/carlos.htm Renoveringen gjordes i CoolEdit Pro 2.0 mvh Björn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Arthur Krause Posted December 17, 2004 Share Posted December 17, 2004 Jag ska överlägga med min jazzkonsult som var med när det begav sig och hoppas återkomma imorgon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klingis Posted December 17, 2004 Share Posted December 17, 2004 Bara jag som tycker den liknar Alexander's Ragtime Band? 😛 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Arthur Krause Posted December 18, 2004 Share Posted December 18, 2004 Min jazzkonsult visste ej säkert men trodde om möjligt att det kunde vara en något omgjord egen tolkning av följande... Låt:Honey Suckle Rose komponerad av:Fats Waller Låten kan också vara en egen komposition. Ett tips kan vara att leta i tidningsarkiv hos bibliotek om det finns någon artikel eller recension av skivan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klangfix Posted December 18, 2004 Author Share Posted December 18, 2004 Tack för tipsen, men Honey Suckle rose är det nog inte. Den känner jag till från annat håll. Egenkomponerat är det inte heller, för jag har två inspelningar av samma låt. En från Ruda i Småland och en från Malmö. Båda inspelningarna är från omkring 1949 men med olika orkestrar utan inbördes kontakt. Jag kanske får kasta ut frågan på något jazzforum, för jazznördtätheten är kanske inte så stor här... 🙂 Tänkte bara prova om någon visste... Tack ändå. /Björn PS. Alexanders ragtime band skrevs 1911, det var 38 år för tidigt. ☺️ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts