Jump to content
Annons

Dags att skicka projekt


Paste

Recommended Posts

Hej!

Har infört ett sammarbete med en annan kille som också använder Ableton Live. Snubben är rätt så kass på engelska så han kunde inte förklara hur man gjorde ett såkallat "Liveset". Där tydligen alla samples etc. skulle sparas så han kan öppna det i sitt Ableton Live.

Jag har använt en del VST-instrument som han inte har, och enligt han så skulle det räcka med att frysa spåren och sen spara på detta vis som jag inte vet hur man gör.

Skulle uppskatta hjälp!

Tack!

Redigerat av Paste
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Nu kan jag inget om Live men om han inte har instrument som du har så får han givetvis inte upp dem i sitt Live på något vis. Bara en midifil av det. Då får du välja skapa audiofil av dem i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat att göra på detta vis;

1: Klicka på File -> Manage files ... och där tar det stopp. Jag lyckades göra någonting som sparade ner projektet till en sådan vit fil som öppnas i Live, men den innehöll endast alla mina saves .. 😛 Det är bara ett projekt jag vill skicka till han, tillsammans med de samplingar jag har använt i produktionen. Och ljudfilerna som är inspelade via VST-instrument (räcker det att frysa spåren som han påstår?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan frysa spåren och de finns "någonstans". Sök på datorn efter vad ditt frysta spår heter så hittar du det.

Annars kan du ju rendera alla spåren, lägga in dem i ett nytt set, spara setet som kopia och sedan skicka "kopia"-projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan frysa spåren och de finns "någonstans". Sök på datorn efter vad ditt frysta spår heter så hittar du det.

Annars kan du ju rendera alla spåren, lägga in dem i ett nytt set, spara setet som kopia och sedan skicka "kopia"-projektet.

Nu är det rätt så många frysta spår så det känns faktiskt lite jobbigt att göra på det viset. Men jag känner till att Live, på ett enkelt sätt ska kunna spara ned hela projektet till en sån där vit fil som vem som helst sen kan öppna och fortsätta att arbeta på. Live ska kopiera med alla samplingar jag använt i produktionen + alla frysta spår.

Redigerat av Paste
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är INTE jobbigt. du renderar alla spåren på samma gång. Då hamnar alla spåren på ett ställe. Sen kan du ju kasta de spår som di inte vill ha med.

Kolla: Rendered track, All tracks.

Hittar ingen mapp som heter så, har sökt i hela datorn. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in på File längs ned: Export Audio/Video

Det kommer upp en liten ruta

Översta raden: Rendered Track:

(I rutan) Master

nästa under är All Tracks.

Så man ska alltså göra denna proceduren för alla spår man har? Då blir det ju audiofiler som den andra inte kan göra någonting med? om det är någonting han skulle vilja ändra i loopen är det inte möjligt eftersom det bara är en .Wav fil?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! Har ni inte samma midiinstrument kan ni inte det.

Du kan dock skicka med midifilen till dit renderade spår så han kan ändra bara i den. Sen får han skicka den tillbaka till dig så du kan "spela" midifilen på din burk.

Midifilen sparar (exporterar) du på samma ställe som du renderar wav-filerna.

Over and out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäh .. det ska finnas ett annat sätt.. 😑

Om detta är ett projekt som ni vill forsätta att samarbeta med så ta reda på vad det är för Vsti/vst som din utländska vän saknar repesktive använder.

Se sedan till att överlägga med dig själv om du verkligen behöver nyttja dom som han inte har.

Är de så att du verkligen vill det så är det rendera MIDI till AUDIO som gäller.

Det du då gör är att frysa dom MIDI-spår som u-vännen inte kommer kunna använda. När du fryst färdigt så skapar du ett tomt AUDIO-spår för varje fryst MIDI-spår.

Sen drar du bara över midi till audio. Då har du kvar Vsti/vst/midi i projektet för framtida förändringar.

Se bara till så att din nyfunne vän inte raderar dom frysta spåren 😛

Glömde att säga att efter du slutfört detta så är det viktigt att du sparar projektet som : Collect all and save.

Redigerat av Psyanid
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...