Jump to content
Annons

Gitarr&basimpulser

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Postat

Hittade den hĂ€r lilla sidan med nĂ„gra riktigt bra och gratis impulser för gitarr och bas. Är de bĂ€sta jag har testat som Ă€r Ampeg och Marshallimpulser som Ă€r gratis. http://noox.sitesled.com/

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Hej tÀnkte just pÄ dig nÀr jag postade. Nej de hÀr har jag aldrig haft. De var nya. Klart vÀrda ladda ned.

Postat (redigerat)

Ah nice, sÄnt hÀr Àr alltid trevligt. Ska testa nÀr jag fÄr tid. Tack tack för tipset

Redigerat av Limpan
Postat
SĂ„ man kan ta vilket ljud som helst, ex ett fĂ„gelkvitter, sen hĂ€ller man det ljudet i en marshall impuls sĂ„ lĂ„ter det som en marshall stack? 😼

DĂ„ lĂ„ter det som ett fĂ„gelkvitter genom en marshall stack 😆

MVH

Anders

Postat
Kan nÄgon seriös person reda ut detta?

Jag Àr inte helt hundra pÄ exakt vad som sker, men som jag fattat det sÄ gÄr det vÀll i princip ut pÄ att du har en svepande signal som du skickar ut till det du vill efterlikna, sedan tas signalen bort frÄn det du spelade in och dÄ har du klangen av det du körde signalen genom kvar.

Kan ha helt fel hÀr!

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat
🙂 Det dĂ€r ska man loopa och köra pĂ„ högsta volym för grannarna en mycket tidig morgon.
Postat

Det hÀr var vÀl inte pÄ allvar ens frÄn början, eller? Behöver man nÄgon slags

effektenhet för att köra dessa impulser?

Postat
Det hÀr var vÀl inte pÄ allvar ens frÄn början, eller? Behöver man nÄgon slags

effektenhet för att köra dessa impulser?

Du behöver en plugg som kan lÀsa impulserna. Jag kör exempelvis med TLSpace. MEn det finns sÀkert gratisvarianter för vst-anvÀndare.

MVH

Anders

Postat

Tjena SadamJR!

Jag kör alltid impulser nÀr jag spelar in direkt ITB.

Ska du köra impulser sÄ mÄste du ha en plug som du kan ladda in impulser i. Jag kör Voxengo Boogex.

Du kan stÀnga av förstÀrkaren helt och endast köra impulse delen av pluggen.

Du kan hitta mycket pÄ ultimatemetal.com under andy sneap forumet. DÀr anvÀnder vÀldigt mÄnga mjukvaru förstÀrkare samt impulser och de fÄr sjukt bra resultat!

MVH Daniel

Postat

Precis som n0m0ney skriver; somliga fÄr verkligen sjukt bra resultat men det krÀvs nog bÄde kunskap o tÄlamod för att fÄ till det. Jag gav upp efter en veckas tragglande...

Postat
FörlÄt Ànnu en okunnig men hur anvÀnder man dessa impulser? Ge gÀrna ett riktigt svar,

HÄr finns en lĂ„ng engels förklaring : http://en.wikipedia.org/wiki/Impulse_response

Den korta svenska förklaringen Àr :

Man skickar en impulsfil frÄn datorn in i tex en gitarrförstÀrkare eller Analog eq , kompressor , reverb , daley etc etc .

Denna inpuls spelar man sedan in och fÄr dÄ en ljudvÄg som teoretiskt motsvarar valda enhets ljud i och med att impulsen passerat genom alla

transistorer och kretsar i enheten.

Sedan öppnar man impulsfilen i tex Space Designer , Altiverb , S.I.R m.m m.m och skickar sitt ljud i genom tex SD.

DÄ fÄr man tex FÄgelkvitter genom en marshallstack med ett lexicon reverb och plutec eq och fairchild 670 kompressor pÄ.

Dock har tekniken inte riktik kommit fram till dynamiska impulser för tex EQ , kompressor sÄ det mesta i impulsvÀg Àr reverb eller högtalarlÄdor

m.a.o relativt statiska effekter.

UngefÀr sÄ ligger det till.

😳

Postat

Det Ă€r vĂ€ldigt anvĂ€ndbart med impulsreverb (och kanske Ă€ven andra impulser - har sjĂ€lv inte testat annat Ă€n reverb hittills), eftersom man fĂ„r precis den klang som rummet har, dĂ€r man har spelat in impulssvaret - Ă„tminstone om inspelningen av impulsen har gjorts av kompetent folk, sĂ„ att det verkligen lĂ„ter bra... Med en impulsfil frĂ„n Abbey Road-studion, sĂ„ skulle du alltsĂ„ ha tillgĂ„ng till samma rumsklang som Beatles hade. Sedan fĂ„r man förstĂ„s problem om man inte har gjort en fullstĂ€ndig död-dĂ€mpning av sitt inspelningsrum - för dĂ„ tillkommer ju klangen frĂ„n det rummet ocksĂ„, sĂ„ hur man Ă€n vĂ€nder sig sĂ„ sitter Ă€ndan bak... 😳

Den stora nackdelen med sÄdana impulser, Àr att det inte gÄr att justera nÄgra parametrar i dem - utan om man anvÀnder en impuls som har spelats in genom nÄgon hÄrdvaruburk, sÄ Àr den impulsen en kopia av hur burken lÄter - men med nackdelen att om man skulle vilja Àndra ytterst lite pÄ en ratt, sÄ behövs en annan impulsfil med precis den instÀllningen osv... För att efterlikna en hÄrdvaruburk helt perfekt (eller snarare: sÄ nÀra som möjligt), sÄ skulle man alltsÄ behöva ett enormt stort antal olika impulsfiler, för att ha tillgÄng till alla tÀnkbara kombinationer av instÀllningarna.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Precis som n0m0ney skriver; somliga fÄr verkligen sjukt bra resultat men det krÀvs nog bÄde kunskap o tÄlamod för att fÄ till det. Jag gav upp efter en veckas tragglande...

En vecka rÀcker inte för att lÀra sig. Tar lÀngre tid. SÄ du valde gÄ tillbaka till podden istÀllet?

Postat
För att efterlikna en hÄrdvaruburk helt perfekt (eller snarare: sÄ nÀra som möjligt), sÄ skulle man alltsÄ behöva ett enormt stort antal olika impulsfiler, för att ha tillgÄng till alla tÀnkbara kombinationer av instÀllningarna.

Dynamiska impulser , vilket Àr ungefÀr vad Focusrite gjort i Liquid Mix och Liquid channel.

Dock Àr det ett annat företag som tagit fram teknologin med kommer inte ihÄg vad dom heter.

Flera av plugin tillverkarna har börjat laborera med dynamiska impulser men ingen har klurat ut nÄgot bra sÀtt att komprimera all

data till nĂ„got vettigt Ă€n , men snart sĂ„.... 😎

Postat

Jag Àr en vÀldigt impulsstyrd mÀnniska och blir sÄledes stressad av att lÀsa ordet impuls. Det borde heta nÄgot annat.

Postat
Jag Àr en vÀldigt impulsstyrd mÀnniska och blir sÄledes stressad av att lÀsa ordet impuls. Det borde heta nÄgot annat.

Det brukar kallas "konvolverande reverb" (convolution reverb pÄ utrikiska) eller "faltningsreverb". BÄda termerna Àr mer knutna till det matematiska (om jag har fattat rÀtt) Àn det mer beskrivande "impulsreverb", som jag tycker kÀnns mer rÀtt att anvÀnda.

Ordet "konvolverande", tycker jag ger helt andra associationer, som inte Ă€r sĂ€rskilt kul... 😄

Postat (redigerat)
Den stora nackdelen med sÄdana impulser, Àr att det inte gÄr att justera nÄgra parametrar i dem - utan om man anvÀnder en impuls som har spelats in genom nÄgon hÄrdvaruburk, sÄ Àr den impulsen en kopia av hur burken lÄter - men med nackdelen att om man skulle vilja Àndra ytterst lite pÄ en ratt, sÄ behövs en annan impulsfil med precis den instÀllningen osv... För att efterlikna en hÄrdvaruburk helt perfekt (eller snarare: sÄ nÀra som möjligt), sÄ skulle man alltsÄ behöva ett enormt stort antal olika impulsfiler, för att ha tillgÄng till alla tÀnkbara kombinationer av instÀllningarna.

Jo det gĂ„r i PerfectSpace som finnns i Cakewalk Sonar. Iofs gĂ„r det inte att göra reverbet lĂ€ngre Ă€n vad impulsen Ă€r men tvĂ€rtom gĂ„r. Även stereobredd, delay, eq och sĂ„nna grejer kan man Ă€ndra pĂ„. Fast det kanske man kan i alla andra program oxĂ„.. 🙁

Edit: S5_Pro_PerfectSpace_lg.gif

Redigerat av Neosus
Postat
Hur hÀller man ett ljud? Och hur lÄter en form?

De lÄter inte och ljud gÄr inte att hÀlla. Det var bildliga uttryck för att undvika en tekniskt avancerad förklaring - se Picazzos inlÀgg.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.