Jump to content
Annons

YouTube ljudkvalité


hackeman

Recommended Posts

Som det står, hur uppnår man bäst ljudkvalité i de videos man laddar upp på YouTube? YT komprimerar ju videon efter uppladdning, och oavsett vilket format jag testar med blir ljudspåret sämre på den publicerade än den lokala versionen.

Nu har jag förvisso bara gjort tester med Windows Movie Maker, men ändå... tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)
hackeman sa:

Tjena,

&fmt=18 är parametern, men den verkar vara mer eller mindre obsolet numera.

Nej det är den tydligen inte jag kollade ju när jag skrev mitt inlägg och det funkade ju fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om man gör såhär fortfarande, men tricket är att ladda upp en Flash film. Du exporterar din film ifrån din video editor, sedan använder du en Flash converter där du själv kan ställa in video och ljud inställningar. Det fanns mycket om detta på själva youtube förut. Vet inte om det finns kvar dock.

Såhär gjorde man förut, men jag vet inte om det fortfarande fungerar.

/ Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

# H.264, MPEG-2 or MPEG-4 format

# 1280x720 resolution

# 44.1KHz Stereo MP3 or AAC audio

# Frame rate as the original video

Ladda upp din video med de här inställningar så kan tittarna aktivera (HD) knappen vilket gör att vi upplever youtubes bästa ljudkvalite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är den tydligen inte jag kollade ju när jag skrev mitt inlägg och det funkade ju fortfarande.

Inte säker på att jag hänger med här... parametern är INTE &fmt=18? Vad är den då? Och vilket inlägg syftar du på? Vad är det som funkar fortfarande? Den andra (av mig okända) parametern? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om man gör såhär fortfarande, men tricket är att ladda upp en Flash film. Du exporterar din film ifrån din video editor, sedan använder du en Flash converter där du själv kan ställa in video och ljud inställningar. Det fanns mycket om detta på själva youtube förut. Vet inte om det finns kvar dock.

Såhär gjorde man förut, men jag vet inte om det fortfarande fungerar.

/ Daniel

Det där har jag läst något om nånstans men läste även motsägelser till det... vad använde du för Flash converter? Eller om du har tips på nån nyare?

Link to comment
Dela på andra sajter

# H.264, MPEG-2 or MPEG-4 format

# 1280x720 resolution

# 44.1KHz Stereo MP3 or AAC audio

# Frame rate as the original video

Ladda upp din video med de här inställningar så kan tittarna aktivera (HD) knappen vilket gör att vi upplever youtubes bästa ljudkvalite.

Det där kör jag med så HQ-knappen finns med:

Men då skulle det alltså inte gå att få bättre ljudkvalitet än så här (såvida man inte kör Flash-converter dvs)? Jag hör dessutom ingen skillnad på ljudet med eller utan HQ-knappen aktiverad... gör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Nä vi är tre som delar, en lirar och sjunger, en skriver och filmar och en är allmänt fläpp 🤪. Men BS är cyberbandnamnet, saknar en på triangel eru på 😛 .

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
5840-Insane-Man-In-A-Strait-Jacket-And-Padded-Room-Clipart-Illustration.jpg

Om man kollar på bilden så tycker jag det ser ut som att du har alla dom kvalitéerna vi söker 🤪 so is it safe to say we proudly present our new bandmate?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Se detta klipp med mig och Rikke och klicka sen på HD

Jag hör iaf enorn skillnad 🤪

Det verkar som att dom kanske mera syftar till att hela konceptet ljud bild ökar på lite med HQ. Jag hör ingen enorm skillnad men lite är det faktiskt, bilden blev större det var det första jag märkte. Som jag sa i en annan tråd så handlar det ju mest om att det måste låta bra innan man man släpper det i händerna på deras konvertering. Det här gör ju det och då blir det oxå bra och till och med lite bättre i HQ.

Edit: lyssnade igen för att dubbelkolla och det låter fortfarande samma i dom båda lägena dvs lite bättre i HQ men inte mycket. Gillar inte låten nåt vidare dessvärre men det låter bra.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Se detta klipp med mig och Rikke och klicka sen på HD

Jag hör iaf enorn skillnad 😛

Mmm.... viss skillnad hör jag, men inte enorm. Kanske min hörsel som tacklar av? 🤪

Hör du nån skillnad om du kör HQ resp icke-HQ på mitt klipp också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kollar på bilden så tycker jag det ser ut som att du har alla dom kvalitéerna vi söker 🤪 so is it safe to say we proudly present our new bandmate?

Sure. Ska bara tjacka en triangel också... för förmodar den helst ska vara aukustisk? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Nä ditt klipp låter lika oavsett &fmt=18 men bilden blir mindre med det. Men det låter väl bra som det är eller? Tycker jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä ditt klipp låter lika oavsett &fmt=18 men bilden blir mindre med det. Men det låter väl bra som det är eller? Tycker jag i alla fall.

Jag tycker det är för hårt komprimerat, t.ex låter hihaten som om någon handvispar grädde eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Nä inte i mina lurar i alla fall (AKG K240), ska lyssna i morn oxå man är trött nu men det skulle förvåna mig om jag byter uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä inte i mina lurar i alla fall (AKG K240), ska lyssna i morn oxå man är trött nu men det skulle förvåna mig om jag byter uppfattning.

Huh. Jag lyssnar i mina K271 (K240 är i stugan 🤪)... lyssna speciellt i början där trummorna inte drunknar i annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.... viss skillnad hör jag, men inte enorm. Kanske min hörsel som tacklar av? 😄

Hör du nån skillnad om du kör HQ resp icke-HQ på mitt klipp också?

Jag skulle vilja påstå att det är STOR skillnad. Lyssna i bra lurar eller monitorer och lyssna framför allt på acken.

Hör ni ingen skillnad så är ni döva 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att det är STOR skillnad. Lyssna i bra lurar eller monitorer och lyssna framför allt på acken.

Hör ni ingen skillnad så är ni döva 😄

Pratar du om din eller min video nu? 😲

Jag lyssnar i AKG K271 lurar resp Alesis M1 MK2 monitorer.... så jag är väl på väg att bli döv då. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Pratar du om din eller min video nu? 😄

Jag lyssnar i AKG K271 lurar resp Alesis M1 MK2 monitorer.... så jag är väl på väg att bli döv då. 🙁

Han snackar om sin och polarens låt givetvis, har förmodligen inte ens kollat din. Han kör en Burnin Sven. Den rackarn BS alltså slinker in både här och där när det är läge och limmar dit sina låtar i de mest förtäckta ordalag. Ja det är en riktig spjuver, BS alltså. Dom här lurade han på mig sist vi språkades vid. Iofs inte så illa pinkat med bara en mick och hobbyprylar.

http://www.youtube.com/watch?v=JkVE5AWp3Xo...page&fmt=18

http://www.youtube.com/watch?v=10BwmKIGc68...re=channel_page

Nu hoppar jag iväg och dubbelkollar din låt.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ja iofs när du säger det klart att man kunde mecka lite med höghatten men det är inget som stör mig. Låten är både skoj och bra och framför allt speciell så man lyssnar inte på det viset. Kort sagt jag tycker det låter förträffligt bra på ett sätt som framhäver låten i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...