Jump to content
Annons

Bra firewirekort!


KillwithSkill

Recommended Posts

Tja!

Ska spela in en platta senare i höst. Dom kör pÄ Force Technology PC och RME Multiface II och Cubase.

Musiken Àr progressiv rock typ rush. SÄ det Àr en massa trummor. SÄ dÄ funderar vi pÄ att köra pÄ mitt RME Fireface 800 och ett RME Octamic-D II

Dessutom sÄ har han ett par Universal Audio preampar sÄ det gÄr ju Ät ett par kanaler.

Och jag tror inte hans dator har firewirekort. SÄ dÄ till min frÄga. VAD för kort ska man köpa in? NÄt som funkar bra och Àr pÄlitligt?

Bör han avinstallera sitt Multiface? Tacksam för hjÀlp!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Köper du ett Firewire-kort sÄ ska du absolut vÀlja ett med Texas Instruments-chip.

Lucent/Agere har inte gjort nÄgon glad hittills...

Multiface kan sÀkert sitta kvar. Du vÀljer ju i instÀllningarna i Cubase vilken ASIO-driver som ska anvÀndas - och sÀtter sedan upp alla I/O efter det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...
StudioHenrik (oregistrerad)
LyCOM FW-101TI (dÀr TI sÄklart stÄr för Texas Instruments)

Billigast pris och inköpsstÀlle hittar du med Prisjakt

Hej!

Jag behöver köpa mig ett nytt PCI firewire-kort. Det kort som Linus rekommenderade Àr tyvÀr slut i lager över allt. Jag lyckas inte hitta nÄgot annat firewire-kort som har Texas Instruments Chipset. Kan nÄgon hjÀlpa mig med att hitta ett sÄdant kort?

MVH

Henrik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LyCOM PE-101 Àr variant med 2 portar och PCI Express. Har du en PCI Express x1 ledig?

ExitData-korten som Lee lÀnkade till kÀnns ocksÄ som ett tryggt val.

Ett tredje alternativ Àr det hÀr kortet pÄ Kjell&Co, som med stor sannolikhet kan fungera bra. Jag har sjÀlv ett sÄdant i min PC, men jag ska kanske poÀngtera att jag inte anvÀnt det sÄ mycket.

Jag kan vĂ€l plugga in ett FW-kort i det under dagen, och "stresstesta" att det hĂ„ller. 🙂

Skillnaden mot de andra korten att det Àr TI FW800-chipset, sÄ du behöver adapterkabel 9/6 för att koppla in dina prylar med Firewire 400.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LyCOM PE-101 Àr variant med 2 portar och PCI Express. Har du en PCI Express x1 ledig?

ExitData-korten som Lee lÀnkade till kÀnns ocksÄ som ett tryggt val.

Ett tredje alternativ Àr det hÀr kortet pÄ Kjell&Co, som med stor sannolikhet kan fungera bra. Jag har sjÀlv ett sÄdant i min PC, men jag ska kanske poÀngtera att jag inte anvÀnt det sÄ mycket.

Jag kan vĂ€l plugga in ett FW-kort i det under dagen, och "stresstesta" att det hĂ„ller. 😄

Skillnaden mot de andra korten att det Àr TI FW800-chipset, sÄ du behöver adapterkabel 9/6 för att koppla in dina prylar med Firewire 400.

Det dÀr kjell-kortet har ju PCI-X. MÄste man inte ha en speciell sockel för det?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 5 mĂ„nader senare...

Tar upp denna trÄd igen dÄ jag har lite problem, jag har ett TC Electronic Konnekt 6.

Och har innbyggt firewire i moderkortet, ett Asus P5B Deluxe. Enl spec pÄ moderkortet sÄ ska det vara TI som gjort 1394 kretsen, men jag tvivlar lite pÄ kvalitén och vill skaffa ett dedikerat kort för detta ist.

Anledningen Àr förstÄs att jag har mycket störiga dropouts, körde DPC Spike Checking Tool och den klipper upp till 1100ms

och problemet uppstÄr bÄde i ASIO och WDM.

Har testat lite olika instÀllningar och kört "safemode 3" och buffer pÄ 512, men det klipper fortfarande.

SÄ jag vill testa att köra med ett separat fw kort. sÄ nu vill jag gÀrna ha rekommendationer pÄ ett bra, sÄg lÀnken ovan frÄn kjell o c men har Àven lÀst att olika kort Àr olika bra till vissa mÀrken, sÄ det hade ju varit super om nÄgon kan rekommendera ett till just konnekt 6 som sÀkert fungerar.

Kör fö Windows 7 Ultimate

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tar upp denna trÄd igen dÄ jag har lite problem, jag har ett TC Electronic Konnekt 6.

Och har innbyggt firewire i moderkortet, ett Asus P5B Deluxe. Enl spec pÄ moderkortet sÄ ska det vara TI som gjort 1394 kretsen, men jag tvivlar lite pÄ kvalitén och vill skaffa ett dedikerat kort för detta ist.

Anledningen Àr förstÄs att jag har mycket störiga dropouts, körde DPC Spike Checking Tool och den klipper upp till 1100ms

och problemet uppstÄr bÄde i ASIO och WDM.

Har testat lite olika instÀllningar och kört "safemode 3" och buffer pÄ 512, men det klipper fortfarande.

SÄ jag vill testa att köra med ett separat fw kort. sÄ nu vill jag gÀrna ha rekommendationer pÄ ett bra, sÄg lÀnken ovan frÄn kjell o c men har Àven lÀst att olika kort Àr olika bra till vissa mÀrken, sÄ det hade ju varit super om nÄgon kan rekommendera ett till just konnekt 6 som sÀkert fungerar.

Kör fö Windows 7 Ultimate

Jag tror inte att det hjÀlper med ett FW-kort, i ditt fall. Ditt höga vÀrde i Spike Checker tyder pÄ att det Àr nÄt annat problem med din dator.

Har du varit pÄ pÄ TC's forum Ä kikat? HÀr Àr en trÄd med förslag pÄ FW-kort, om du ÀndÄ vill prova med det först, men jag skulle nog försöka ta reda pÄ vad det Àr som orsakar topparna i Spike checker tool först.

Redigerat av Burn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Anledningen Àr förstÄs att jag har mycket störiga dropouts, körde DPC Spike Checking Tool och den klipper upp till 1100ms

och problemet uppstÄr bÄde i ASIO och WDM.

Har testat lite olika instÀllningar och kört "safemode 3" och buffer pÄ 512, men det klipper fortfarande.

Hur ser DPC ut nÀr du kör med FW disable:at ?

D.v.s. kör pÄ interna ljudkortet utan TC-kortet inkopplat och 1394 avstÀngt i enhetshanteraren ?

Om du fortfarande har "spikes" sÄ tvivlar jag pÄ att ett nytt FW-kort löser problemen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för tipset, ska prova det nÀr jag bara fÄr igÄng datorn igen...

TÀnkte uppdatera bios och drivrutiner för chipset igÄr för att se om detta gjorde nÄn skillnad.

Körde Asus Update Tool, som jag kört innan med lyckat resultat dvs, innan jag bytte till windows 7.

Denna gÄng gick det inte lika bra, och bios Àr nu kass:( hade nu asus crash free bios fungerat sÄ hade ju allt varit frid o fröjd, men dom gjorde nog detta under en firmafest..

SÄ ev blir det först att köpa ett nytt moderkort:(

SÄ kanske lite fel trÄd för detta, men tips pÄ moderkort med firewire med sockel 775 som funkar bra? ell kombination nytt moderkort/firewirekort

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det blev ett Asus P5Q Pro. (fÄr det imorgon)

Vet att fw chippet inte Àr det bÀsta i det kortet men jag lÀste nÄgonstans att man ska köra legacy drivers ist för fw kort i win 7.

Funkar inte det köper jag ett fw kort löst, det som lÀnkades till pÄ Kjell o Company verkar ju ok och inom nÀra rÀckhÄll:), det har bÄde 800 och 400 utgÄng, och Àven TI Chipset.

Tror tillverkaren Àr ST Lab enl de bilder jag kan hitta pÄ nÀtet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fick fel moderkort, ett Asus P5Q-E men det gör inte mig nÄgot:)

Och köpte nytt firewirekort, köpte det pÄ Kjell o Kompany, fast det hette Syba och inte ST Lab som jag skrev innan, men det har TI Chip.

Nu funkar det som det ska, behövde inte ens installera legacy drivers:)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...