Paste Postat 28 augusti 2009 Anmäl Dela Postat 28 augusti 2009 Hej! Använder en del klickljud, brus etc. i mina produktioner och har lite svårt att skapa egna ljud. Brukar oftast använda samplingar och slica upp dessa till midi-noter för att sen pilla med ljuden lite, men blir aldrig riktigt nöjd med dom. Så nu ber jag om er hjälp! Ska leta lite på YouTube efter några klipp så ni får en liten idé om vad jag menar! Men så länge så kanske ni kan skriva någon rad eller två om hur man kan generera fram dessa ljud (oljud!). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Paste Postat 28 augusti 2009 Trådstartare Anmäl Dela Postat 28 augusti 2009 (redigerat) Ljudexempel (MySpace). Lyssna en bit in på låten "Taxi" så kommer ni att höra en del olika klickljud och lite knaster/sprak, brus .. men på ett snyggt sätt. Det är inte lätt att mixa/mastra låtar som innehåller dessa ljud då det oftast är sånt man tar bort 😆 men nu handlar det inte om det, utan hur jag Skapar dessa ljud .. Tack för eventuell hjälp! EDIT; Jag har testat att sampla ljud ifrån iZotope Vinyl. Men det blir inte att låta bra det heller. Har även testat att göra egna i Operator. Visst det fungerar men låter som sagt inte bra. 😆 Redigerat 29 augusti 2009 av Paste Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Paste Postat 29 augusti 2009 Trådstartare Anmäl Dela Postat 29 augusti 2009 Use a white noise sourcetrigger with short envelope (hard attack, short decay) feed into hipass filter (12 or 24db) and adjust to your like pitched down square wave, short decay etc, perhaps some downward pitch mod. Fick lite tips från ett utländskt forum. Hade gärna velat ha en djupare förklaring av hur man gör detta, alltså proceduren .. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 29 augusti 2009 Anmäl Dela Postat 29 augusti 2009 Fick lite tips från ett utländskt forum. Hade gärna velat ha en djupare förklaring av hur man gör detta, alltså proceduren .. Det första tipset om jag fattar det rätt, och utgår från pro tools som jag kan. Skapa ett instrument track då du har ett ljud du kan styra via midi som har snabb attack och kort sustain. Skicka denna via bus till en AUX kanal där du lägger signal generatorn. Ställ signalgeneratorn på vitt brus. Lägg en gate efter och sidechaina denna från instrument track. Nu har jag inte lyssnat på ditt exempel, utan bara tolkat det som stod som första tips. Kan mycket väl vara helt fel ute. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 29 augusti 2009 Anmäl Dela Postat 29 augusti 2009 Gör som jag annars. Ta en radio och sampla in medan du snurrar lite med frekvenserna på de olika banden. Sen filtrera liknande det tips du redan fått. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Anmäl Dela Postat 30 augusti 2009 En go grej kan vara den här: http://www.izotope.com/products/audio/vinyl/ Sedan är den här kanon för att gata och hacka sönder grejer. http://illformed.org/plugins/glitch/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Taus Postat 5 september 2009 Anmäl Dela Postat 5 september 2009 (redigerat) Du är ute efter det minimalistiska soundet. Och allt där hänger på hur du skruvar synthen eller behandlar samplingarna. När det gäller synthar så finns det oftast nån slags "envelope" som styr Attack , Decay , Sustain och Release på vågformen. Den env, som du främst ska jobba med här är volym/amp - envelope. det finns många synthar som har såkallade "fria" envelopes. Dom kan styra vilken källa som man väljer att envs ADSR ska styra. Sen finns det tex, Filter env eller mod env. Dom styr filtret respektive modulerings källan. Alla synthar har inte dom den sist nämnda env, men det är sällan en synth inte har volym/amp env. operator har alla 😄 När du väljer vågform i din synth så är nog en Fyrkants våg eller en Sinus våg nått att starta med. Sen ställer du ner din env till Attack- 0 Decay- 1-10 (du ska inte kunna urskilja nån ton ur ljudet) Sustain- 0 och releasen - 0 . . nu har du ett kort minimalistiskt ljud . om synthen har ett pre distortion filter tycker jag att du ska använda det. Det skitar ner härligt. efter det lägger du på dom effekter som du tycker passar din mix. När det gäller brus så är det nog vitt brus du ska använda. Där kan du tex ta till en rytmisk gate eller filter för att får ljudet att svänga. Styr filtret med en LFO eller använd nån gate plugg till att "hacka upp" bruset. Det finns en gratis plugg som heter Stormgate 1 http://www.araldfx.com/downloads.php . Den kan nog passa dina syften. Sen går det ju alltid bra att klippa i audio för att få önskat resultat. Lycka till med skruvandet 🙂 Redigerat 5 september 2009 av Psyanid Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.